خانه خبر ساخت بتن پلیمری نانوکامپوزیتی و دال‌های بتنی مقاوم به خوردگی در اسکله‌های نفتی

ساخت بتن پلیمری نانوکامپوزیتی و دال‌های بتنی مقاوم به خوردگی در اسکله‌های نفتی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بتن پلیمری

مرجع پلیمر دربازارایران : رئیس جهاد دانشگاهی تربیت مدرس از ساخت نوعی بتن پلیمری سبک نانو کامپوزیتی، دال های بتنی سبک و سازه‌ای مقاوم به خوردگی توسط محققان این دانشگاه و جایگزینی آن به جای تراورس‌های چوبی و گریتینگ‌های فلزی در اسکله‌های نفتی خبر داد.بتن پلیمری

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا مهدی ذاکری با اعلام این خبر افزود: تراورس‌های چوبی اشباع شده یکی از کالاهای وارداتی و پرمصرف در صنایع مختلف از جمله راه آهن، سکوهای نفتی، بندرگاه‌ها و پل‌هاست که به دلیل خواص مطلوب مکانیکی در کاربردهای سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما محدودیتهای زیاد از قبیل قیمت بسیار بالا، عدم پایداری فیزیکی در محیط‌های مرطوب، جذب بالای آب و از همه مهمتر وارداتی بودن آن مشکلات و چالش‌های زیادی در تامین و استفاده از این محصول ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت تولید جایگزینی مناسب برای این محصول در داخل کشور تصریح کرد: با توجه به خواص منحصر به فرد تراورس‌های چوبی از قبیل خواص مکانیکی مطلوب در عین وزن مخصوص پایین، همچنین مقاومت بالاتر در برابر خوردگی نسبت به نوع بتن سیمانی آن محصول، رقیبی با مشخصات مشابه تراورس‌های چوبی تا به حال معرفی نشده بود.

ذاکری افزود: محققان جهاد دانشگاهی تربیت مدرس به سفارش شرکت پایانه های نفتی ایران توانستند با ساخت و معرفی نوعی بتن پلیمری سبک نانو کامپوزیتی، دال‌های بتنی سبک وسازه ای مقاوم به خوردگی را با استاندارد بارگذاری کامیون HS15 (طراحی شده برای کامیون 25 تن) تولید و در محل اسکله پایانه های نفتی جزیره خارک نصب کنند.

استفاده از الیاف نانویی و میلگردهای کامپوزیتی

رئیس جهاد دانشگاهی تربیت مدرس در ادامه به بیان ویژگی‌های این دستاورد پرداخت و گفت: در ساخت این بتن از نوع خاصی از الیاف نانویی و میلگردهای کامپوزیتی استفاده شده است که در عین دانسیته بسیار پایین آن، قدرت بارگذاری سازه‌ای بالایی به سازه بخشیده است.

وی افزود: قطعات تولید شده با ابعاد 3.67 در 1 متر و ضخامت 10 سانتی متر در محل اسکله نفتی جزیره خارک با حضور مسئولین شرکت پایانه های نفتی با موفقیت نصب و آزمایش شد.

ذاکری با بیان اینکه قطعات تهیه شده با دانسیته 1.18 گرم بر سانتیمتر مکعب، جذب آب 0.02 درصد، و مقاومت فشاری 35 مگاپاسکال سبک‌تر، نفوذناپذیرتر و مقاوم‌تر از نوع تراورس چوبی بوده و مقاومت خوردگی آن در محیط خورنده بسیار خشن خلیج‌فارس نسبت به نوع بتنی و چوبی آن بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: طول عمر این نوع بتن سبک بالغ بر 50 سال تخمین زده شده است.

وی افزود: این دال‌های بتنی دارای قیمت حدود نصف تراورس‌های چوبی است که با توجه به طول عمر بالا و خواص منحصر به فرد آن بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و می‌تواند رقیب جدی برای گریتینگ‌های فلزی و تراورس‌های چوبی مورد استفاده در اسکله‌های نفتی و تجاری قلمداد شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است