خانه اقتصادی امسال سال طلایی صنعت پتروشیمی بود

امسال سال طلایی صنعت پتروشیمی بود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگنه

مرجع پلیمر در بازار ایران: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت سه شنبه 26 بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی صنعت نفت و اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخت.

رنگنه

برای پایان سال خبرهای خوبی در راه است

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ، آیا برداشت ما از حوزه مشترک پارس جنوبی بیشتر از قطر خواهد شد گفت: تا آخر سال خبرهای خوبی در این رابطه خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه، پارس شمالی میدان مشترک نیست بلکه میدان گازی است افزود: لایحه نفتی پارس جنوبی یک میدان مشترک است که قبل از پایان سال تولید از این میدان نفتی مشترک را با 35 هزار بشکه در روز شروع خواهیم کرد.

نامدار زنگنه تصریح کرد: یک کشتی عظیم چند روز است که وارد آب های ایران شده که آن را خریداری کردیم و تاسیسات لازم بر روی آن نصب شده است.

قبل از پایان سال از لایحه نفتی پارس جنوبی 35 هزار بشکه در روز تولید خواهیم داشت

وزیر نفت با اشاره به اینکه، از این لایحه نفتی قبل از پایان سال 35 هزار بشکه در روز تولید خواهیم داشت خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش تولیدات خود هستیم.
وی با اشاره به تمرکز بر میادین پارس جنوبی و غرب کارون بیان کرد: مهمترین میدان ما از نظر ارزش و اندازه پارس جنوبی و غرب کارون است.

نامدار زنگنه با اشاره به اینکه، به دنبال عملیاتی کردن میدان های فرزاد A و B هستیم لذا، ظرف یک سال به قرارداد و فعال کردن آن خواهیم رسید افزود: بسته مالی آن باید فراهم شود و از سوی دیگر هم نیزباید به میدان های مشترک کوچک دیگر هم بپردازیم.

ظرف 2 ماه آینده کارهای مربوط به قرارداد با توتال به پایان خواهد رسید

نامدار زنگنه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون توافقنامه با توتال گفت:موافقت نامه با توتال باید به قرارداد تبدیل شود به طوری که مذاکرات با جدیت دنبال شده و حداکثر ظرف 2 ماه آینده کارهای قرارداد تمام خواهد شد.

ملاحظات سیاسی توتال قابل توجه نیست

وزیر نفت با اشاره به اینکه، ملاحظات سیاسی توتال و رسانه ای شدن آن قابل توجیه نیست ادامه داد: ملاحظات سیاسی توتال را با مقامات وزارت خارجه در میان گذاشتیم.

وی با بیان اینکه، توتال گفته است که سیاست های اتحادیه اروپا را پیروی خواهد کرد گفت: وزیر امور خارجه کشورمان این موضوع را با مونگرینی مطرح کرده است.

نامدار زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، ورود توتال به پروژه پارس جنوبی آیا تصمیم درستی است گفت: پارس جنوبی میدانی بزرگ است لذا توتال در این میدان فعالیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه، ما در مرحله ای هستیم که نیاز به فناوری بیش از پول داریم اظهار داشت: از توتال یاد گرفته ایم که فازهای بعدی را خودمان به صورت قدرتمند انجام دهیم.

ضرورت استفاده از تکنولوژی های نو برای جلوگیری از افت تولید

وزیر نفت با اشاره به اینکه، در مرحله ای هستیم که در چند سال آینده افت تولید از میدان گازی پارس جنوبی شروع می شود ادامه داد: باید از تکنولوژی های نو برای جلوگیری از افت تولید استفاده کنیم.

نامدار زنگنه با اشاره به اینکه، اگر ثابت شود که اطلاعات از ما گرفته و به قطر داده می شود دعوا به وجود می آید ادامه داد: نباید اطلاعات کل میدان داده شود البته ممکن است اطلاعات محدود باشد.

وی با اشاره به قرارداد های آی پی سی گفت: یک سال طول کشید که در خصوص متن به یک اجماع نسبی در سطح خبرگان و نخبگان رسیدیم و بر مبنای مصوبه دولت متن قرارداد تهیه شده و کار را به جلو پیش برده ایم و ان شاء الله در این چارچوب به نتیجه خواهیم رسید.

شنبه آینده قرارداد نهایی پالایشگاه دوم آبادان امضا و عملیاتی می شود

زنگنه در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: کلنگ پالایشگاه دوم آبادان که هفته پیش توسط معاون رئیس‌جمهور زده شده بود و اصل قرارداد آن نهایی شده، شنبه آینده امضا و عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: پیمانکار این قرارداد یک شرکت ایرانی و یک شرکت چینی که بزرگترین شرکت نفتی دنیا است خواهند بود که در نتیجه این نوسازی پالایشگاه آبادان ۲۱۰ هزار بشکه ظرفیت جدید ایجاد خواهد شد که با تلفیق ۱۵۰ هزار بشکه از واحدهای قدیمی، ظرفیت پالایشگاه آبادان به ۳۶۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت در خصوص بازگشت دوباره به بازارهای جهانی نیز عنوان کرد: قبل از برجام تصمیم داشتیم که با حداکثر سرعت به بازارهای جهانی برگردیم البته در این راه خیلی ها به ما انتقاد می کردند که سیاست برای بازگشت بسیار سریع و فوری به بازار ایران تخریبی بر قیمت نفت خواهد گذاشت که مادر دولت مخالف این نقدبودیم و عنوان می کردیم که برای ما سهم و بازگشت به بازار مهمتر از بحث قیمتی است.

