خانه خبر پتروشیمی عربستان و حرکت به سمت توسعه‌­ی تکنولوژی

پتروشیمی عربستان و حرکت به سمت توسعه‌­ی تکنولوژی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
sabic petrochemical

مرجع پلیمر در بازار ایران: نزدیک به دو دهه است که عربستان سعودی برنامه­های بلندپروازانه­ای را در صنعت پتروشیمی آغاز کرده است. در نتیجه­ی این برنامه­ها، امروز عربستان به یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده مواد پتروشیمیایی در جهان تبدیل شده است.

صنعت پتروشیمی در عربستان با همکاری شرکت­های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی شکل گرفت. این کشور تکنولوژی و تجربه­ی صنعتی شرکت­های خارجی را با منابع هیدروکربوری خود گره زده و موفق شده است صنعت گسترده­ای را شکل دهد. این همکاری، شبکة صنعتی منظم و رو به توسعه­ای را در این کشور ایجاد کرده است. هر چند این صنعت بر توان تکنولوژی خارجی بنا شده و در سطح بهره­برداری است، اما اخیراً توسعه تکنولوژی و افزایش توان فنی نیز در برنامه­های توسعه این صنعت جایگاه خاصی پیدا کرده است.

امروزه سابیک اهمیت نقش تکنولوژی در پاسخ به نیازهای بازار و ماندن در عرصه رقابت را دریافته است. آنها برای پیشتازی در بازار تولید، برنامه­های مهمی برای توسعه تکنولوژی خود پیش گرفته­اند. این برنامه­ها عبارتنداز:

1- توسعه فعالیت­های تحقیق و توسعه­ی تکنولوژی داخلی و ایجاد مراکز تحقیقاتی در کشورهای توسعه­یافته

2- همکاری تحقیقاتی با شرکت­های خارجی

3- خرید شرکت­های پتروشیمیایی پیشرفته

4- تشویق فعالیت­های تحقیقاتی داخلی در جهت توسعه صنعت پتروشیمی

1- توسعه فعالیت­های تحقیق و توسعه­ی تکنولوژی داخلی و ایجاد مراکز تحقیقاتی در کشورهای توسعه­یافته

عربستان برای توسعة توان تکنولوژی خود اقدام به تأسیس مراکز “تحقیق و تکنولوژی” در این کشور نموده است. مرکز اصلی تحقیق و تکنولوژی سابیک در حومة ریاض قرار داد و قریب 50 نفر دانشمند، پژوهشگر وکادر فنی در آن مشغول کار هستند.

این مرکز که به پیشرفته­ترین ابزارهای تحقیقاتی و تجهیزات لازم مجهز است، در زمینه تولید آلفاالفین­های خطی به دستاوردهای تحقیقاتی قابل توجهی دست یافته است. مرکز تحقیقاتی دیگری هم در منطقة الجبیل فعال است و ساخت مرکز جدیدی در این منطقه از سال 2003 آغاز شده است.

علاوه بر این سابیک، مراکز تحقیقاتی در هوستون، تگزاس و هند دارد. این مراکز، عربستان را برای استفاده از منابع علمی و تحقیقاتی غنی خارجی تجهیز می­کنند و این پتانسیل را در خدمت توسعه صنعت پتروشیمی عربستان قرار می­دهند. با توجه به بازار هدف سابیک، مراکز تحقیقاتی نامبرده در ایجاد ارتباط میان بازار مصرف با شرکت و درک نیازمندی­های بازار نیز بسیار موثر هستند.

2- همکاری تحقیقاتی مشترک با شرکت­های خارجی

سابیک و شرکت Sud-Chemi AG قرارداد همکاری مشترکی (Joint venture) برای خرید شرکت Scienific Design که مرکز آن در نیوجرسی است منعقد کرده­اند. سابیک سابقه همکاری بیست­ساله در زمینه توسعه کاتالیست­ها و تکنولوژی­های فرآیندی با شرکت مذکور داشته است. در خدمت گرفتن این شرکت، فعالیت­های R&T سابیک را به طور فرایند­ه­ای گسترش می­دهد.

خرید شرکت­های صاحب دانش و فناوری خارجی که یکی از سیاست­های محوری سابیک محسوب می­شود، سابیک را به شرکت صاحب دانش فنی تبدیل می­کند. به این ترتیب در آینده سابیک نه تنها از فروش محصولات بلکه از طریق فروش امتیاز تکنولوژی (لیسانس) و خدمات مربوطه هم در بازار فعال خواهد شد.

3- خرید شرکت­های پتروشیمیایی پیشرفته

فعالیت­های تحقیقاتی سابیک بوسیله تصاحب شرکت­های پتروشیمی پیشرفته هم تقویت می­شود. این شرکت در نخستین اقدام خود شرکت DSM Petrochemicals را که امروزه SABIC Euro-Petrochemicals نامیده می­شود خریده است. تصاحب این شرکت، تیم مدیریتی مجرب و متخصصین با تجربه­ای را به خدمت سابیک در می­آورد که می­تواند در توسعه­ی سطح تکنولوژی این شرکت در آینده بسیار موثر باشد.

4- تشویق فعالیت­های تحقیقاتی داخلی در جهت توسعه صنعت پتروشیمی

سابیک از فعالیت­های تحقیقاتی در زمینه پتروشیمی حمایت می­کند و این تحقیقات را مورد تشویق قرار می­دهد. از جمله برنامه­های تشویقی، جایزه شاهزاده عبدا… است که به محققینی که در زمینه این صنعت و مسائل علمی مبتلا به آن، کار تحقیقاتی انجام دهند اعطا می­شود. (پایان گزارش فعالیت­های توسعه­ی تکنولوژی سابیک)

تحلیل:

یکی از ابعاد مهم استراتژی تکنولوژی، دسترسی به منابع تکنولوژی و ایجاد بسترهای مناسب نوآوری است. شرکت­ها و کشورهایی که تکنولوژی را به عنوان عامل مهم رقابت در نظر گرفته­اند، برای توسعه تکنولوژی برنامه­های منسجمی را اتخاذ کرده­اند. ایران همانند عربستان دارای منابع طبیعی فراوانی است و سرمایه­گذاری­های گسترده­ای در صنعت پتروشیمی ایران صورت گرفته است؛ اما رویکرد دو کشور در دستیابی و توسعه تکنولوژی کاملاً متفاوت می­باشد.

عربستان به خوبی این نکته را دریافته است که تکنولوژی مهمترین عامل رقابت می­باشد و به همین منظور از تمامی راهکارهای ممکن برای دست­یابی به منابع مطمئن تکنولوژی استفاده می­کند. عرب­ها برای تحقق این خواسته­، حتی خرید شرکت­های پیشرفته و صاحب فناوری روز دنیا را نیز به عنوان یکی از برنامه­های محوری خود در نظر گرفته­اند تا بتوانند با تصاحب و به کارگیری تکنولوژی روز دنیا، مزیت نسبی خود را در این صنعت به مزیت رقابتی تبدیل کنند و در آینده علاوه بر تولید و فروش یک محصول رقابتی، دانش فنی را نیز بفروشند. اما در ایران با وجود آنکه چندین دهه از عمر صنعت پتروشیمی می­گذرد جهت­گیری­های مشخصی برای توسعه تکنولوژی در این صنعت دیده نمی­شود. ما تنها به خرید لیسانس­های متعدد از شرکتهای مختلف اکتفا کرده­ایم و روز به روز فاصله خود را با رقبا زیاد می­کنیم

منبع: پیام نفت

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است