خانه خبراخبار اقتصادی ایجاد مرکز مبادلات تجاری فناوری ایران و قزاقستان

ایجاد مرکز مبادلات تجاری فناوری ایران و قزاقستان

توسط مدیر سایت
0 نظرات
فناوری

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت): رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی تبادل فناوری در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و معدن را از زمینه‌های همکاری این پارک با پارک فناوری‌های نوین آلماتی قزاقستان ذکر کرد و گفت: یکی از شرکت‌های وابسته به پارک خراسان موفق به ساخت دستگاه پمپاژ مواد معدنی شد که در این زمینه همکاری‌هایی را با قزاقستان آغاز کردیم.

ایجاد مرکز مبادلات تجاری فناوری ایران و قزاقستان

دکتر سیدحسن علم الهدایی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، این پارک را یکی از بزرگترین مراکز فناوری شرق کشور دانست و افزود: در شرایط پسا تحریم درصدد هستیم با ترغیب شرکت‌های دانش بنیان و فناور، آنها را به سمت استانداردسازی هدایت کنیم تا محصولات قابل عرضه در جهان داشته باشند.فناوری

وی همکاری در زمینه مبادلات فناورانه را از دیگر برنامه‌های این پارک علم و فناوری ذکر کرد و اظهار داشت: در این راستا ایده ارتباط با خارج از سال 89 با شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی آغاز شد.

علم الهدایی امضای تفاهم‌نامه با قزاقستان را از نتایج حضور پارک علم و فناوری خراسان رضوی در عرصه‌های بین المللی دانست و خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای با پارک فناوری‌های نوین آلماتی قزاقستان برای ایجاد همکاری‌های علمی و فناورانه به امضا رساندیم.

وی با تاکید بر این که قزاقستان دارای 10 منطقه آزاد صنعتی است، خاطر نشان کرد: هر کدام از این مناطق آزاد بر روی یکی از فناوری‌ها متمرکز شده است.

علم الهدایی، با اشاره به آمادگی این کشور برای تبادلات تجاری در حوزه فناوری، یادآور شد: برخی از کشورها ممکن است خریدار فناوری باشند ولی بسیاری از کشورها مانند قزاقستان علاقه‌مند به انتقال فناوری هستند و این کشور با توجه به برنامه توسعه‌ای که برای خود ترسیم کرده است بر روی مبادلات فناورانه تاکید دارد نه بر روی خرید محصولات نهایی دانش‌بنیان.

وی با اشاره به جزئیات همکاری پارک فناوری خراسان رضوی با قزاقستان، اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه امضا شده، مرکز مبادلات تجاری فناوری میان ایران و قزاقستان برای ایجاد ظرفیت‌های همکاری راه اندازی شد.

حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و آب در کانون توجه

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی زمینه همکاری ایران با قزاقستان را در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و آب ذکر کرد و گفت: بر اساس توافقات انجام شده برخی از شرکت‌های قزاقی که در این حوزه‌ها فعال هستند، تحت لیسانس ایران فعالیت خواهند کرد.

وی از راه اندازی دفتر پارک خراسان رضوی در پارک فناوری‌های نوین آلاتای آلماتی قزاقستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت علوم و معاونت علمی فعالیت‌های این دفتر گسترش بیشتری یابد.

علم الهدایی قراقستان را دومین کشور دنیا از لحاظ معادن و نهمین کشور از نظر معادن نفت و گاز توصیف و خاطرنشان کرد: با توجه به زمینه فعالیت‌های شرکت‌های مستقر در پارک فناوری خراسان، مقرر شد تا دفتر پارک علم و فناوری خراسان در قزاقستان به شرکت‌های ایرانی و قزاقی در زمینه‌های مشابه شریک همکار معرفی کند.

وی نفت، گاز و پتروشیمی را یکی از زمینه‌های فعالیت پارک فناوری خراسان نام برد و گفت: کشور قزاقستان تمایل دارد تا شرکت‌های ایرانی در مناطق آزاد این کشور مستقر شوند تا اقدام به تبادل فناوری شود؛ از این رو شرکت‌های ایرانی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اقدام به ارائه مشاوره و طراحی و ساخت ‌ابزارها و تجهیزات مورد نیاز در این حوزه خواهند کرد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی به زمینه‌های همکاری در حوزه معدن اشاره کرد و گفت: یکی از شرکت‌های وابسته به پارک خراسان بر روی پمپ‌های معادن فعالیت می‌کند و موفق به ساخت دستگاهی شد که محصولات معدنی را به بیرون پمپاژ می‌کند.

وی با تاکید بر این که ویژگی‌های این پمپ نسبت به نمونه خارجی بالاتر است، یادآور شد: یکی از زمینه‌های همکاری با پارک فناوری قزاقستان در این خصوص است.

علم الهدایی با تاکید بر این که باید به سمت بازارهای بین المللی حرکت کنیم، گفت: در گذشته با کشورهای افغانستان و تاجیکستان مبادلات فناورانه داشته‌ایم و در این راستا کارگروه مشترکی ایجاد کردیم و درصدد تدوین مدلی از همکاری هستیم تا در آینده در صورت همکاری با سایر کشورها مانند کشورهای همجوار بتوانیم این الگو را اجرایی کنیم.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است