خانه علمی پژوهشی بومی سازی دانش فنی ساخت نانوکاتالیست مورد نیاز صنایع تولید PVC

بومی سازی دانش فنی ساخت نانوکاتالیست مورد نیاز صنایع تولید PVC

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پی وی سی

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان، موفق به دستیابی دانش فنی ساخت نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در واحدهای تولید مواد اولیه‌ PVC شدند.

اتیلن دی کلرید (EDC) ماده‌ای است که در تولید PVC استفاده می‌شود. این ماده در چهار پتروشیمی اروند، آبادان، غدیر و بندر امام تولید می‌شود. در همه‌ واحدهای تولید EDC، این کاتالیست اکسی‌کلراسیون (CuCl2/Al2O3) است که گاز اتیلن و کلر را به اتیلن دی کلرید تبدیل می‌کند. پایه‌ اصلی این کاتالیست، گاما آلومینای نانوحفره با بستر نانومس است. خوشبختانه دانش تولید این کاتالیست مدتی است در ایران بومی شده است. این نانوکاتالیست‌های بومی‌شده در حال حاضر با نام نانوکاتالیست اکسی‌کلراسیون به بازار عرضه می‌شوند و نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی هزینه‌ بسیار کمتری دارند.

پی وی سی

مهندس سعید شجاعی زاده، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده نانوکاتالیست‌ مذکور، در مورد رویکرد این شرکت برای تولید نانوکاتالیست گفت: با توجه به کاربرد PVC در کشور در صنایع مختلف، تأمین ماده‌ اولیه‌ آن یعنی EDC ضروری است. اما از زمان تحریم‌ها، کاتالیست اکسی‌کلراسیون به کشور فروخته نشد و واحدهای تولید EDC را دچار مشکل کرد. این امر علاوه بر ایجاد مشکل کمبود میزان تولید EDC، کاهش کیفیت محصول، به دلیل مستعمل بودن کاتالیست‌ها نیز را در پی داشت. خوشبختانه شرکت ما در پی تلاش برای تولید کاتالیست‌های اکسی‌کلراسیون موفق شد به دانش فنی تولید انواع کاتالیست اکسی‌کلراسیون مصرفی در واحد تولید EDC صنایع پتروشیمی دست یابد.

وی در ادامه عنوان کرد: کاهش هزینه‌ تولید کاتالیست که قطعاً بر کاهش قیمت EDC تولیدی اثر دارد، از فواید اصلی اجرای این طرح است. همچنین ارتقای کیفیت کاتالیست تولیدی این شرکت در مقایسه با نمونه‌های تجاری موجود در بازار و رفع عیوب نهایی کاتالیست‌های نسل قبل، موجب افزایش کیفیت محصول EDC و PVC نهایی نیز شده است.

بر اساس اعلام ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ، مهندس شجاعی‌زاده خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تولید کاتالیست‌های اکسی‌کلراسیون، علاوه بر افزایش خودکفایی و اشتغال‌زایی مشکلات واحدهای مربوطه در تولید EDC به میزان زیادی رفع شده است. همچنین از آنجا که تمام مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این طرح در داخل کشور موجود و قابل تأمین است؛ لذا در پی استفاده از این دانش امکان افزایش تعداد واحدهای تولیدکننده‌ EDC نیز فراهم شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است