خانه علمی پژوهشی تولید لیگنین واکنش پذیر برای کاهش اثرات زیست محیطی محصولات چوبی

تولید لیگنین واکنش پذیر برای کاهش اثرات زیست محیطی محصولات چوبی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند موفق به تولید لیگنین واکنش پذیر از جریان‌های جانبی صنعت خمیر کاغذ به عنوان جایگزینی برای ترکیبات سمی فنول در چسب‌های چوب شده است که به طورگسترده در محصولات چوبی و مبلمان استفاده می‌شوند. این فناوری تحت عنوان CatLignin خوانده می‌شود.

 

چسب‌های سنتی

چسب‌های سنتی حاوی فنل و فرمالدئید در محصولات چوبی نظیر تخته چندلا، روکش چوب و لمینیت‌ها استفاده می‌شوند. جامعه و تولیدکنندگان محصولات چوبی درصدد هستند تا جایگزینی از چسب‌های پایه زیستی و ایمن برای این چسب های پایه نفتی، سمی و گران بیابند. انگیزه مهم دیگر برای این کار، قانون عمل و تدارکات عامه است که در آغاز سال 2017 تصویب شده و بر این ملاحظات زیست محیطی تاکید دارد.

VTT موفق به توسعه فناوری CatLignin برای تولید لیگنین واکنش پذیر از جریان‌های جانبی صنعت خمیر کاغذ مورد استفاده برای تولید انرژی شده است. بر اثر واکنش پذیری آن، CatLignin یک جایگزین مناسب برای فنل در رزین فنل فرمالدئید می‌باشد و می‌تواند محصول جدید و ارزشمندی برای کارخانجات خمیر کاغذ باشد. علاوه بر این، انتشار CO2 لیگنین تنها در حدود 20 درصد انتشار فنل است. رزین ها تاثیر قابل توجهی بر انتشار CO2 محصولات چوبی مهندسی دارند. به عنوان مثال در تخته چند لا، حدود نیمی از انتشار CO2 بر اثر رزین مورد استفاده می‌باشد. جایگزینی فنل با لیگنین همچنین استفاده از فرمالدئید را کاهش می‌دهد. در حال حاضر، شش میلیون تن رزین فنل فرمالدهید سالانه تولید می‌شود.

برخلاف فناوری‌های موجود، مزیت این فرایند امکان اصلاح ساختار لیگنین پیش از آسیاب خمیر کاغذ می‌باشد. ساختار لیگنین را می‌توان متناسب کرده و درنتیجه برای هر کاربردی به طور خاص بهینه کرد.

این مواد  به طور بالقوه می‌تواند در طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی پایه فسیلی در چسب، لاستیک و پلاستیک جایگزین شود. انتظار می‌رود خواص آنتی اکسیدانی آن به منظور بهبود مقاومت آب و هوایی و کاهش نیاز به مواد افزودنی فسیلی و گران قیمت امروزه مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: sciencenewsdaily

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است