خانه تکنولوژي استفاده از فیبرهای گرمانرم در خودروسازی افزایش می یابد

استفاده از فیبرهای گرمانرم در خودروسازی افزایش می یابد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
fiber reinforced polymer

مرجع پلیمر در بازار ایران: پروژه تحقیقاتی جدید موسسه شفافیت در بازار (TMR) راجع به استفاده از فیبرهای گرمانرم یا ترموپلاستیک با عمر بالا در سراسر جهان بوده است. در این پروژه سعی شده است که میزان استفاده از این ماده در سراسر جهان از گذشته تا حال مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.

در آمارهای اولیه مورد تحلیل قرار گرفته، روند رشد استفاده از این ماده پرکاربرد در صنعت خودرو مورد تحلیل قرار گرفته و مسیر پیشرفت آن در آینده تخمین زده شده است. طبق این تحلیل‌ها بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵۵ سال‌های شکوفایی استفاده از این ماده صنعتی خواهد بود.

البته این رشد به خاطر استفاده بیشتر خودروسازان از پلیمرها و پلاستیک‌ها در حال حاضر است و به خاطر مزیت‌هایی که فیبرهای گرمانرم نسبت به مواد فعلی دارند، مثل وزن کمتر و قابلیت استفاده مجدد آسان‌تر، انتظار رشد استفاده از این ماده بی‌مورد نیست.

ترموپلاستیک (Thermoplastic) یا گرمانرم

ترموپلاستیک (Thermoplastic) یا گرمانرم به پلیمرهایی گفته می‌شود که با افزایش دما بدون تغییر شیمیایی ذوب می‌شوند. این پلیمرها را می‌توان به دفعات ذوب و دوباره جامد کرد.

چنین پلیمرهایی در حالت مذاب مانند مایعات جاری می‌شوند. گرمانرم‌ها را می‌توان به طور پیوسته در چرخه ذوب/انجماد قرار داد. این ویژگی، گرمانرم‌ها را قابل بازیافت می‌سازد.

اما با این وجود این ماده در مراحل ساخت خود خطراتی را به همراه دارد. چرا که در حالت مایع این ماده امکان اشتعال آن به دلیل ترکیب راحت آن با هوا بالاست.

همچنین بخارهای تولید شده حین ذوب آن نیز بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به سیستم تنفسی آسیب جدی وارد کند، از این رو باید حین کار با این ماده حتما از عینک نگهبان و ماسک مخصوص استفاده کرد.

به همین دلیل خودروسازان آسیایی تاکنون علاقه چندانی به استفاده از این ماده نشان نداده‌اند. اما در مقابل اروپایی‌ها با استفاده تجاری از این ماده در تعدادی از خودروهای سوپراسپرت خود نشان داده‌اند که می‌توان از این ماده پرفایده بدون ترس استفاده کرد.

منبع: خودرو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است