خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر روند معاملات محصولات پتروشیمی در هفته جاری

مروری بر روند معاملات محصولات پتروشیمی در هفته جاری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: طی روزهای گذشته محصولات پلیمری و شیمیایی در شرایطی عرضه شدند که یک‌شنبه جاری بهای گریدهای مختلف پایه این محصولات، پا در مسیر ثابت با جهت‌گیری ناچیز منفی گذاشت و همگام با حرکت نزولی قیمت طلای سیاه و دلار گام برداشت. طی هفته گذشته با برگزاری نشست سران اوپک و تصمیم کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مبنی ‌بر کاهش تولیدات روزانه به میزان 8/ 1 میلیون بشکه برای مدت 9 ماه قیمت نفت با افتی شدید مواجه شد. از آنجا که این اقدام در قیمت‌ها پیش‌خور شده بود و گروهی از معامله‌گران انتظار حمایت‌های بیشتری از سوی اوپک داشتند، طلای سیاه در معاملات پنج‌شنبه هفته گذشته حدود 5 درصد افت کرد.

محصولات پتروشیمی

با این حال افت ناچیز محصولات پتروشیمی بیانگر این است که توان کاهش قیمتی زیادی برای این محصولات وجود ندارد و قیمت‌ها بیش از این نمی‌توانند تاثیرات کاهش بهای نفت را بر قیمت‌های خود تحمل کنند. در تالار محصولات پتروشیمی اما میزان عرضه این محصولات در روز گذشته در حدود 2 هزار تن در مقایسه با عرضه‌های هفته قبل آن کاهش نشان داد.

این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 15:30 به وقت تهران) میزان تقاضا 20 هزار تن ثبت شده و این در حالی است که میزان تقاضا برای این محصولات در هفته گذشته 21 هزار تن ثبت شده بود. به‌نظر می‌رسد تقاضا و عرضه به نسبت هفته قبل در مسیری نسبتا با ثبات با کاهشی محدود روبه‌رو‌ شده است.

روز گذشته در تالار محصولات پتروشیمی منومر‌وینیل استات با مازاد تقاضایی بالغ بر دو هزار تن روبه‌رو‌ شد که این موضوع اثر قیمتی ناشی از رقابت بر این محصول را با خود به همراه داشت.

استایرن منومر پتروشیمی پارس دیگر محصول عرضه شده بود که 4 هزار و 400 تن تقاضای مازاد بر عرضه برای آن به ثبت رسید و باعث شد قیمت این محصول بیش از 350 تومان در هر کیلو افزایش یابد. منواتیلن گلایکول شازند نیز هزار و 100 تن مازاد تقاضا را به خود اختصاص داد.

به این ترتیب 300 تومان افزایش قیمت برای این کالا به ثبت رسید.

روز سه‌شنبه نیز رتبه یک تا پنج جدول جذاب‌ترین‌ها به محصولات پلی‌استایرن انبساطی تبریز، PVC-E6832 و پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR230C اختصاص داشت. گرید انبساطی 200 با 24 درصد، PVC-E6834 با 20 درصد، انبساطی 400 با 17 درصد و انبساطی 300 نیز با 14 درصد رقابت رتبه‌های یک تا پنج را تشکیل می‌دهند. کالاهای دیگری همچون پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C، پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB332C، پلی‌اتیلن سبک فیلم 0075 و پلی پروپیلن فیلم HP525J نیز با سقف 10 درصدی قیمت به‌فروش رسیدند. بیشترین تقاضا در هفته جاری مربوط به گرید پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR230C بوده است که به تنهایی بیش از 16 هزار تن تقاضا داشت و در هفته جاری بیش از 11 هزار تن کاهش داشته است. پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نیز با 11403 تن تقاضا در رده بعدی قرار داشت و پلی‌اتیلن سبک‌فیلم 0075 بندر امام نیز با 7050 تن تقاضا در رده بعدی قرار داشت.

یکی از مهم‌ترین‌ کالاهای جذاب تالار نقره‌ای گرید‌های مختلف فیلم سبک است که در مجموع طی هفته گذشته با برتری تقاضا نسبت به عرضه روبه‌رو شده است.

حجم عرضه این گروه کالایی 10 هزارو 571 تن در مقابل تقاضایی 15 هزار و 422 تنی بوده است و در نهایت حجم معامله 6 هزار و 323 تنی برای این گروه کالایی رقم خورده است. این در حالی است که رقم مشابه آن طی هفته گذشته، یعنی 9 هزار و 694 تن عرضه، 599 تن تقاضا و 5 هزار و 821 تن حجم معامله را نشان می‌دهد.

این افزایش بیانگر این موضوع است که به‌زعم افزایش 10 درصدی عرضه‌ها، تقاضا نزدیک به 50 درصد افزایش را تجربه کرده و حجم معاملات با 8 درصد رشد همراه بوده‌اند.

به‌طور کلی مجموع این موارد نشانگر این است که برای ثبت بازار باید عرضه این گروه کالایی را افزایش داد. البته در طرف دیگر ممکن است این حجم تقاضا واقعی نباشد به این معنا که برخی از خریداران در مناطق آزاد (با توجه به برداشته شدن سقف) حاضر به خرید با قیمت رقابتی باشند تا هم قیمت را بالا برده و هم فضا را رقابتی کنند.

براساس این گزارش،  برداشته شدن سقف قیمت برای محصولات بهین‌یابی، ثبات نرخ ارز و کاهش نسبی قیمت طلای سیاه را می‌توان از ویژگی‌های بارز این روزهای بازار محصولات پتروشیمی اعم از پلیمری و شیمیایی دانست.

پلیمرها در مسیر کاهش معاملات

با بررسی حجم معاملات در بازار پلیمری، به‌رغم کاهش حجم معاملات در بازار آزاد، ثبات نسبی حجم با جهت‌گیری منفی را در بورس کالای ایران می‌بینیم.

شاهد این مدعا بررسی آمار بورس کالای ایران است، طی هفته جاری حجم معاملات در تالار نقره‌ای، بیش از هزار تن کاهش را تجربه کرد و به رقم 46 هزار و 594 تن رسید. با این وجود به‌نظر می‌رسد که حجم معاملات هفتگی همچنان در سطح مطلوبی قرار دارد.

درخصوص عرضه‌های محصولات پلیمری نیز چنین بر‌می‌آید که حجم عرضه‌ها نسبت به هفته قبل کاهشی برابر با 5 هزار و 360 تن داشته و این در حالی است که در هفته‌های اخیر در سطوح بالای 70 هزار تن حفظ شده است.

در هفته جاری سطح پراکندگی عرضه‌ها بیشتر و بهتر از قبل بود و عرضه پلی پروپیلن‌ها هم افزایش نسبتا خوبی یافته بود و رقابت‌های معقول‌تری صورت پذیرفت.

بررسی تقاضا برای محصولات پتروشیمی همچنین حاکی از افزایش این شاخص است. تقاضا از رقم 107 هزار و 604 تن در هفته گذشته به 116 هزار و 104 تن رسیده است و با توجه به مقدار عرضه‌ها، رقم خوبی را برای معاملات به ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است