وی با بیان اینکه در کمتر از سه ماه توانستیم تولید مان را به یک میلیون بشکه در روز افزیش دهیم گفت: از ۱/۲ میلیون بشکه، صادرات به ۲/۸ میلیون بشکه صادرات در چهار ماهه دوم امسال رسیدیم.

زنگنه یادآور شد: پیش از این نیز تنها پنج یا شش کشور می توانستند از ما نف بخرند که بعد از برجام بازارهای جهانی به روی ما باز شد و الان خود می توانیم مشتری را انتخاب کنیم و در این رابطه آزادی عمل داریم.

هیچ محدودیتی در دریافت پول حاصل از فروش نفت نداریم

وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ محدودیتی در دریافت پول حاصل از فروش نفت نداریم و قدرت مانورمان بسیار افزایش پیدا کرده گفت: البته سیاست مان این است که بیشترین فروش نفت مان به آسیا باشد.

زنگنه با اعلام اینکه تا سال ۲۰۲۰ یا ۱۴۱۰ کمبود بنزین و گازوئیل نداریم گفت: گمان می کنم سال آینده نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر در روز صادرات گازوئیل داشته باشیم ضمن آنکه بنزین هم از سال آینده دوباره صادر خواهیم کرد.

۱۱ فاز پارس جنوبی را وارد مدار کردیم که تا آخر امسال آماده افتتاح خواهد شد

زنگنه همچنین بیان داشت: بزرگترین کاری که دولت در صنایع بالادستی انجام داد این بود که تاکنون ۱۱ فاز پارس جنوبی را وارد مدار کردیم که تا آخر امسال آماده افتتاح خواهند شد.

وی افزود: ظرفیت تولید پارس جنوبی الان بالای ۵۰۰ میلیون مترمکعب است.

امسال یک سال طلایی برای صنعت پتروشیمی بود

زنگنه با تاکید بر اینکه امسال یک سال طلایی برای صنعت پتروشیمی بود گفت: پتروشیمی های متعددی در قالب آنچه که در اقتصاد مقاومتی تعهد کرده بودیم امسال به مدار آمده و تا آخر سال هم به تعداد آن اضافه خواهد شد و برای اینکه بتوانیم ظرفیت تولیدمان را در صنایع پتروشیمی به دو برابر برسانیم حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است که این مهم در حال انجام است.

توزیع بنزین یورو ۴ به ۲۵ میلیون لیتر رسیده است

وی در بحث افزایش کیفیت بنزین نیز اظهار داشت: در سال ۹۲ ، ۲/۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ توزیع می کردیم که این رقم هم اکنون به ۲۵ میلیون لیتر رسیده است و به تمام کلانشهرها عمدتا بنزین یورو ۴ می دهیم که با به بهر برداری رسیدن پالایشگاه دوم آبادان ، بنزین یورو ۵ نیزعرضه خواهد شد.

وزیر نفت همچنین در خصوص ظرفیت نفت خام درجای کشور نیز بیان داشت: هنر این نیست که ما چاه بزنیم و نفت برداشت کنیم چراکه این برداشت صیانتی نیست، برداشت صیانتی این است که شما با حداکثر ضریب بازیافت ممکن در هر زمان از میادین نفتی بهره برداری کنید.

زنگنه در همین رابطه ادامه داد: دو میدان نفتی در غرب کارون داریم که جمعا ۶۷ میلیارد بشکه نفت خام ذخیره درجا برای آن ها کشف و اثبات شده که ضریب بازیافتی این دو به روش برداشت اولیه ۷ درصد معادل ۴/۵ میلیارد بشکه است که بر این اساس ۶۲ میلیارد بشکه از این منابع زیر زمین باقی خواهد ماند لذا لازم است تکنولوژی مان را بالا ببریم و صاحب فناوری شویم که اولین کار در این رابطه بحث تربیت نیروی انسانی است که در سال ۷۷-۷۸ چند دانشگاه درجه اول کشور را مجهز کردیم تا نیروی انسانی تربیت کند.

وی ادامه داد: گام دوم نیز این است که انستیتو های پژوهشی در دانشگاه ها ایجاد کنیم که بر روی میادین نفتی ما کار کنند و گام دیگر نیز تشکیل شرکت های اکتشاف و تولید ایران است که پایه توسعه صنعت نفت کشور خواهد شد ضمن آنکه باید از ظرفیت های درجه اول دنیا استفاده کنیم تا بتوانیم ضریب بازیافت این میادین را افزایش دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است