خانه اقتصادیگزارش و تحلیل سهم۸۰ درصدی تولید داخلی قطعات پلاستیکی خودرو

سهم۸۰ درصدی تولید داخلی قطعات پلاستیکی خودرو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خودرو

مرجع پلیمر در بازار ایران: استفاده از قطعات پلاستیکی در تولید خودرو طی دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. استفاده از قطعات لاستیکی و پلاستیکی در صنعت خودرو، به‌دلیل ویژگی خاص مواد پلیمری، باعث می‌شود وزن خودروی تولید‌شده کاهش یابد که این مساله به کم شدن مصرف سوخت خودروها نیز منجر می‌شود. این در حالی است که حدود ۱۴۳ تا ۱۵۰ کیلوگرم (نزدیک ۵/۹ درصد) از کل یک خودرو از صنایع پلاستیکی تشکیل شده است. این میزان پلاستیک شامل انواع مختلف ای.بی.اس، پلی‌کربنات، پلی‌اتیلن، پلی‌آمیدها، پ.پ، پلی‌اورتان و بسیاری از ترکیبات مواد شیمیایی پلاستیکی می‌شود. اما همزمان با افزایش استفاده از مواد پلاستیکی در خودروهای تولید داخل مانند تمام دنیا در سال‌های اخیر، نارضایتی‌هایی نیز از قطعات پلاستیکی تولید داخل که در تولید خودرو استفاده می‌شود و قطعاتی که در شبکه خدمات پس از فروش و بازار آزاد عرضه می‌شود، برای مصرف‌کنندگان وجود دارد.

در این رابطه نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه کشور ما دارای ذخایر نفتی و پتروشیمی خوبی است، گفت: «به این ترتیب می‌توانیم در تامین نیاز داخل خودکفا شویم و در بخش صادرات نیز می‌توانیم موثر عمل کنیم.»

احمدرضا رعنایی در ادامه با اشاره به اینکه قانون بازار به این شکل است که هرچه کیفیت بالا باشد، قیمت هم افزایش می‌یابد، اظهار کرد: «این فرهنگ باید ایجاد شود که مصرف‌کننده بداند اگر قیمت کالایی به درستی بالاست، هزینه کردن برای خرید این قطعه به نفع او خواهد بود و به این ترتیب سلامتی خود را تضمین می‌کند.»

خودرو
بر این اساس یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن پلاستیک و پلیمر ایران نیز در اظهار‌نظری دیگر با اشاره به اینکه میزان قطعات پلاستیکی مورد مصرف در خودروها به دلیل دوام و کم بودن وزن آنها هر روز در حال افزایش است، گفت: «در حال حاضر حدود ۸۰ درصد قطعات پلاستیکی مورد نیاز تولید خودرو، داخل کشور تولید می‌شود و ۲۰ درصد قطعات خارجی، روی مجموعه‌هایی هستند که وارد می‌شوند.»

سعید صبوری با تاکید بر اینکه تلاش قطعه‌سازان داخل این است که در تولید آن بخشی از قطعات پلاستیکی که وارد می‌شود نیز خودکفا شوند، اظهار کرد: «در حال حاضر در تولید خودروهایی مثل پراید، تیبا، پژو و… حتی آن بخش‌هایی که در خودروهای دیگر وارداتی است، از قطعات ساخت داخل استفاده می‌شود. ضمن اینکه در برخی از خودروهای تولید داخل، ۹۰ تا ۹۵ درصد قطعات پلاستیکی تولید داخل است.»

 

تامین بخش از مواد اولیه مورد نیاز از خارج

به گفته وی، با این حال در تولید بخش‌هایی از خودرو، قطعات پلیمری استفاده می‌شود که مواد اولیه آن در کشور تولید نمی‌شود و ناچاریم این مواد را وارد کنیم.

صبوری با بیان اینکه برای تولید قطعاتی مانند لنز چراغ‌های جلو، سپرها، چراغ‌های عقب، قطعات خاص داخل موتور و بدنه به موادهای گوناگون مهندسی نیاز است، افزود: «بخشی از این مواد در پتروشیمی داخل تولید نمی‌شود و قطعه‌سازان برای تولید آنها باید مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنند. این مواد معمولا از چند کشور اروپایی و آسیای شرقی مثل کره‌جنوبی وارد می‌شود.»

این فعال حوزه قطعه‌سازی در رابطه با کیفیت قطعات پلاستیکی تولید داخل، با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان قطعات را با ۳۶ ماه گارانتی به خودروساز تحویل می‌دهند، درحالی‌که عمر برخی قطعات پلاستیکی تولید داخل حتی به ۱۰ سال هم می‌رسد، گفت: «اما کیفیت قطعات وارداتی که در بازار وجود دارد، به واردکنندگان مربوط است. در این زمینه اصل بر این است که قطعات کدرهگیری داشته باشند. این در حالی است که برخی واردکنندگان قطعاتی را وارد می‌کنند که در شبکه خدمات پس از فروش مورد مصرف قرار می‌گیرد، اما کیفیت مطلوبی ندارد و در مواردی باعث وقوع اتفاقات ناخوشایند می‌شود.»

کیفیت قطعات پلاستیکی خودرو تولید داخل

وی در ادامه افزود: «کیفیت قطعات پلاستیکی خودرو که توسط قطعه‌سازان داخل تولید می‌شود، به جرات در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار دارد و بخشی از آنها به‌راحتی قابلیت صادرات نیز دارد. این روند به گونه‌ای است که برخی شرکت‌های خودروساز خارجی که در ایران فعال هستند، قطعات پلاستیکی مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان ایرانی می‌خرند و حتی آن را به کشور خود صادر می‌کنند.»

صبوری با تاکید بر اینکه تا وقتی توان تولید داریم، نباید واردات داشته باشیم، اظهار کرد: «بر این اساس نهادهای نظارتی مانند سازمان استاندارد و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با جدیت باید از ورود کالاها و قطعات خارجی بی‌کیفیت جلوگیری کنند. به این ترتیب وقوع بسیاری از اتفاقات و سوانح خودرویی منتفی می‌شود.»

منبع: اخبار خودرو

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است