خانه خبر حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی در قالب طرح رونق تولید

حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی در قالب طرح رونق تولید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
petrochemical industries

مرجع پلیمر در بازار ایران: توسعه صنعت پتروشیمی کشور با توسعه همه جانبه بخش های مختلف این صنعت از جمله سه بخش صنایع بالادستی، میانی و پایین دستی فراهم می شود و طبیعی است غفلت در رفع مشکلات هر یک از بخش های مذکور و ایجاد نکردن زیرساخت های لازم برای توسعه آنها مانع از حصول نتیجه مطلوب در عملکرد کل صنعت پتروشیمی کشور می شود .

در سال های گذشته سرمایه گذاری عظیمی در بخش بالادستی پتروشیمی انجام شده است اما صنایع میانی و پایین دستی پتروشیمی به عنوان حلقه های تکمیلی زنجیره ارزش به دلایل مختلفی از رشد و توسعه مطلوب برخوردار نبوده اند و باید برای رفع مشکلات آنها گام های اساسی تری برداشته شود .

عدم وجود ساختار حمایتی لازم برای صادرات محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی به کشورهای هدف و کمبود و بالا بودن قیمت فروش مواد پلیمری به واحدهای تولیدی داخلی ازجمله مشکلات این واحدهاست موضوعی که معاون امور صنایع سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران نیز بر آن اذعان دارد.

افشار فتح الهی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا عنوان کرد: صنایع پایین دستی پتروشیمی نیازمند حمایت هستند به جز بحث تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها که همیشه با مشکلاتی مواجه بوده و همواره به دنبال راهکارهایی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها به شکل اصولی تر و مناسب تر بوده ایم بقیه مشکلات آنها موانع عمومی صنعت است که صنایع دیگر کشور نیز  با آنها درگیر هستند .

فتح الهی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید در بخش پتروشیمی کشور محدود است و در عمل بخش عمده ای از تولید برنامه ریزی بر روی صادرات بوده و در حوزه تامین مواد مورد نیاز، به طور معمول با تقاضای بیشتر از تولید مواد اولیه مواجه هستیم و در بازار مشکلاتی از جمله دلال بازی وجود دارد .

وی افزود: تامین و عرضه مواد اولیه پتروشیمی در قالب بورس کالا انجام می شود و بورس با قیمت های شفاف نرخ ها را اعلام و واحدهای صنعتی که پروانه تولید از سازمان صنعت ،معدن و تجارت دارند می توانند درخواست مواد اولیه خود را مطرح کنند .

فتح الهی گفت: واحدهایی که تولید صادراتی داشته و مکلف به صادرات محصولات معین در زمان مشخص به بازارهای هدف هستند تقاضای بیشتری از مقدار قابل عرضه مواجه هستند و برای تامین آن با مشکلاتی مواجه هستند که با واسطه هایی آن را تامین می کند .

وی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد که صادرات این مواد به قوت خود ادامه یابد و تولید کنندگان نیز در تامین مواد اولیه با مشکلات کنونی مواجه نباشند و به دنبال حد وسطی هستیم که تولید کننده واقعی دسترسی به مواد اولیه داشته باشد و از سوی دیگر واحدهای پتروشیمی بتوانند در صادرات محصول موفق باشند .

حمایت از صنایع پائین دستی پتروشیمی در قالب طرح رونق تولید

فتح الهی عنوان کرد: برنامه هایی که در قالب طرح رونق تولید در سال جاری معرفی شده اند به طور عمده در واحدهای کوچک و متوسط هستند که صنایع پائین دستی پتروشیمی را نیز شامل می شوند که به نسبت اشتغالی که دارند در این چارچوب می گنجند .

معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: با وجود برخی چالش ها و مشکلات در سال های گذشته واحدهای پایین دست پتروشیمی همواره بنگاه هایی با وضعیت مناسب هستند و در شرایطی که صنایع مشکلات جدی داشتند این واحدها با تمام توان به فعالیت ادامه می دادند .

وی افزود: در قالب حمایت های عمومی و در قالب طرح رونق تولید برنامه هایی برای حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی وجود دارد اما طرح ویژه و خاص که تنها مربوط به سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران باشد وجود ندارد .

فتح اللهی خاطرنشان کرد: به جز واحدهای کوچک و متوسط واحدهای بزرگ پتروشیمی نیز برای دریافت حمایت ها در قالب طرح رونق تولید مراجعاتی داشته اند که مشکلات آنها به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع داده شده است و به صورت خاص این اعتقاد وجود دارد که صنایع پایین دستی کشور یکی از مزیت های صنعت کشور است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است