خانه اقتصادی ایجاد خط اعتباری ایران و کشورهای خارجی در جهت توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی

ایجاد خط اعتباری ایران و کشورهای خارجی در جهت توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: فرناز علوی  در کنفرانس برجام و اقتصاد مقاومتی، ضمن تاکید بر تسریع در روند اجرای طرح های خارجی، گفت: استفاده و توسعه قابلیت ها و ظرفیت های موجود، تبدیل مزیت های نسبی موجود به مزیت های رقابتی و همچنین کمک به توسعه زنجیره ارزش از محورهای اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

محصولات پتروشيمي

وی به تأثیرگذاری محصولات تولیدی صنعت پتروشیم در وجوه مختلف زندگی روزمره مردم اشاره و تصریح کرد: بهره برداری از طرح های صنعت پتروشیمی تأثیر قابل ملاحظه ای هم در رشد اقتصادی و هم در اشتغال در جامعه خواهد داشت.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طرح های این صنعت همسو با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: پتروشیمی های لرستان، ارومیه، مهاباد، شهدای مرودشت و فاز 2 کارون از طرح هایی هستند که امسال به بهره برداری رسیده و افتتاح رسمی شده اند.

علوی ادامه داد: طرح های پتروشیمی مروارید، فاز 2 کاویان، تخت جمشید عسلویه و انتخاب نیز راه اندازی شده و آماده افتتاح هستند.

به گفته وی، پتروشیمی کردستان با 99.8 درصد پیشرفت، پتروشیمی پردیس با 96.4 درصد پیشرفت که انتظار می رود واحد آمونیاک آن تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد، پتروشیمی متانول کاوه که امیدواریم در اوایل سال آینده به بهره برداری برسد و همچنین خط لوله اتیلن غرب کشور از طرح هایی هستند که در مراحل نهایی اجرایی، پیش راه اندازی و تکمیل قرار دارند.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی به 16.5 میلیارد دلار خواهد رسید

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اظهار کرد: ارزش صادرات این صنعت براساس قیمت های پایه سال 90، در سال 94، حدود 14 میلیارد دلار بوده که با بهره برداری از طرح های جدید به حدود 16.5 میلیارد دلار خواهد رسید؛ با فعالیت این طرح ها در حد ظرفیت اسمی آنها، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی می تواند به حدود 20 میلیارد دلار برسد.

علوی افزود: ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی کشور نیز با بهره برداری کامل از طرح های اقتصاد مقاومتی این صنعت، رشد 25 درصدی را می تواند داشته باشد و از 5.7 میلیارد دلار سال 94 به 7.1 میلیارد دلار برسد.

وی با بیان این که ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی از 57.9 میلیون تن در سال 94 با حدود 4.2 میلیون تن افزایش، هم اکنون به حدود 62 میلیون تن رسیده است، گفت: با بهره برداری از طرح های پتروشیمی کردستان، پردیس و کاوه ظرفیت صنعت پتروشیمی به حدود 66.5 میلیون تن خواهد رسید.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: میزان تولید صنعت با بهره برداری از طرح های اقتصادی مقاومتی از 46.14 میلیون تن در سال 94 به حدود 50.1 میلیون تن تا پایان امسال می رسد؛ همچنین میزان صادرات محصولات پتروشیمی از 18.8 میلیون تن به 20 میلیون تن و مقدار فروش داخلی از 6.5 به 7 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

علوی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بر 3 پایه خوراک، فناوری و سرمایه فعالیت می کند، تصریح کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با قدم برداشتن در مسیر دستیابی به دانش های فنی مورد نیاز این صنعت در بخش تولید، تولید کاتالیست و مواد شیمیایی و همچنین همراهی و همکاری صنعت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در سال جاری به منظور استفاده از توانمندی های داخلی و کاهش وابستگی به شرکت های خارجی نوعی تجلی اقتصاد مقاومتی است.

وی به رفع محدودیت های سرمایه گذاری شرکت های خارجی در صنعت پتروشیمی ایران پس از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: مذاکرات و انعقاد تفاهم نامه هایی با شرکت های بزرگ و مطرح این صنعت در دنیا از جمله، توتال، لینده، باسف و سوجیتز در سال گذشته و با شرکت های هیوسانگ، شل و ایندورامای اندونزی در سال جاری برای تولید محصولات مختلف و انتقال فناوری های نو انجام شده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیچیدگی های بیشتری که در تأمین و تعاملات مالی طرح ها وجود دارد، ادامه داد: این مدیریت در تلاش است که بانکها و موسسات مالی را به سمت پذیرش گارانتی های شرکتی به جای گارانتی های دولتی سوق بدهد.

علوی به تأثیرگذاری اتفاقات بین المللی در زمینه سیاسی و اقتصادی در جهان بر صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با انعقاد توافقنامه ای که قرار است میان بانک مرکزی و وزارت خارجه با وزارتخانه ها و موسسات مالی خارجی برای ایجاد خط اعتباری ایران و کشورها و بانک های خارجی انجام شود، می توان انتظار داشت که اجرای طرح های صنعت پتروشیمی تسهیل و تسریع شوند.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است