خانه علمی پژوهشی با استفاده پلیمر کریستال مایع، تبدیل مستقیم نور به جنبش امکان پذیر شد

با استفاده پلیمر کریستال مایع، تبدیل مستقیم نور به جنبش امکان پذیر شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه “آیندهوون” هلند و دانشگاه “کنت” آمریکا وسیله‌ای طراحی کردند که با دریافت انرژی از نور شروع به حرکت می‌کند. این ماشین که ضخامت آن به اندازه یک نوار باریک است از پلیمر کریستال مایع ساخته شده که در امتداد یک قاب مستطیلی نصب شده است.

پلیمر

پلیمر کریستال مایع
این پروژه تحت نظارت پروفسور “دیک بوئر”(Dick Broer) استاد دانشگاه صنعتی “آیندهوون” هلند انجام شده و طی آن محققان موفق شدند اولین ماشین مکانیکی در دنیا را که می‌تواند انرژی نور را مستقیما به انرژی جنبشی تبدیل کنند بسازند.

این ماشین می‌تواند برای انتقال مواد و اجسام کوچک در فضاهای غیرقابل دسترس مورد استفاده قرار بگیرد.

از آنجا که قاب مستطیلی کوتاه‌تر از نوار است، پلیمر در یک سمت آن برآمده شده و در سمت دیگر کمی گود شده و شکل موج سینوسی به خود گرفته است.

زمانی که نور بنفش به این وسیله تابانده می‌شود، قسمت برآمده نور را دریافت می‌کند و قسمت گود هیچ نوری دریافت نمی‌کند.

مولکول‌های حساس به نور در این پلیمر پس از جذب نور بنفش فعال شده و به حرکت درمی‌آیند. این تحرک سبب می‌شود که قسمت برآمده به گودی تبدیل شود و قسمتی که قبلا گود بود به بالا آمده و برآمده شود و این روند تا زمانی که تابش نور ادامه داشته باشد به صورت متناوب رخ خواهد داد.

به این ترتیب یک موج به طور مداوم از طریق نوار عبور می‌کند و باعث می شود که نوار با سرعتی در حدود نیم سانتیمتر بر ثانیه حرکت کند.

به منظور حرکت به سوی منبع نور، کافیست کل نوار به صورت برعکس چرخانده شود.

در آزمایش‌های انجام شده با این وسیله مشخص شد که توانایی جابجایی اجسام و ذرات بزرگتر و سنگین‌تر از خود نوار پلیمری هم با استفاده از آن وجود دارد.

از این وسیله می‌توان برای پاکسازی سطح سلول‌های خورشیدی از ذرات گرد و غبار نیز استفاده نمود.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است