خانه علمی پژوهشی از این پس لباس‌های هوشمند، وضعیت سلامتی ما را چک می کنند

از این پس لباس‌های هوشمند، وضعیت سلامتی ما را چک می کنند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
smart

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از آنا، محققان اروپایی در آلمان مشغول کار روی پوشاک هوشمند هستند. این دسته از پوشاک می‌توانند عادات غذایی فرد را زیر نظر بگیرند و مثلا به او هشدار بدهند. پژوهشگران این طرح با عنوان «سیمپل اسکین» (Simple Skin) پیش‌نمونه تیشرت هوشمندی ساخته‌اند که می‌تواند به شما بگوید چقدر غذا خورده‌اید و چقد مایعات نوشیده‌اید. حسگرهای نرمی که در یقه آن است به شکلی ناملموس هر عمل بلع را تشخیص می‌دهد.

لباس‌های هوشمند

الیویه آمفت، استاد فناوری حسگرها در دانشگاه پاسو، در این مورد می‌گوید: «با کمک این فناوری می‌توانیم رفتارهای پیچیده را در طول روز زیر نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر کاربر در طول روز مایعات کم بنوشد این فناوری می‌تواند کمبود آب بدن را تشخیص بدهد. این فناوری به ویژه به کار مبتلایان به دیابت می‌آید. چون آنها مشاوره‌های لازم برای رژیم غذایی مناسب را دریافت می‌کنند. همچنین بر اساس داده‌های واقعی به کسانی که اضافه وزن دارند توصیه‌های لازم را می‌دهد».

نمونه‌ای دیگر از شگفتی‌های این حسگرهای پارچه‌ای، فریم عینکی است که می‌تواند میزان ارتعاشات جمجمه را موقع جویدن اندازه بگیرد. الگوی ارتعاشات نشان می‌دهد که فرد مشغول خوردن چه چیزی است.

الیویه آمفت می‌گوید: «چالش اصلی این است که این فناوری را در اشیائی به کار ببریم که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، مثل لباس. یا این فناوری را در لوازم جانبی مثل عینک ادغام کنیم. برای کسانی که مجبورند به طور مرتب عینک بزنند، این حسگرها می‌تواند عادت غذایی آنها را زیر نظر بگیرد. کاربردهای مختلف حسگرهای پارچه‌ای که در این پروژه تحقیقاتی اروپا در نظر گرفته شده است، همه بر پایه یک نوع پارچه مصنوعی است که در آن فیبرهای پلیمری با الیاف رسانا از جنس نقره یا مس در هم تافته شده است».

ژینگیوان شنگ، متخصص رایانش فراگیر، که با پروژه «سیمپل اسکین» همکاری می‌کند می‌گوید: «این پارچه کاملا انعطاف‌پذیر است و هوا هم در آن نفوذ می‌کند که یعنی می‌تواند به راحتی روی بدن قرار بگیرد و شما هیچ مشکلی با عرق بدن نداشته باشید. می‌توانید پارچه را در ماشین لباسشویی بشویید. این پارچه‌ها را آزمایش کرده‌ایم و حتی آنها را تا ۴۰ بار در ماشین لباسشویی ‌انداخته‌ایم و متوجه شدیم که مشکلی برایش پیش نمی‌آید».

اما آیا می‌توان این پارچه هوشمند را در مقیاس بزرگ تولید کرد؟ یک شرکت سوئیسی، که یکی از تولیدکنندگان پیشرو و مبتکر در تولید پارچه است به این پروژه تحقیقاتی اروپایی پیوسته است. این شرکت موادی مانند پارچه‌ای که روی آن بتوان چاپ کرد، فیلم‌های بسیار دقیق و حتی الکترودهای شفاف تولید می‌کند که در فناوری عالی کاربرد دارد و معمولا برای مصارف صنعتی تولید می‌شود.

پیتر چابرسک، مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت می‌گوید: «مدتی است که پارچه‌های مشابهی برای سلول‌های خورشیدی و سلول‌های نورگسیل درست کرده‌ایم. به راحتی می‌توانیم ماشین‌های پارچه‌بافی‌مان را برای تولید این نوع پارچه‌ها آماده کنیم. فقط چند تنظیم کوچک لازم است. تولید انبوه می‌تواند پارچه‌های هوشمند را برای کاربردهای بی‌شمار به قیمت مناسب برساند».

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری در پادری‌های هوشمندی است که می‌تواند بشمارد چند نفر در اتاق هستند و نحوه گام برداشتن‌شان را تشخیص دهد. می‌توان از فناوری در روکش صندلی هم استفاده کرد تا به درست نشستن فرد کمک کند یا اگر راننده حواسش به جاده نیست به او هشدار بدهد.

ژینگیوان شنگ می‌گوید: «مردم می‌توانند از پارچه‌ها در کنش متقابل بین انسان و کامپیوتر، در ورزش، در مراقبت پزشکی، در ایمنی استفاده کنند. بسیاری زمینه‌های دیگر هم هست که جای بررسی دارد. امیدوارم در آینده این رهیافت هزینه پارچه‌های هوشمند را کاهش دهد و بالاخره وارد بازار اصلی کند».

دانشمندان معتقدند که زمانی که تلفن هوشمند و ابزارهای کوچک دست و پاگیر می‌شوند، پوشاک هوشمند بهترین و راحت‌ترین راه حل به شمار می‌رود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است