خانه علمی پژوهشی ساخت جایگزین‌های استخوانی زیست تخریب‌پذیر از جنس نانوکامپوزیت

ساخت جایگزین‌های استخوانی زیست تخریب‌پذیر از جنس نانوکامپوزیت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانو کامپوزیت

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت جایگزین‌های استخوانی زیست تخریب‌پذیر از جنس نانوکامپوزیت زیرکونیا-کلسیم فسفات دوفازی (BCP-ZrO2) شدند.

نانو کامپوزیت
نانوکامپوزیت‌های BCP-ZrO2

امید فخرایی، مجری طرح که آن را در قالب رساله دکتری خود در رشته مهندسی مواد ارائه کرده است، با تشریح مراحل انجام این پژوهش گفت: در این پژوهش نانوکامپوزیت‌های BCP-ZrO2 حاوی درصدهای مختلف حجمی فاز زیرکونیا با اندازه ذرات متفاوت و با روش‌های متفاوت زینتر تهیه و بررسی شدند. زینتر نمونه‌ها شامل فرایندهای زینتر معمولی در کوره الکتریکی، زینتر توسط تشعشعات مایکرویو در و زینتر پلاسما جرقه‌ای SPS در دماهای متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ساختار، خواص مکانیکی این نانوکامپوزیت‌ها، مکانیزم‌های شکست فعال و رفتار منحنی R در آنها مورد ارزیابی شده و مقایسه قرار گرفته است. در انتها مشخص شد که نمونه نانوکامپوزیت با بالاترین خواص مکانیکی (به خصوص در مقدار چقرمگی شکست) مربوط به نمونه دارای 3 درصد حجمی نانوزیرکونیا تولید شده به روش SPS است که مقاومت به رشد ترک و سختی آن تقریبا سه برابر جایگزین‌های کلسیم فسفاتی است.

مجری طرح یادآور شد: همچنین این کامپوزیت علاوه بر خصوصیات مکانیکی مطلوب، از خواص بیولوژیکی و زیست تخریب پذیری قابل قبولی برخوردار بوده و امکان جذب و جایگزینی با بافت استخوانی جدید در آن وجود دارد.

فخرایی خاطرنشان کرد: مقاومت به تردی و شکنندگی این محصول نسبت به نمونه‌های موجود در بازار و همچنین نمونه‌های تحقیق شده مشابه بیش از سه برابر است که این امر می‌تواند کمک بزرگی به استفاده از این دسته مواد در بازسازی استخوان‌های آسیب‌دیده تحت فشار درکاربردهای ارتوپدی داشته باشد.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه مواد وانرژی، این پژوهش با راهنمایی دکتر سعید حصارکی و دکتر مسعود علیزاده در پژوهشکده سرامیک و مشاوره دکتر تورج عبادزاده انجام شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است