خانه علمی پژوهشی ماده آبگریز که پوشش خود را ترمیم می‌­کنند

ماده آبگریز که پوشش خود را ترمیم می‌­کنند

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: دانشمندان آلمانی نوعی ماده دافع آب تولید کرده‌اند که مانند مار پوست می­اندازد و در صورت آسیب ‌دیدگی خود را ترمیم می‌­کند.

مواد پوشش آبگریز (دفع آب)

مواد دافع  آب معمولا در ساخت اقلام گوناگون از شیشه­ خودتمیزکننده خودروها گرفته تا بطری­‌ها کاربرد دارند، با این حال چنین موادی آسیب­ پذیرند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه فرایبورگ آلمان شیوه­ای ارائه داده ­اند که در آن مواد فوق آبگریز پوشش­‌های خود را ترمیم می­کنند؛ این مواد در واقع، مانند مار پوست می­‌اندازند.

ماده خودترمیم­ کننده­ جدید از سه لایه تشکیل شده که این لایه­‌ها بر روی یکدیگر قرار گرفته­‌اند. لایه فوقانی، نوعی فیلم آبگریز و لایه زیرین آن نیز یک پلیمر قابل حل در آب است که کاربردهای پزشکی زیادی دارد. پایین‌ترین لایه، نوعی فیلم سیلیکونی نانوگراس فوق آبگریز است.

زمانی که لایه فوقانی خراش بر می­دارد، می­توان ماده را در داخل آب فرو برد چون  آب به داخل خراش نفوذ کرده و لایه پلیمری میانی را حل می­کند. این امر به لایه فوقانی آسیب ­دیده، امکان شل شدن و  پوست­ انداختن می­دهد تا در نهایت لایه آبگریز زیرین را نمایان ­کند.

ماده جدید هنوز در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد و مطالعات بیشتری جهت محکم کردن لایه فوقانی و ممانعت از آسیب دیدن لایه پایین­‌تر لازم است.

در صورت موفقیت تیم علمی، این رویکرد چندلایه‌­ای منجر به ارائه مواد خودتمیزکننده و آبگریز ارتجاع­ پذیرتر خواهد شد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله  Langmuir قابل مشاهده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است