خانه اقتصادی بانک مرکزی به دنبال راهکاری برای انتقال پول صادرات محصولات پتروشیمی

بانک مرکزی به دنبال راهکاری برای انتقال پول صادرات محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical pic

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از نیپنا، بیش از سه ماه است که انتقال پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین با مشکلاتی همراه شده است و آنگونه که نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید، بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت نفت و سفارت ایران در پکن در حال یافتن راهکاری تکنیکی برای مشکل به وجود آمده در دریافت پول صادرات محصولات پتروشیمی به چین از مسیر مجاری قانونی است.

بر اساس این گزارش از ماه می 2017 قوانین سخت گیرانه تری به منظور مبارزه با پولشویی در مبادلات بانکی به وجود آمده است که این امر مشکلاتی را در نقل و انتقال پول صادرات محصولات پتروشیمی به دنبال داشته است، وزیر نفت ایران می گوید: این مشکل یک موضوع تجاری بوده و به هیچ عنوان سیاسی نیست نکته ای که نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز بر آن تاکید دارد.

مجید رضا حریری نایب رییس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار نیپنا، در خصوص مشکلاتی که برای انتقال پول صادرات محصولات پتروشیمی به وجود آمده است،گفت: بانک مرکزی توضیح کامل و درستی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای دریافت وجه صادرات محصولات پتروشیمی از چین ارائه داده است و مقررات بانکی که به منظور مبارزه با پولشویی به بانک های چین ابلاغ شده است احتیاط بیشتری را در نقل  و انتقالات پولی طلب می کند.

وی افزود: بر اساس مقررات جدید پولشویی، مبدا و مقصد کالایی که تجارت شده و بر اساس آن صادرات صورت می گیرد باید به روشنی عنوان شود اما برخی از محصولات پتروشیمی از مبدا ایران صادر نشده و از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

حریری تصریح کرد: از ماه می 2017 مصادف با اردیبهشت 96 بانک های چین به دلیل مقررات سخت گیرانه تر مبارزه با پولشویی و اتصالی که به سیستم گمرک وجود دارد قادر به بازپرداخت وجه آن نیستند.

مغایرت در مبداء صادرات کالا با اتصال گمرک چین به سیستم بانکی 

نایب رییس اتاق ایران و چین اظهار کرد: اتصال سیستم گمرکی و سیستم بانکی در چین موجب ایجاد مغایرت هایی با مبدا صدور کالا و محصولات پتروشیمی از ایران می شود که بانک های چینی بر اساس مقررات پولشویی نمی توانند به راحتی این پول ها را برگردانند البته بانک مرکزی به دنبال مذاکره برای ایجاد راهکارهایی برای رفع مشکل است.

وی با تایید سخنان وزیر نفت که مشکل دریافت پول صادرات به چین را موضوعی تجاری و نه سیاسی اعلام کرده است ، خاطر نشان کرد: قوانین مبارزه با پولشویی موجب شفافیت در امور تجاری می شود و علی الاصول به دلیل وجود تحریم ها در سال های گذشته راهکارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گرفت که با سخت گیرانه تر شدن قوانین نمی توان از آنها استفاده کرد.

نایب رییس اتاق ایران و چین بیان کرد: به طور قطع اگر بانکداری ایران مشکلاتش را با بانکداری جهانی بر اساس مقررات fatfحل نکند این محدودیت ها تجارت ایران را بیش از شرایط کنونی تحت فشار قرار خواهد داد.

حریری تصریح کرد: مسایل تکنیکی در امور بانکداری وجود دارد که می تواند مشکل به وجود آمده برای نقل و انتقالات پولی را مرتفع کند و بانک مرکزی نیز در تلاش برای استفاده از همین راهکارهای تکنیکی است.

مشکل ناشی از تحریم یا موضوعات سیاسی نیست 

نایب رییس اتاق ایران و چین عنوان کرد:مشکل به وجود آمده به طور مستقیم ناشی از موضوعات سیاسی یا تحریم نبوده و سخت گیرانه ترشدن مقررات پولشویی مشکل فنی موجود را سبب شده است.
حریری عنوان کرد:اتاق ایران و چین مشکلات به وجود آمده برای تجار را به مسئولان دولتی انتقال داده تا از مسیرهای قانونی و ممکن حل شود.
وی تاکید کرد: البته پتروشیمی ها نیز باید تلاش کنند تا راهکارهایی قانونی برای حل مغایرت های قانونی به دست آید.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است