خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر معاملات محصولات پلیمری این هفته بورس کالا

مروری بر معاملات محصولات پلیمری این هفته بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: روز گذشته محصولات پلیمری در بورس نقره‌ای در شرایطی عرضه شد که بهای طلای سیاه و مشتقات و فرآورده‌های آن پا در مسیری نزولی گذاشت و در لحظه تنظیم این گزارش نفت برنت حدود 55 دلار و 25 سنت بود و نفت خام آمریکا نیز به 52 دلار و 44 سنت رسید. این در حالی است که قیمت نفتا در بازارهای جهانی طی ماه‌های اخیر حدود 20 درصد کاهش را تجربه کرده است. افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت تعادل به بازارهای جهانی نفت خام منجر به باقی ماندن قیمت‌ها در محدوده مثبت شده است. به این ترتیب با بررسی قیمت‌ها در بازار داخلی، جهت‌گیری مثبت قیمت‌ها را می‌بینیم که از جمله علل وقوع این رشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) پس از حمله نظامی آمریکا به سوریه قیمت نفت پا در مسیری صعودی گذاشت و با این اتفاق قیمت محصولات پتروشیمی هم روندی مثبت و صعودی را طی کردند. این امر موجب شد بهای محصولات در بازار داخلی طی هفته گذشته کاهش یابد. این انتظار می‌رفت که بعد از یک هفته روند کاهشی، این هفته شاهد قیمت‌های بالاتری در بازارهای داخلی باشیم.

2) با توجه به این موضوع که قرار است قیمت‌های پایه محصولات پلیمری از هفته دیگر هر یکشنبه اعلام شود، این انتظار می‌رفت که قبل از شروع این برنامه قیمت‌ها در بازار داخلی جهت‌گیری مثبتی داشته باشند.

3) با نزدیکی به فصل گرم و با توجه به اینکه در این دوره تقاضا زیاد می‌شود، می‌توان این رشد را طبیعی دانست.

 

کالاهای جذاب روز گذشته

برآوردهای میدانی نشان می‌دهد که در بازار پلی‌پروپیلن‌ها عطشی دائمی نهادینه شده که با توجه به عرضه منقطع برخی گریدها در این گونه پلیمری، تجمیع تقاضا در دوره‌های زمانی مختلف خودنمایی کرده است. این در حالی است که با جمع شدن تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان واقعی ناخودآگاه سفته‌بازی و واسطه‌گری جذابیت دو‌چندانی پیدا می‌کند، بنابراین تقاضای غیر‌واقعی چهره این بازار را دگرگون ساخته و به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود. نگاهی به حجم معاملات در ماه‌های اخیر و توجه به نسبت عرضه و تقاضا در گونه پلی‌پروپیلن‌های نساجی نشان می‌دهد که جذاب‌ترین معاملات ماه‌های اخیر در این بازار صورت گرفته که همین رخداد شائبه غیر‌واقعی بودن بخشی از تقاضا و همچنین در مضیقه قرار گرفتن تولید‌کنندگان در صنایع پایین دستی را با فرض رشد قیمت‌ها در بورس کالا برجسته می‌سازد. به این ترتیب پلی‌پروپیلن نساجی RG1102XL از جمله کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آید که با عرضه‌ای 630 تنی در مقابل تقاضای 2 هزار و 224 تنی قرار گرفت و با اختلاف قیمت 300 تومانی با قیمت نهایی 4 هزار و 100 تومان معامله شد.

علاوه بر این گرید، پلی‌پروپیلن نساجی HP510L از دیگر کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آمد که با عرضه هزار و 210 تنی در مقابل تقاضای 2 هزار و 794 تنی قرار گرفت و دست آخر این کالا هم با اختلاف قیمت 300 تومانی با قیمت نهایی حدود 4 هزار و 100 تومان معامله شد.پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3، از دیگر کالاهای جذاب تالار نقره‌ای روز گذشته به شمار می‌آمد که این کالا هم (تقاضا 5 هزارو 480 تن و عرضه 2 هزار تن) با قیمت نهایی حدود 4 هزار و 300 تومان با اختلافی 300 تومانی کار خود را در این بازارها به پایان رساند. پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 از جمله کالاهایی است که همیشه تقاضای بازار آن از عرضه‌اش بیشتر بوده است. از جمله دلایل این اتفاق هم این است که این گرید در لوله‌های انتقال آب استفاده شده و همیشه مورد نیاز است؛ پرواضح است که رشد تقاضای این کالا در روزهای گرم سال بیشتر است.روز گذشته این محصول با عرضه‌ای 160 تنی در مقابل تقاضای هزار و 400 تنی قرار گرفت و در نهایت با 4 هزارو 600 تومان کار خود را در این بازارها به پایان رساند.دیگر کالای پر التهاب دیروز پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG825 بود که به دلیل نزدیکی به فصول گرم سال و استفاده از این گرید کالایی در تولید بطری‌های آب معدنی و نوشیدنی‌ها استفاده از این محصول زیاد‌تر شده و تقاضا برایش بالاتر می‌رود.

 

نگاهی جهانی به یک گرید خاص

محدوده کلی قیمت برای واردات پلی‌پروپیلن نساجی با کاهش ۲۰ تا ۳۰ دلاری در هفته جاری به ۹۹۵ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن سی‌ای اف چین به‌صورت نقدی رسیده است. به باور تحلیلگران در این بازارها تقاضا کاهش یافته است و خریداران تنها نیازهای خود را خریداری می‌کنند. قیمت نفت خام افزایش یافته، اما نشانه بهبود در بازار پلی‌پروپیلن مشاهده نمی‌شود و از این رو ما فکر می‌کنیم که قیمت در روزهای آینده به کاهش ادامه دهد.به گفته یک تاجر دیگر با وجود فصل‌های تعمیر و نگهداری، سطوح موجودی تولیدکننده‌های محلی همچنان بالا است. از سوی دیگر افزایش قیمت نفت‌خام هنوز نتوانسته تمایلات بازار را تغییر دهد. این در حالی است که معامله‌گران هنوز هم علاقه‌مند به صادرات محموله‌های خود به جنوب شرق آسیا هستند. در آسیای جنوب شرقی قیمت‌ها همچنان ۷۵ دلار در هر تن به‌طور متوسط بیشتر از چین است. با این حال معامله‌گران انتظار دارند که قیمت در آوریل پایدار باقی بماند.

گزارش عرضه

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است