خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مرور معاملات گروه پلیمری بورس کالا در روزهای گذشته

مرور معاملات گروه پلیمری بورس کالا در روزهای گذشته

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: روز دوشنبه محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری قیمت همه محصولات پلیمری و شیمیایی پا در مسیری نزولی گذاشته و همگی میل به کاهش قیمت داشتند، این در حالی است که بهای نفت باز هم به شرایط قبل بازگشته و بهای شاخص برنت مرز 50 دلاری را رد کرده و به بالای این رقم رسیده است. در طرف دیگر نرخ دلار به‌عنوان دیگر اهرم تعیین‌کننده بهای محصولات پایه در هفته گذشته کاهش یافت که به عقیده بسیاری از تحلیلگران این بازارها این امر سبب افت بهای محصولات پایه در این هفته بود.

محصولات پتروشیمی

عملکرد بازارهای داخلی

روز گذشته، همه محصولات روندی کاهشی را در تالار پتروشیمی بورس کالا تجربه کرده و با افت همراه بودند. این در حالی است که در کنار این روند جرقه‌هایی هم دیده می‌شد که استارت این جرقه‌ها هفته‌های گذشته خورده بود و می‌توان گفت نزدیک به یک هفته است که این روند در بازارها حاکم است. روند کاهشی قیمت محصولات در بازار داخلی در حالی است که برتری تقاضا به نسبت عرضه البته در برخی کالاها باعث شد قیمت‌ها برای این محصولات افزایشی باشد. این اتفاق را باید در شرایطی بررسی کرد که برخی از کالاها در بورس کالا هنوز با رقابت مورد معامله قرار می‌گیرند و همچنین تقاضا در محصولات نهایی خاصی تصحیح شده است. به عقیده کارشناسان نزدیکی به ماه رمضان و روزهای گرم سال سبب می‌شود که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، سفره و بطری‌های آب و نوشیدنی‌های دیگر زیاد شده و این امر بازار را با تقاضای واقعی از پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی، پلی‌استایرن‌ها و پلی‌اتیلن سبک فیلم روبه‌رو ساخته و این عامل را می‌توان علت افزایش قیمت این گرید‌ها دانست. البته در کنار این محصولات پرمصرف افزایش قیمتی را برای دیگر کالا‌ها هم داشتیم که این افزایش حاکی از آن است که برخی از محصولات نهایی خاص از تقاضای واقعی برخوردارند و این نکته را باید مورد توجه و بررسی قرار داد که حجم معاملات پلیمر‌ها در بورس کالای ایران 50 هزار تن ثبت شده است و این امر در نهایت نشانگر ورود بازار به یک فاز خوش‌بینانه است و این اتفاق را می‌توان عقب‌نشینی واسطه‌گرها و دلالی تلقی کرد. بررسی عملکرد پلی‌اتیلن سبک فیلم نشان می‌دهد اگر سال 94 را با پایین‌ترین حجم تولید در صنایع پایین‌دستی در نظر بگیریم می‌توانیم بازار آن سال را به‌عنوان پایه و مبنا قرار دهیم. حجم عرضه این محصول در سال 94 رقمی معادل 380 هزار و 640 تن بوده که این رقم در سال 95 به 339 هزار و 672 تن رسیده است. این در حالی است که حجم تقاضا برای این محصول از 534 هزار و 547 تن به 468 هزار و 797 تن کاهش می‌یابد. در کنار این دو شاخص و هماهنگ با این دو حجم معاملات هم با افت همراه بوده و به 251 هزار و 414 تن رسیده است.

این محصول یکی از کالاهای پر‌مخاطب در صنایع پایین‌دست پتروشیمی به شمار می‌آید که از جمله موارد کاربرد این محصول می‌توان به ساخت ظروف با حجم کم، ساخت ظروف خانگی، اسباب بازی، روکش سیم‌های برق و مخابرات، فیلم، قطعات مختلف اتومبیل، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی اشاره کرد. از خصوصیات این پلیمر، انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه به‌وسیله میکروارگانیسم‌ها است. پلی‌اتیلن به لحاظ فشردگی کم و پایین مولکولی از دانسیته پایین برخوردار است که همین امر، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن می‌شود. این خاصیت باعث شده بیش از 50 درصد از تولید این محصول در ساخت فیلم و ورق برای مصرف در روکش‌های طلقی شفاف، آسترهای بسته‌بندی، کاورها و چمدان‌ها مصرف شود.با بررسی شرایط این محصول در تالار نقره‌ای و بازار داخلی شاهدیم این کالا مدت‌ها التهاب نداشته و در مقاطع مختلف حجم عرضه‌ها بیش از تقاضای بازار بوده و بازار هم با ثبات نسبی همراه بوده است و اگر هم نوسانی بوده بر مبنای قیمت پایه رخ داده است. نکته دیگری که درخصوص این گروه کالایی می‌توان گفت این است که بخشی از معاملات به‌صورت نقدی – مچینگ معامله شود که این موضوع در بورس کالا به کاهش حجم عرضه و تقاضا منجر شده است.

برخی از مهم‌ترین نکات عرضه‌های روز گذشته

1) افزایش عرضه پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن

2) کاهش 1012 تنی عرضه پلی‌اتیلن سنگین فیلم F7000 ایلام و عرضه 1012 تنی در هفته جاری

3) عرضه 1012 تنی پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX5 پتروشیمی جم

4) افزایش 2000 تنی عرضه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی 52518 پتروشیمی جم و عرضه 5016 تنی این محصول در هفته جاری. لازم به ذکر است پتروشیمی جم در هفته جاری 2024 تن سنگین تزریقی 52505 را هم عرضه کرده است.

5)عرضه 1505 تنی سنگین بادی BL3 پتروشیمی جم در هفته جاری

6) کاهش 500 تنی عرضه پلی‌اتیلن سبک فیلم 0200 بندرامام و عرضه 1500 تنی این محصول در هفته جاری.با توجه به تابلوی اعلانات تالار نقره‌ای، همان‌طور که انتظار می‌رفت، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG785 از جمله کالاهای پرالتهاب روز گذشته بود که با عرضه‌ای یک‌هزار و 606 تنی در مقابل تقاضایی 2 هزار و 167 تنی قرار گرفت و دست آخر با بهای 3‌هزار و 458 ریال کار خود را در معاملات دیروز به پایان رساند.

نزدیکی به فصل گرما و ماه رمضان استفاده از بطری‌های نوشیدنی و ظروف پلاستیکی را بیشتر کرده و همین امر سبب این افزایش عرضه است.

از دیگر کالاهای جذاب و پرالتهاب روز گذشته معاملات می‌توان به پلی‌پروپیلن نساجی HP550J اشاره کرد.

این محصول با عرضه‌ای یک هزار و 100تنی در مقابل تقاضایی 2 هزار و 640 تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمت نهایی 38 هزار و 207 ریال در معاملات ظاهر شد. این محصول همیشه التهاب داشته و جزو دسته کالاهای پرالتهاب به شمار می‌آید. پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3دیگر کالای پرالتهاب دیروز بود (عرضه: 2هزارو 600 تومان، تقاضا: 3 هزار و 360) که با اختلاف قیمتی 100تومانی با قیمت نهایی حدود 4 هزارو 300 تومان به کار خود در معاملات دیروز پایان داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است