خانه علمی پژوهشیمقالات مفاهیم و اطلاعات مشخص شده بروی لاستيک خودرو

مفاهیم و اطلاعات مشخص شده بروی لاستيک خودرو

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران:  اگر شما در فکر خريد تاير براي خودرو خود هستيد، دانستن معاني کلمات و حروف بکار رفته بر روي آن ها و درک معاني ترکيبات اعداد و حروف که بر رويشان حک شده ممکن است به کارتان آيد.
مطمئنا، شما مي توانيد به راحتي ماشين خود را به نزديکترين لاستيک فروشي برده و درخواست چهار عدد تاير جديد کنيد، اما اگر به خريد هوشمندانه علاقه منديد پيشنهاد ميکنيم که تا انتهاي اين پست با ما همراه باشيد.

بياييد به عنوان مثال به ترکيب عددي و حرفي زير که بر روي جداره کناري يک لاستيک درج شده نگاهي بيندازيم و معني دقيق اين عبارت را درک کنيم:
P225 / 55R18 89H

اين ترکيب تقريبا تمام اطلاعات مهم از اين تاير را در اختيارتان قرار مي دهد، فقط کافيست روش بدست آوردن اين اطلاعات را ياد بگيريد. ما هر مولفه اين ترکيب را به صورت جداگانه تجزيه و تحليل مي کنيم.


اولين مولفه نشان دهنده کلاس خودرويي است که اين تاير مي تواند براي آن مورد استفاده قرار گيرد. در اين مورد حرف P مشاهده مي شود که مخصوص خودرو هاي سواري است.
براي وانت ها و خودروهاي SUV از مولفه LT (سبک وزن) استفاده مي شود. اين در حالي است که تايرهاي يدکي که معمولا به عنوان زاپاس در صندوق عقب خودروهاي نو قرار مي گريند با نشان T (موقتي) شناخته مي شوند. سه عددي که بلافاصله بعد از اين حروف در سمت راست قرار دارند نيز در واقع نشان دهنده عرض تاير به ميلي متر هستند.

درست بعد از اين ترکيبات و بعد از اسلش دو رقم ديده مي شود که اين ارقام نشان دهنده ارتفاع ديواره جانبي تاير يا به عبارت ديده نسبت ابعاد ارتفاع جانبي هستند. اين اعداد در واقع درصدي از عرض کلي تاير که قبل از اسلش قرار دارد و در مورد آن بالاتر توضيح داديم است.اگر در اين قسمت عددي وجود نداشته باشد، فرض بر اين است که درصد آن 82  است.
براي واضح تر شدن اين نکته براي مثال اعداد 235/55 را آناليز مي کنيم، در اين شرايط عرض تاير 235 ميليمتر يا 23.5 سانتي متر است و ارتفاع آن نيز 55 درصد عرض را شامل مي شود که به معناي رقمي در حدود 13 سانتي متر خواهد بود.
طبيعتا هرچه عدد مربوط به درصد ارتفاع بيشتر باشه، ديواره تاير بلندتر بوده و تاير اصطلاحا گوشتي تر است، اما در نقطه مقابل عدد هايي مانند 30 يا 35 درصد براي تاير خودروهاي اسپرت با رينگ هاي بسيار بزرگ رايج است و باعث عملکرد خشک خودرو در گذر از ناهمواري ها و بهبود هندلينگ در گذر از پيچ ها مي شوند.
حرفي که بعد از اين اعداد مي ايد يک شاخص از ساخت و ساز تاير است. اغلب اوقات شما R (براي شعاع) را مشاهده خواهيد کرد، اما در برخي خودروهاي قديمي يا کاميون هاي سنگين وزن، ممکن است يک B (براي بافت فلزي در تار و پود تاير) يا D (براي قطر) وجود داشته باشد، عدد که درست بعد از اين حروف مي ايد براي نشان دادن اندازه رينگ برحسب اينچ است. به عنوان نمونه اندازه رينگ در اين مثال (R18) به معناي 18 اينچ است.

