خانه تکنولوژي ارائه روشی برای تولید صنعتی نقاط کوانتومی سیلیکونی

ارائه روشی برای تولید صنعتی نقاط کوانتومی سیلیکونی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

شرکت فوجی پیگمنت (Fuji Pigment) موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه نقاط کوانتومی سیلیکونی کرده است. این نقاط غیرسمی و زیست‌ سازگار هستند.

تولید صنعتی نقاط کوانتومی سیلیکونی

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، برای اولین بار در جهان، شرکت فوجی پیگمنت اقدام به ارائه خط تولید انبوه نقاط کوانتومی سیلیکون برای استفاده در پیل‌های خورشیدی و بخش پزشکی کرد.
نقاط کوانتومی سیلیکونی نسل جدیدی از نقاط هستند که در آنها از مواد سمی نظیر سرب، کادمیم و سلنیم استفاده نشده‌‌است؛ بنابراین، ایمن بوده و برای محیط زیست خطری ندارند.
نقاط کوانتومی ذراتی در ابعاد نانومتری هستند که به دلیل کوچک بودن، خواص غیرمعمولی دارند که این خواص به ابعاد آنهاوابسته است. نقاط کوانتومی می‌توانند نور را به رنگ‌های مختلف تبدیل کنند.
انواع مختلفی از نقاط کوانتومی در بازار وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها از جنس مواد نیمه‌هادی نظیر CdSe, CdS, InP, ZnS, InP/ZnS, CuInS2, CuInSe2(CIS:copper indium selenide or sulfide), AgS, و PbS هستند که هم گران بوده و هم سمی هستند. فلزات سنگین برای استفاده در محصولات چندان مطلوب نبوده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای محدود کردن استفاده از آنها وجود دارد. بنابراین لازم است که نقاط کوانتومی غیرسمی و عاری از فلز تولید شود که با کارایی بالا بتواند نشر نور انجام دهد. این نقاط کوانتومی سیلیکونی غیرسمی بوده و از پایداری و کیفیتی مشابه نقاط کوانتومی فلزی برخوردار هستند.
با توجه به این موضوع، ریوهی موری در شرکت فوجی پیگمنت اقدام به تحقیق روی ساخت این نقاط کوانتومی ارزان قیمت و ایمن کرد و در نهایت موفق شد تا فرآیند تولید انبوه آنها را به دست آورد.
این شرکت در حال حاضر فرآیندی برای تولید انبوه نقاط کوانتومی کربنی دارد که محصولات زیست‌سازگاری هستند. با این حال باید گفت که نقاط کوانتومی سیلیکونی در سرلیست مواد غیرسمی قرار دارند و قادر به تبدیل نور به الکتریسیته با کارایی بالا هستند. این نقاط قادر به تولید پرتوهای مادون قرمز و نور مرئی هستند که ویژگی بسیار منحصر به فردی است. کارایی این نقاط، بیش از 30 درصد گزارش شده‌است.

منبع: nano.ir

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است