خانه تکنولوژيتکنولوژی طراحي و مهندسي تولید قایق تاشوی کامپوزیت الیاف شیشه

تولید قایق تاشوی کامپوزیت الیاف شیشه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
قایق

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : دو شرکت کبرا اینترنشنال (واقع در کشور تایلند) و کوئیک بوتس (که در سراسر جهان شعبه دارد) با همکاری یکدیگر یک قایق کامپوزیت الیاف شیشه تولید کردند.

در 45 ثانیه این قایق تا می شود

قایق مذکور حدود 3 و نیم متر طول و 55 کیلوگرم وزن دارد و میتوان در عرض 45 ثانیه آن را تا کرد تا حمل و نقل آن به آسانی صورت گیرد. این قایق کوئیک بوت (Quick-boat) نام دارد و میتوان قطعات آن را از یکدیگر جدا نمود و آنها را در دو عدد کیف جا داد. یکی از این کیف ها برای نگهداری قطعات بدنه قایق و دیگری برای جا دادن صندلی ها و دیگر قطعات قایق طراحی شده است. میتوان این دو کیف را روی باریند خودور مهار نمود و آنها را به راحتی از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا کرد.

فوم پلی وینیل کلراید

در تولید این قایق از ورق های ساندویچی استفاده شده که مغزی آنها را فوم پلی وینیل کلراید و دو رویه آنها را رزین گرماسخت اپوکسی تقویت شده با الیاف شیشه تشکیل داده است. موقعی که ورق های مذکور خم میشوند تا به شکل بدنه قایق درایند، ساختار ساندویچی آنها پیش تنیده[1] میگردد. به عبارت دیگر مقداری از تنشهای ناشی از بارهای مرده و زنده وارد بر ورق ها خنثی گشته و در نتیجه مقاومت آنها در برابر بار افزایش می یابد. به این ترتیب قایق مذکور از سفتی لازم برخوردار میگردد و دیگر نیازی نیست که برای افزایش دادن استحکام قایق، پوسته ها و مغزی ضخیمی تولید شود.

قایق

در تولید قایق کوئیک بوت ابتکار دیگری به کار گرفته شده است. به این ترتیب که صفحات کامپوزیت الیاف شیشه که در این قایق مورد استفاده قرار گرفته اند، توسط لولاهائی به یکدیگر متصل گشته اند که خود این لولاها با استفاده از پیش آغشته الیاف آرامید و رزین اپوکسی تولید شده اند. لولاهای مذکور انعطاف پذیر هستند و به همین علت الیاف آرامید موجود در آنها همواره تحت تنش قرار دارند (پیش تنیدگی) و به همین دلیل از مقاومت بالائی برخوردار هستند.

به طور آزمایشی در 1500 اتصال از لولاهای مذکور استفاده گشته و به این ترتیب مشخص شده است که آنها میتوانند بیشتر از ده سال عمر کنند.

این لولاها به خاطر انعطاف پذیر بودن میتوانند همواره با تیر حمال (تیر ته قایق) در یک راستا قرار گیرد و به این ترتیب تعادل قایق حفظ میشود. به عبارت دیگر در اثر تکان های قایق، لولا به شکل 7 در می آید و به سمت دماغه (جلوترین قسمت قایق) باز میشود و سپس به شکل 8 در می آید و به سمت پاشنه قایق (عقبترین قسمت قایق) بسته میشود.

وقتی که قایق به امواج برخورد میکند، لولاهای کامپوزیت الیاف شیشه از خود انعطاف نشان می دهند و از واژگون شده قایق جلوگیری میکنند. ضمناً لولاهای مذکور از خاصیت میراکنندگی ضربه برخوردار هستند و از قایق در برابر آسیب ناشی از ضربات امواج محافظت میکنند. به علاوه این لولاها از وارد آمدن تنش های اضافی بر بدنه قایق جلوگیری می نمایند.

 

منبع: composites manufacturing magazine

http://compositesmanufacturingmagazine.com/2015/04/adventure-unfolds-quickboats-lightweight-frp-boats

[1] Pre-stressed

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است