خانه تکنولوژي حفظ خواص نانوکامپوزیت‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال بعد از 50 بار شستشو

حفظ خواص نانوکامپوزیت‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال بعد از 50 بار شستشو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano kniting

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان آمریکایی موفق به ساخت الیافی شدند که نانوذرات درون آن به دام افتاده است. این الیاف در واقع نانوکامپوزیت‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال هستند که می‌توان از آن‌ها برای تولید پارچه استفاده کرد. بعد از 50 بار شستشو نیز این الیاف خواص آنتی‌باکتریال خود را حفظ می‌کنند.

نانوکامپوزیت‌هایی با خواص آنتی‌باکتریال
بند کفشی که در برابر باکتری‌های خطرناک مقاوم است و بانداژی که به درمان زخم کمک می‌کند، اینها مثال‌هایی از پتانسیل‌های کاربردی فناوری است که توسط دانشمندان مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی (ARS) به دست آمده است.
این گروه تحقیقاتی به رهبری سونگهیون نام موفق به ارائه روشی ارزان، مؤثر و زیست‌سازگار شده که با استفاده از آن می‌توان باکتری‌ها را از بین برد. در این فناوری از نانوذرات نقره در بستر الیاف کتان استفاده شده‌است.
نقره و خواص آنتی‌باکتریال
بیش از یک قرن است که لباس‌ها و ادوات پزشکی را با نقره ترکیب می‌کنند تا خواص آنتی‌باکتریال به دست آید. اما شستن، به دلیل زدایش نقره از سطح، موجب از بین رفتن این خواص شده است.
مقدار نانوذرات نقره مورد نیاز برای از بین باکتری‌ها بسیار کم بوده و در نتیجه هزینه کار به شدت کاهش می‌یابد. نام و همکارانش از مرکز ARS در نیواورلئان فرآیند جدیدی برای ایجاد الیاف نانوکامپوزیتی نخ-نقره به کار گرفتند.
این الیاف برای ساخت بانداژ، بند کفش و بسیاری از وسایل مختلف به کار گرفته می‌شود.
از آنجایی که نانوذرات درون الیاف به دام افتاده‌اند، نه روی سطح آنها، رهاسازی نانوذرات بسیار کم و آهسته است، بنابراین دوام بالایی داشته و در دراز مدت امکان مقابله با باکتری‌ها را داراست. این نانوذرات موجب تقویت و استحکام الیاف می‌شوند.
الیاف حاوی نخ-نقره که با این روش تولید شده‌اند، حتی بعد از 50 بار شستشو نیز قادراند میکروب‌ها را از بین ببرند.
نانوذرات مورد استفاده در این پروژه بین یک تا صد نانومتر قطر داشته و قادراند 600 نوع باکتری را از بین ببرند؛ از آن جمله می‌توان به باکتری ایکولا اشاره کرد.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا روی توسعه پارچه‌های حاوی این نانوذرات کار کرده و موفق به تولید  تی‌های شستشوی زمین با استفاده از این الیاف شوند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است