خانه اقتصادیگزارش و تحلیل گزارش روند معاملات محصولات پتروشیمی بورس کالا در هفته گذشته

گزارش روند معاملات محصولات پتروشیمی بورس کالا در هفته گذشته

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد: در هفته دوم فروردین ماه 1396، تالار معاملات محصولات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات خوبی را با توجه به تعطیلات تجربه کرد، حجم عرضه‌ها در هفته اول فروردین 58 هزار تن بوده که در هفته دوم فروردین به 67 هزار تن رسیده که بسیار مناسب است.

اگر معاملات هفته‌های ابتدایی سال 1396 با هفته‌های پایانی سال 1395 سنجیده شود، مشاهده می‌شود که حجم عرضه‌ها کاهش بسیار زیادی یافته و در مقابل حجم معاملات کاهش اندکی را تجربه کرده است و با توجه به اینکه هفته‌های ابتدایی سال جدید با تعطیلات نوروزی مصادف است حجم معاملات در این هفته‌ها مناسب ارزیابی می‌شود.در کل بیش از 45 درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته ماقبل 41 درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بود. در این بین 12 گرید از 78 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت‌های قیمتی بین یک تا 10 درصد بود، البته در هفته گذشته حجم تقاضا افزایشی نزدیک به 7 هزار تن داشت.آنچنان که آمارها نشان می‌دهند حجم عرضه‌ها نسبت به هفته قبل بیش از 8 هزار تن افزایش داشته است.

محصولات پلیمری

با توجه به اینکه در هفته اول فروردین ماه هر سال فرآیند تولید به‌طور کامل در همه شرکت‌ها در جریان نیست و کلیه بازاری‌ها به خصوص در هفته اول هر سال فعالیتی نمی‌کنند حجم عرضه‌های فعلی مناسب ارزیابی می‌شود. حجم عرضه‌های بالای 60 هزار تن به شرط پراکندگی مناسب عرضه بین گریدهای مختلف در هفته‌های بعدی سال نیز رقم خوبی خواهد بود.تقاضا نسبت به هفته گذشته بیش از 6 هزار تن افزایش را نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد، به دلیل قرار داشتن در هفته‌های اول سال 1396 و عدم فعالیت فعالان بازار که نقش بسیار مهمی در تعیین تقاضا دارند، حجم تقاضا بسیار کم و برابر با 41 هزار تن بوده است. وجود محموله‌های معاف از مالیات و ارزان‌تر از قیمت‌های بورس کالا و عدم صرفه اقتصادی برای خرید از بورس و همچنین بی‌کشش بودن بازار مصرف نهایی به دلیل تعطیلات از جمله دلایل دیگر برای این کاهش حجم تقاضا بود. از طرف دیگر می‌توان به کاهش نرخ جهانی نفت و به تبعیت از آن کاهش نرخ در بسیاری از گریدهای پلیمری در بازارهای جهانی نیز اشاره کرد.

حجم معاملات در هفته گذشته با افزایش 6300 تنی نسبت به هفته ماقبل مواجه شد، به این ترتیب روند حجم معاملات در هفته‌های ابتدایی سال 96 مناسب به نظر می‌رسد. در هفته اول سال 96 حجم معاملات برابر با 24 هزار تن بوده که با توجه به قرار داشتن در اوج تعطیلات نوروز بسیار مناسب بوده است. در هفته دوم فروردین حجم معاملات بعد از افزایش بیش از 6 هزار تنی به بیش از 30 هزار تن رسیده که تنها 5 هزار تن از آخرین هفته اسفند کمتر است.نمی‌توان گفت حجم معاملات 30 هزار تنی مناسب است، ولی با توجه به قرار داشتن در تعطیلات، افت جهانی نرخ نفت و محصولات پلیمری، ثبات دلار، عدم کشش کافی بازار در این هفته‌ها این حجم‌ها مناسب ارزیابی می‌شود.اگر‌چه باید انتظار می‌رفت که در هفته‌های بعدی فروردین اوضاع حجم معاملات بهتر از قبل شود ولی به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع نزولی قیمت‌های جهانی و انتظار برای کاهش نرخ‌های پایه محصولات پلیمری در بازار داخل حجم معاملات تغییر زیادی را تجربه نکند، زیرا بار دیگر فعالان بازار به روند آتی قیمت‌ها بی اعتماد شده و برای پوشش ریسک کاهش قیمت‌ها ترجیح خواهند داد سیاست‌های محافظه کارانه در پیش بگیرند و در حد نیاز و ضرورت خرید‌های خود را انجام دهند.

جذاب‌ترین گروه‌های بازار:

10 کالای برتر هفته را باز هم پلی پروپیلن‌ها تشکیل می‌دهند این در حالی است که در طول سال 1395 نیز این گروه همواره از جذاب‌ترین کالا‌ها بوده‌اند.انتظار می‌رود در سال جاری با سیاست‌های بهتری از طرف نهاد‌های مسوول اوضاع معاملاتی این گروه بهتر از سال گذشته شود. دو گرید پر مصرف پلی‌پروپیلن شیمیایی باز هم با سقف قیمت معامله شده‌اند که اگر عرضه‌های آنها به‌طور منظم ادامه داشته باشد و کمی افزایش یابد متعادل تر خواهند شد.گرید‌های پلی‌پروپیلن نساجی با MFR6 نیز از دیگر گریدهای جذاب این گروه بوده‌اند که هر کدام با بیش از 5‌درصد رقابت قیمتی به فروش رسیده‌اند و انتظار می‌رود این گروه نیز رفته رفته و با ادامه عرضه‌ها معاملات متعادل تری را تجربه کنند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است