خانه خبر ظرفیت خالی و عدم بکارگیری مناسب تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی

ظرفیت خالی و عدم بکارگیری مناسب تجهیزات آزمایشگاهی وارداتی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Lab

مرجع پلیمر در بازار ایران: دکتر جلال بختیاری روز چهارشنبه در دومین گردهمایی رئیسان آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، آموزش نیروهایی را که قرار است در محیط آزمایشگاه مشغول به کار شوند، یک ضرورت اساسی دانست و گفت: متاسفانه برخی دستگاه های گرانقیمت به خاطر نبود نیروهای مجرب و کارآزموده، بدون استفاده مانده و به تدریج فرسوده و از رده خارج می شوند.
وی همچنین از پایین بودن راندمان بخش دولتی در حوزه فعالیت های آزمایشگاهی انتقاد کرد و افزود: بسیاری از آزمایشگاه ها و تجهیزات آنها در بخش دولتی می توانند به جای یک شیفت، به صورت دو یا سه شیفته فعالیت کند و راندمان آنها در مقایسه با آزمایشگاه های خصوصی بسیار پایین تر است.

بختیاری بر استفاده از روش های نوین آزمایشگاهی، تقویت سیستم آنلاین و به کارگیری نرم افزارهای جدید و سهولت سرویس دهی به داخل و خارج دانشگاه ها و حتی خارج کشور به منظور ارتقای عملکرد آزمایشگاه های دانشگاهی و پژوهشگاهی تاکید کرد.
وی ضمن ستودن اقدام وزارت علوم در ایجاد شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) طی سه سال گذشته اظهار داشت: تاکنون 131 آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ها به عضویت این شبکه درآمده اند و با تجمیع آزمایشگاه ها، بسیاری از دستگاه های غیرفعال و پراکنده در سراسر کشور در یک مجموعه، معرفی و برای استفاده جمعی عرضه شده است.
مدیرکل حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که شناسنامه دار شدن آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در دست اقدام است، به مسئولان این آزمایشگاه ها توصیه کرد که در این مسیر، به مباحث افزایش سطح شاخص های بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) و دیگر مجوزهای بین المللی توجه ویژه نشان دهند.

رتبه بندی آزمایشگاه های دانشگاهی کشور

به گفته وی در سال 96، رتبه بندی آزمایشگاه های دانشگاهی کشور عملیاتی خواهد شد تا ضمن فراهم کردن زمینه شناخت دانشگاه ها از امکانات آزمایشگاهی یکدیگر، رقابت سالم میان این مجموعه ها شکل گیرد.
بختیاری با ابراز نگرانی درباره کاهش سهم بودجه تحقیقات از درآمد ناخالص داخلی طی سال های گذشته گفت: کشورهایی مانند کره جنوبی که سرعت رشد تولید علم در آنها به اندازه کشور ما نیست، حداقل چهار درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را به امر پژوهش اختصاص می دهند درحالی که این رقم طی سال های گذشته، کمتر از نیم درصد بود و در سال 95 این رقم حتی کمتر از سال های قبل از آن شده است.
وی، تضعیف بنیه کشور و وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به بخش های مختلف را از جمله تبعات بی توجهی به امر تحقیقات برشمرد.
بختیاری با بیان این که در تبصره 4 بند ه قانون بودجه سال 96، قرار بود به منظور تقویت آزمایشگاه ها و به روز رسانی تجهیزات آنها 300 میلیون یورو به وزارت علوم و 100 میلیون یورو به وزارت بهداشت اختصاص یابد، افزود: متاسفانه بعداز بازگشت بودجه امسال از شورای نگهبان، این مبالغ حمایتی از قالب بودجه به صورت تسهیلات دولتی و از دلار به شکل ریال تغییر پیدا کرد که امیدواریم راه های حمایتی دیگری در این زمینه اضافه شود.
دومین گردهمایی رئیسان آزمایشگاه های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و به مناسبت بزرگداشت زادروز حکیم سید اسماعیل جرجانی و روز آزمایشگاه برگزار شد.
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی نیز در این مراسم ضمن بزرگداشت نهصد و هشتاد و پنجمین سالروز درگذشت حکیم جرجانی گفت: برگزاری مراسم های روز آزمایشگاه به عنوان یک روز جدید در ایران، نشاندهنده اهمیت فعالیت های این حوزه است.
دکتر محمدمهدی نکومنش افزود: معتقدیم آزمایشگاه ها قلب تپنده مجموعه های دانشگاهی و پژوهشگاهی هستند و نبود آنها صحت نتایج تحقیقات را زیرسوال می برد و با توجه به این که اهمیت تولید علم به دقت آزمایش ها بستگی دارد، این امر در گرو توسعه مراکز آزمایشگاهی است.
زین‌الدین ابوالفضائل اسماعیل بن حسین جرجانی معروف به سید اسماعیل پزشکی ایرانی بود که به عربی و فارسی می‌نوشت. او در ۴۳۴ قمری از جرجانیه در جنوب دریایچه آرال و ساحل جیحون برخاست و به دربار خوارزم راه یافت و در ۱۱۳۵ ـ ۱۱۳۶میلادی مطابق با ۵۳۱ قمری در مرو درگذشت.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است