خانه علمی پژوهشی توسعه چسب هوشمند با قابلیت کنترل توسط نور UV

توسعه چسب هوشمند با قابلیت کنترل توسط نور UV

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهشگران دانشگاه Kiel موفق به توسعه چسب زیستی شده اند که به طریق دستی از راه دور با استفاده از نور UV قابل کنترل می‌باشد.

این رویکرد امکان حرکت دقیق اشیاء را در یک محدوده کوچک را فراهم می‌کند. این یافته‌ها می‌تواند در زمینه‌های صنعت، ربایتک و فناوری‌های پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند. نتایج این تحقیقات در مجله scientific journal Science Robotics منتشر شده است.

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، پژوهشگران از نور برای دستکاری چسب مصنوعی استفاده نمودند که بر اساس مدل‌های موجود در طبیعت ساخته شده است. مزیت نور این است که می‌تواند بسیار دقیق استفاده شود و همچنین بسیار برگشت پذیر و سریع می‌باشد.

تیم پژوهشی ابتدا ماده متخلخل الاستیکی (الاستومر کریستال مایع) با قابلیت خم شدن هنگام قرارگیری در معرض نور را توسعه دادند. این امر به دلیل ساختار مولکولی خاص ماده می‌باشد. در طول فاز توسعه، آن‌ها دریافتند هر چه تخلخل ماده بیشتر باشد، قابلیت خم شدن آن هم بیشتر می‌شود. این ماده الاستیکی (با قابلیت واکنش به نور) به راحتی می‌تواند با ماده زیستی (دارای خواص چسبندگی خوب) ترکیب شود، که نتیجه آن توسعه ماده کامپوزیتی هوشمند با قابلیت چسبندگی می‌باشد که می‌تواند توسط نور UV کنترل شود.

این ماده جدید می‌تواند در حمل و نقل اشیاء مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این جابجایی می‌تواند بسیار دقیق توسط نور در سطح میکرو کنترل شود. به طور مثال عناصر کوچک سه بعدی نظیر کره‌های شیشه‌ای یا اسلایدهای میکروسکوپی می‌تواند توسط این چسب متصل و برداشته شود.

یافته‌های این تیم پژوهشی در حال توسعه بر روی میکرو تراشه‌های کامپیوتر یا سنسورهای حساس می‌باشد.

دانلود کامل مقاله:

Bioinspired photocontrollable microstructured transport device

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است