خانه تکنولوژي استفاده از صفحات پلیمری جهت محافظت در برابر اشعه ایکس

استفاده از صفحات پلیمری جهت محافظت در برابر اشعه ایکس

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با استفاده از کامپوزیت‌های پلیمری موفق به ساخت صفحات پلیمری و ابداع روشی نوین برای محافظت از بدن در مقابل اشعه ایکس شدند.

دکتر مرشدیان، مجری این طرح گفت: اشعه‌های با انرژی بالا نظیر اشعه‌های ایکس و گاما در پزشکی و انرژی هسته‌ای و صنایع مربوط به تشعشعات کاربردهای گسترده‌ای دارند؛ این اشعه‌ها در صنایع پزشکی در بخش‌های رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و رادیو ایزوتوپ‌ها کاربردهای زیادی دارند.

وی ادامه داد: برای مقابله با آسیب این اشعه‌ها به بدن، سرب همواره به عنوان یک انتخاب سنتی برای حفاظ گذاری مطرح بوده است اما استفاده از سرب به عنوان یک حفاظ دارای معایبی است که از آن جمله می‌توان به مواردی چون سمیت سرب، وزن زیاد سرب و روپوش‌های سربی و مسائل مربوط به دفع در محیط اشاره کرد.

 

 

صفحات پلیمری محافظ

مرشدیان خاطرنشان کرد: بر این اساس با اجرای مطالعاتی تلاش شده است که با استفاده از کامپاندهای پلی الفینی حاوی فلزهایی با عدد اتمی بالا، جایگزینی برای سرب معرفی شود که معایب سرب را نداشته باشد.

مجری طرح یادآور شد: بنابراین از فلزات و ترکیبات فلزات سنگین همچون تنگستن، مولیبدن دی سولفید و ترکیب فلزات صفحه‌ای چون کاربید بور، در بستر پلیمری پلی اتیلن سنگین (HDPE) استفاده شده است.

این محقق با تاکید بر اینکه در این پژوهش از صفحات جدیدی در تهیه عکس‌های رادیولوژی در مقایسه با صفحات سربی استفاده شد، اضافه کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که محافظت از بدن در مقابل اشعه‌ها همانند صفحات سربی بوده، اما با این تفاوت‌های اساسی که صفحات جدید پلیمری عاری از هر گونه سم و آلودگی زیست محیطی بوده و بسیار سبک و قابل انعطاف به شکل اعضای بدن هستند و می‌توان بارها و بارها از همین صفحات استفاده کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با اشاره به فراوانی مواد اولیه پلیمری این صفحات در کشور افزود: با توجه به اینکه پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی‌های داخلی به میزان زیادی تولید شده و کشور ما یکی از  بزرگترین تولیدکنندگان این پلیمر است، با پیشبرد این طرح در مقیاس صنعتی می‌توان گام بزرگی در جهت تولید این صفحات با حفظ محیط زیست برداشت.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است