بعد از يک فاصله يک ترکيب دو رقمي ديده مي شود که اين اعداد شاخص بار را نشان مي دهد و بيانگر اين نکته هستند که هر تاير به تنهايي مي تواند چه ميزان وزن را تحمل کند.
در اين مثال ما عدد 89 را مشاهده مي کنيم که در جدول شاخص بندي ها اين عدد به ميزان 580 نسبت داده مي شود و اين بدين معني است که هر تاير مي تواند تا وزن 580 کيلو يا 1278 پوند را تحمل کند.
در نهايت، يک حرف در انتهاي سمت راست ديده مي شود که مشخص کننده رده بندي سرعت قابل است. اين حرف مشخص ميکند که حداکثر سرعتي که يک تاير مي تواند پشتيباني کند چقدر است.
در اين مثال ما حرف H را مي بينيم که نشان مي دهد حداکثر سرعت قابل تحمل براي اين تاير 210 کيلومتر در ساعت (130 مايل در ساعت) است و خودرويي که از اين تاير استفاده مي کند نبايد با سرعت بيشتر از 210 کيلومتر در ساعت حرکت کند در غير اين صورت به تاير آسيب وارد مي شود.
بهترين حرف مناسب در جايگاه اين مولفه براي اکثر سدان هاي ورزشي H است. اما S و T هم مي تواند براي لاستيک هاي اين دسته از خودروها مناسب باشد که اکثرا بسيار هم رايج اند. حداکثر سرعت منتسب به اين حروف به ترتيب 180 و 190 کيلومتر بر ساعت است.
براي خودروهايي با رنج سرعتي بالا اين حروف مي تواند W (حداکثر سرعت 270 کيلومتر در ساعت ) يا حتي حرف محبوب و دوست داشتني Y (حداکثر سرعت 300 کيلومتر در ساعت) باشد.

گفته مي شود که در سمت چپ اين ترکيب، ممکن است حروف و ارقام ديگري نيز قرار بگيره که بسته به نوعشان اطلاعات مفيد بيشتر و متفاوت تري در اختيار ما قرار مي دهد.اگر به توضيح همه اين ترکيبات بپردازيم ليست بلندبالايي توليد مي شود که از حوصله خارج است اما در ادامه به توضيح بهترين و مفيدترين اين اطلاعات مي پردازيم.
مولفه هاي M + S در اينجا بدين معني اند که کشش تاير در گل و برف مناسب است. به اين نکته توجه داشته باشيد که اين مولفه ها مخصوص تايرهاي زمستاني نيست و اگر تايري اين مولفه ها داشت به طور قطع  نمي توان نتيجه گرفت که با يک تاير مناسب زمستان طرف هستيد. چرا که بر روي لاستيک هاي زمستاني علامت يک کوه برفي نقش بسته که به راحتي آن ها را قابل تشخيص مي کند.

اگر بر روي جداره کناري لاستيک يک فلش مشاهده کرديد اطمينان حاصل کنيد که فلش مربوط به جهت حرکت خودرو به سمت جلو باشد، آج اين تايرها به گونه اي طراحي شده که آب و مايعات پخش شده در مسير را به طرفين هدايت کند و نصب برعکس تاير (قرار گرفتن فلش در خلاف جهت حرکت خودرو) مي تواند به معناي از دست دادن قابليت رانندگي روي مسير هاي آب گرفته باشد.
براي اطمينان از اينکه لاستيک ها با يکديگر هماهنگ اند در هنگام نصب آن ها دقت کنيد ک حروف (SFO (Side Facing Outwards روبروي شما قرار گرفته و به سمت بيرون خودرو است و به اين طريق حروف (SFI (Side Facing Inwards نيز به سمت داخل خودرو قرار ميگيرد و شما موفق به ديدن آن نمي شويد.

در نهايت آخرين نکته مهم به خصوص براي بازار تاير ايران، يافتن اعداد و ارقام مربوط به تاريخ توليد است که به شکل هفته و سال بر روي تاير درج مي شود، براي مثال تاير فوق در هفته شانزدهم سال 2012 توليد شده است، از آنجا که تاير در گذر زمان دچار افت عملکرد مي شود، استفاده از تايرهايي با عمر بيش از 4 سال در زمره مخاطرات ايمني قرار مي گيرد.
اما متاسفانه در بازار کشورمان مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد و بعضا تايرهاي قديمي خارجي به شکل قاچاق به کشور وارد و فروخته مي شوند و از همين رو خريداران بايد حساسيت زيادي نسبت به تاريخ ساخت تاير داشته باشند.

منبع: دیجیاتو

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است