خانه اقتصادی الزام راهبردی صنعت پتروشیمی به استفاده ازفناوری های نوین و تولید محصولات جدید

الزام راهبردی صنعت پتروشیمی به استفاده ازفناوری های نوین و تولید محصولات جدید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمایش

مرجع پلیمر در بازار ایران: مدیربرنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر روز سه شنبه(12 بهمن ماه) درآئین اختتامیه کنفرانس نفت 2017 اظهارکرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به ذخایر هیدروکربنی و موقعیت جغرافیایی و دارا بودن نیروهای متخصص و کارآمد و همچنین وجود زیر ساخت های لازم دارای مزیت های بالایی برای سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی بالغ بر 8 درصد ناشی از تغییرات رفتار اقتصادی ازجمله تغییر مالکیت خصوصی سازی و تخصیص درآمد به بخش های سازنده اقتصادی خصوصی به صورت تخصیص انواع اعتبار بوده است و صنعت پتروشیمی با توجه به ذخایر هیدروکربنی جایگاه مناسبی برای کشورمان درجهان ایجاد کرده است.

آزمایش

علوی افزود: تغییرات و نیازصنایع دیگرمانند خودرو، کالاهای مصرفی و توسعه ساختمان چه مسکونی و چه زیرساخت های ساختمانی موجب توسعه صنعت پتروشیمی در بالادست و پایین دست پتروشیمی شده است. توسعه نفت و گاز زنجیره وار در توسعه صنایع بالادست پتروشیمی تاثیر داشته و پتانسیل عرضه به داخل و صادرات را افزایش داده است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد:سرمایه گذاری صنعت در سال های گذشته منجر به  ایجاد ظرفیت تولید 63 میلیون تنی شده است و طی برنامه ششم و هفتم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 180 میلیون تن خواهد رسید که منجر به رشد سالانه 11 درصدی در تمام مراحل صنعت خواهد شد.

سخنران اختتامیه کنفرانس نفت 2017 در ادامه گفت: افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی موجب پوشش صنایع دیگر و ورود به بازارهای بین المللی می شود ونخست منجر به صادرات به کشورهای همسایه و به دنبال آن به کشورهای آسیایی و اروپایی و غیره می شود در صورت افزایش ظرفیت تولید، رشد متوسط تامین داخل تا 16 درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: درحال حاضربا توجه به تولید 23 محصول عمده در صنعت پتروشیمی جایگاه کشوردرمقایسه با جهان از 23 درصد سهم درخاورمیانه به 38 درصد و در جهان از 2.3 درصد سهم حضور در بازار به 4.8 درصد می رسانیم.

علوی در مورد میزان صادرات صنعت پتروشیمی گفت: بخش عمده ای از درآمد صنایع پتروشیمی مربوط به صادرات است که درآمد آن محرک درآمد ارزی کشور می شود سهم صنعت پتروشیمی از درآمد صادراتی در سال 2013 در حدود 39.4 درصد و در صادرات غیر نفتی 35 درصد بوده است. بین سال های 2000 تا 2014 بطور متوسط 10.6 درصد رشد داشتیم و در حال حاضر ظرفیت عمده محصولات ما شامل اتیلن، متانول، اوره و آمونیاک، پروپیلن اتیلن گلایکول و پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک خطی و… است

وی درباره توسعه مناطق پتروشیمی اظهارکرد: منطقه ماهشهر بصورت قرینه برای جانمایی طرح های جدیدتر و فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی که تا دو سال آینده وارد خط تولید می شود از عمده ترین مناطق توسعه ای صنعت بوده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: دسترسی به منابع هیدروکربنی و موقعیت جغرافیایی موجب ایجاد مزیت های متنوع برای سرمایه گذاری شده است و با توسعه مناطق ویژه و مناطق آزاد جایگاه های خوبی برای استقرار واحدهای جدید پتروشیمی خواهیم داشت.  زیرساخت های صادرات و واردات ایجاد شده گرچه در بعضی مناطق این زیرساخت ها نیازمند توسعه است.

علوی افزود: برای اجرای طرح های توسعه ای وجود شرکتهای مهندسی و مشاوران می تواند نقش مهمی در احداث واحدهای بعدی صنعت پتروشیمی باشد همچنین با وجود متعهد بودن ایران به قانون فیپا وحمایت از سرمایه گذاران خارجی این امکان به سرمایه گذاران داده می شود که مشابه شرکت های داخلی ازامکانات استفاده کرده و درصورت سرمایه گذاری 100 درصدی و استفاده از نیروی متخصص ایرانی می توانند ازتخفیف های مالیاتی نیزبرخوردار باشند.

وی اظهارکرد: در برنامه آینده برای این که از سواحل جنوبی برای استقرار واحدها ی پتروشیمی استفاده شود مناطقی نیز درنظر گرفته شده است و از آن جایی که بخش خصوصی متولی تولید و راه اندازی طرح های پتروشیمی است شرکت ملی صنایع پتروشیمی می تواند با همفکری بخش خصوصی صنعت را به سمت مناطق ویژه هدایت کند.

علوی در مورد پروژه های مورد پیگیری گفت: در فاز دوم عسلویه 50 پروژه در دست اجرا است که ظرفیت اسمی آنها بالغ بر 41 میلیون تن خواهد بود که از این مقدار 32 میلیون تن قابل عرضه بوده و از محل آن 19 میلیارد دلاردرآمد زائی خواهد شد و برآورد سرمایه گذاری 32 میلیارد دلار است

وی افزود: در سال های آینده پروپان و بوتان را تولید خواهیم کرد که هرچه پروژه بر اساس تنوع محصول باشد برا ی شرکت ملی صنایع پتروشیمی جذابیت و ارجحیت بالاتری خواهد داشت. تنوع محصول در زیرشاخه آروماتیک و پروپیلن کم است و باید با استفاده از سرمایه گذاری داخل و جوینت ونچر محصول جدید تولید کنیم تا پاسخگوی نیاز توسعه ای صنایعی مثل خودرو و صنایع پایین دست پتروشیمی باشد. با توجه به تمام مزیت های ذکر شده و سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در صنعت پتروشیمی ایران بصورت برد برد خواهد بود

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی درپایان از شرکت کنندگان در کنفرانس نفت 2017 دعوت کرد تا در همایش IPF در اردیبهشت ماه آینده شرکت کنند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است