خانه خبراخبار علمی پژوهشی نسل جدید مواد ضد ته نشینی در صنعت رنگ بر مبنای نانوفناوری

نسل جدید مواد ضد ته نشینی در صنعت رنگ بر مبنای نانوفناوری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگ

 مرجع پلیمر دربازارایرانسال‌هاست که در بازار رنگ و پوشش ایران سیلیکای تولید شده از فاز گاز، با نام تجاری Aerosil به عنوان ماده ضد‌ته‌نشینی و ضد‌شره شناخته شده است. در بازارهای جهانی علاوه بر این محصول سال‌هاست که نانوسیلیکای ناشی از فرآیند رسوب‌گذاری به عنوان ماده ضد‌ته‌نشینی و ضد‌شره با مزیت اقتصادی نسبت به Aerosil در صنایع رنگ و پوشش مورد استفاده است،

شرکت‌هایی چون شرکت huber، Glassveh، PPG سال‌هاست که محصول نانوسیلیکای بر مبنای رسوب‌گذاری را به عنوان رقیب سیلیکا فیوم به بازار جهانی عرضه می‌نمایند.

مواد ضد ته نشینی در صنعت رنگ

مزیت استفاده از نانوسیلیکا، دانسیته بالاتر آن نسبت به اروزیل و هزینه حمل و نقل پایین‌تر می‌باشد. علاوه بر آن در این محصول به علت عدم وجود بارهای الکتریسیته ساکن سطحی مسأله پخش‌شدن ماده در فضا در هنگام استفاده به صورت قابل توجهی کنترل شده است.

در تولید رنگ‌های صنعتی پایه اپوکسی، به علت همخوانی بالای قطبیت رزین با نانوسیلیکا، این محصول می‌تواند به طور کامل جایگزین اروزیل گردد. استفاده از نانوسیلیکا در تولید رنگ با درصد جامد بالا، باعث می‌شود ذرات نانومتری محصول در بین ذرات جامد موجود در پوشش قرار گیرد و از ته‌نشین و جداشدن ذرات پیگمنت از بستر رزین جلوگیری نماید. این عامل باعث پایداری بالای رنگ در زمان نگهداری می‌شود.

در تولید پوشش‌هایی پودری افزون درصد پایینی از این نمونه به فرمول پوشش در اکسترودر باعث پایداری بالاتر دمایی رنگ پودری شده و از ایجاد دود در هنگام پخت رنگ نهایی در کوره جلوگیری می نماید.

مزیت وجود نانوسیلیکا در فرمول

در هنگام اجرای رنگ و پوشش وجود نانوسیلیکا در فرمول، به علت اتصالات وان‌در‌والس قابل توجه باعث ایجاد خواص رئولوژیکی ویژه گردیده و باعث ایجاد خاصیت ضد‌شره و Anti-sag در فرمول نهایی تولید شده می‌گردد. علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از نانوسیلیکا باعث می‌شود محصول نهایی تولید شده خاصیت چسبندگی و الاستیک بهتری داشته و به خوردگی مقاومت بالاتری نشان دهد.

در تولید محصولات gel coat بر پایه رزین پلی‌استر غیراشباع، نانوسیلیکا اثر ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد، استفاده از اروزیل در تولید این محصولات باعث ایجاد حباب‌های بسیار ریز میکرونی در محصول می‌گردد.

این حباب‌ها بعد از تولید قطعات به عنوان مرکز تجمع تابشUV عمل کرده، و باعث کاهش عمر قطعه یا پوشش تولید شده می‌گردد. استفاده از نانوسیلیکا در کنار اروزیل در تولید محصولات gel coat با حذف حباب‌های میکرونی، باعث افزایش عمر پوشش تولید شده به طور قابل توجهی می گردد.

به طور کلی در بازارهای جهانی نانوسیلیکای فرموله شده بر مبنای روش رسوب گذاری به علت مزیت اقتصادی ویژه خود در کنار اروزیل درحال مصرف است. استفاده از این نوع مواد علاوه بر ایجاد مشخصات کیفیتی ذکر شده، باعث صرفه بالاتر فرآیند تولید رنگ خواهد شد.

با توجه به وجود تولید کننده داخلی این محصول با تاییدیه ستاد نانوکشور، تولید کنندگان رنگ و پوشش می توانند از مزیت های ویژه دسترسی محلی به تولید کننده نیز بهره مند گردند.

منبع: نشریه صنعت ساختمان و رنگ، شماره 30، مرداد و شهریور 1394.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است