خانه علمی پژوهشی استفاده از پلیمرهای هوشمند برای ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان

استفاده از پلیمرهای هوشمند برای ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بورس انرژی

مرجع پلیمر در بازار ایران: در دنیای امروزی تأمین انرژی مورد نیاز فعالیت‌های روزمره یکی از عوامل اقتصادی بسیار مهم محسوب می‌شود. به همین دلیل یافتن راه‌های پیشرفته‌ی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، ضرورت بالایی دارد.
به گفته‌ی بهروز محمدی خوشرج، پلیمرهای اِن کپسول شده با مواد تغییر فاز دهنده (PCMs)، به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر و پاک، موضوع روز بسیاری از تحقیقات در جوامع صنعتی و توسعه یافته است. مواد تغییر فاز دهنده، به موادی گفته می‌شود که می‌توانند بر اثر ایجاد تغییر فاز، انرژی را جذب، ذخیره و یا دفع کنند. استفاده از مواد تغییر فاز دهنده (PCMs) بیشترین سهم را در صنعت ساختمان سازی، در مقایسه با سایر کاربردهای آن، به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش نیز تولید این دسته‌ از پلیمرهای هوشمند ذخیره ساز انرژی، جهت استفاده در صنایع ساختمان سازی بوده است.

بورس انرژیپروژه پلیمرهای هوشمند

محمدی خوشرج در معرفی نمونه‌های ساخته شده عنوان کرد: «در این پروژه نسل جدیدی از مواد تغییر فاز دهنده از مواد زیستی سنتز شده است. این مواد درون یک پوسته‌ی پلیمری ان کپسوله شده و عملکرد آن در داخل ساختمان مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج حاصل از آزمون‌های ترموگراف نشان دهنده‌ی ذخیره سازی انرژی درون این پلیمرها بوده است. بدین ترتیب با به‌کارگیری این پلیمرها، روزانه تا حدود 20% در مصرف انرژی ساختمان صرفه جویی می‌گردد. بنابراین هزینه‌ی ساخت این پلیمر از دیدگاه اقتصادی توجیه پذیر است.»
وی در ادامه افزود: «می‌دانیم که انرژی خورشید در تمام اوقات روز در دسترس نیست. در نتیجه ذخیره سازی انرژی خورشیدی با استفاده از PCM ها می‌تواند بخش مهمی از نیازهای گرمایشی ساختمان را در طی شب و فصل‌های سرد سال مرتفع سازد. افزون بر این، به کمک این مواد انرژی‌های محیط در پلیمرهای هوشمند ذخیره شده و بدون نیاز به صرف هزینه جهت تولید انرژی، صرف گرمایش شخص، تجهیزات حساس الکترونیکی و پزشکی نیز می‌گردد.
محمدی خوشرج در پایان به شرح کامل‌تر ویژگی‌های پلیمرهای تولید شده پرداخت و گفت: «نتایج حاصل از سنتز و انجام آزمون‌های مختلف بر روی نانو ان کپسول های سنتزی نشان می‌دهند که این نمونه‌ها دارای مورفولوژی هسته – پوسته بوده و کاملاً کروی شکل و با توزیع اندازه ذرات باریک هستند. همچنین ذخیره سازی انرژی توسط نانو ان کپسول ها به میزان مطلوب و در حد 68 کیلوژول بر کیلوگرم است.»
محصول سنتزی به هر دو شکل لاتکس و پودری شکل، قابل استفاده در انواع مصالح ساختمانی و با هدف ذخیره سازی انرژی خواهد بود.
بهروز محمدی خوشرج، دکتر حیدر رنجبر و مهندس فردین سید نجفی از پتروشیمی تبریز در انجام این تحقیقات همکاری داشته‌اند. نتایج این کار در مجله‌ی Energy and Buildings با ضریب تأثیر 2/97 (جلد 118، سال 2016، صفحات 99 تا 105) منتشر شده است.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است