خانه خبر زینک کرومات، یک پیگمنت حفاظت خوردگی پرتوان ولی سرطان زا و ممنوعه

زینک کرومات، یک پیگمنت حفاظت خوردگی پرتوان ولی سرطان زا و ممنوعه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

به نقل از دپارتمان علمی مرجع پلیمر در بازار ایران :  

زینک کرومات و پیگمنتهای مشابه باتوجه به قابلیت انحلال نسبتاً کم (ولی ضروری) که در آب دارند، قادرند به عنوان پیگمنتهای حفاظت خوردگی با کارآئی بسیار بالائی مورد استفاده قرار گیرند.

با این حل ولی و به رغم تمام “خوبی ها و توانائی های” زینک کرومات و مشابه، این پیگمنتها به دلیل سرطان زا بودن، در کشورهای صنعتی از گردونه مصرف خارج شده است.

1

مصرف این پیگمنتهای سرطان زا از اول زوئیه 2007 در اتحادیه اروپا بطورکامل ممنوع اعلام گردیده است. در ایران ولی (متاسفانه) کماکان به عنوان پیگمنت محافظ در مقابل خوردگی مصرف می شود. و ای کاش به این مسئله توجه بیشتری شده و مصرف آنها به عنوان ترکیباتی به شدت سرطان زا از طرف ارگانهای زیربط ممنوع اعلام می گردید!!

zinkcromat

 

کاربردها (در اروپا تا قبل از ممنوعیت، در ایران کماکان نیز!)

مهمترین کاربرد زینک کرومات مشابه استفاده از آنها در آستریهای حفاظت از خوردگی می باشد. بایندر این آستریها – برخلاف سرنج که وجود روغن در آن الزامی است – می تواند از انواع مختلف باشد .

یکی دیگر از کاربردهای زینک کرومات و بخصوص زینک تترا اکسی کرومات، استفاده از آن (ها) در واش پرایمر-لایه ای با چسبندگی بسیارخوب، محافظ در مقابل خوردگی و با ضخامت نسبتاً کم – است. چسبندگی مناسب واش پرایمر اگرچه عمدتاً ناشی از ساختار ویژه پلی وینیل بوتیرال می باشد، ولی وجود زینک کرومات و بخصوص زینک تترا اکسی کرومات در آن نیز بی نقش نیست و احتمالاً با توجه به فسفریک اسید موجود درسیستم به عنوان کاتالیزاتور می تواند کم و بیش از “فسفاته شدن ” فلز زیرآیند، نیز ناشی گردد.

مکانیزم حفاظت ازخوردگی

زینک کرومات و مشابه از دو کانال – الکتروشیمیائی و شیمیائی- از خوردگی ممانعت می کند . مکانیزمهای عمل دراین پروسه ها (مسلماً) متفاوت است. عامل این توان جلوگیری کننده از خوردگی در وهله اول به پتانسیل اکسیداتیو بسیار بالای کروم (6) مربوط می شود که- برخلاف شنیده ها و خوانده های بسیار نادرست موجود – هیچ ربطی به وجود روی در ترکیب ندارد. و اینکه چرا به عنوان مثال پیگمنت زرد کروم که به جز فلز سرب که در آن است هیچ تفاوتی به لحاظ کرومات (6) موجود در آن با زینک کرومات نداشته و یک پیگمنت حفاظت خوردگی نیز نمی باشد، فقط و فقط به نامحلول بودن آن در آب مربوط می شود که عامل عدم وجود کروم (6) به صورت یونیزه است.

http://chemlack.blogfa.com

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است