خانه علمی پژوهشیمقالات روش‌های پیشرفته ترموفرمینگ (Advance Thermoforming)

روش‌های پیشرفته ترموفرمینگ (Advance Thermoforming)

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: فرایند ترموفرمینگ  معمولا” از ۵ مرحله تشکیل شده است:

  1. ماده در یک قاب ثابت نگه داشته می‌شود.
  2. ورق حرارت داده می‌شود تا نرم شود. این حرارت از طریق لامپ‌های فرو سرخ یا بخارداغ و یا … تامین می‌شود.
  3. شکل دهی از طریق اعمال خلا، فشار و یا به کمک نیروی مکانیکی انجام می‌شود.
  4. قطعه خنک می‌شود تا بدون تغییر شکل بتوان آن را برداشت.
  5. مواد اضافی، معمولاً آن قسمتی که بین گیره‌ها هستند، بریده می‌شود.

ترموفرمینگ در دو گروه روش کلی ابتدایی و پیشرفته صورت می‌گیرد، در گروه روش‌های ابتدایی (مقاله اولیه در همین سایت) و پایه‌ای قطعه حرارت دیده در یک عملیات تک مرحله‌ای شکل داده می‌شود، اما در گروه روش‌های پیشرفته صفحه حرارت داده شده، پیش از شکل دهی تحت کشش قرار می‌گیرد.

 

روش‌های پیشرفته ترموفرمینگ

ترموفرمینگ به کمک پلاگ

در این روش تعداد زیادی از ویژگی‌های خوب شکل دهی با اعمال خلا مستقیم و شکل دهی با فشار با هم ترکیب می‌شود. به این روش می‌توان قطعات نهایی با توزیع خوبی از ماده به دست آورد و قطعه را به راحتی از قالب جدا کرد. ورقه حرارت دیده روی یک قالب ماده محکم می‌شود. وقتی نیروی پلاگ ورقه را به سمت حفره قالب فشار می‌دهد، هوای زیر ورقه متراکم می‌شود اما به قالب نمی‌چسبد.

در نزدیکی کف قالب پلاگ متوقف می‌شود. به علت اینکه پلاگ اطراف قالب را لمس نمی‌کند، ورقه به طور یکنواخت تری تحت کشش قرار می‌گیرد. سپس خلا ورقه را در تماس مستقیم با قالب قرار می‌دهد و قطعه شکل می‌گیرد و در این مرحله پلاگ حذف می‌شود.

در این روش می‌توان از فشار به جای خلا نیز استفاده کرد. بعد از اینکه پلاگ ورقه را به سمت قالب هل می‌دهد، فشار از سمت پلاگ باعث می‌شود که ورقه در اطراف پلاگ موجدار شود و با قالب تماس پیدا کند.

شکل دهی به روش snap-back

در این روش ورقه حرارت دیده از پشت به قالب نر می‌چسبد. ورقه گرم شده به محفظه خلا متصل می‌شود، سپس خلا اعمال می‌شود؛ این عمل باعث کشیده شدن ورقه پیش ازقالب‌گیری می‌گردد. بعد از اینکه ورقه در خلاف جهت قالب دچار کشش می‌شود، جریان خلا از محفظه قطع می‌شود و ورقه تحت تاثیر خلا اعمال شده از سمت قالب به قالب می‌چسبد. در این مرحله جریان‌های خنک کننده فعال می‌شود و تا زمان سرد شدن کامل قطعه خلا برقرار است.

این روش همانند روش snap-back است. تفاوت کوچک این روش استفاده از یک روش جایگزین برای کشش ورقه است. ورقه حرارت دیده روی یک حلقه لغزشی قرار می‌گیرد. این حلقه به دور پایه قالب کشیده شده و ورقه همزمان با حرکت حلقه دچار کشش می‌شود. وقتی ورقه کشیده شد، خلا اعمال می‌شود تا ورقه کشیده شده شکل قالب را به خود بگیرد. قطعاتی که به این روش تولید می‌شوند، یکنواختی خوبی از لحاظ ضخامت دیواره‌ها دارند.
ترموفرمینگ به روش لغزش حلقه

ترموفرمینگ ورقه‌های دو تایی

شکل دهی ورقه‌های دو تایی اساساً برای تولید قطعاتی که نیاز به سختی و استحکام بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این روش برای تولید قطعاتی که دارای دیواره‌های دو تایی هستند مناسب است. در برخی کاربرد‌ها، شکل دهی ورقه‌های دوتایی یک جایگزین برای قالب‌گیری بادی به شمار می‌رود. این فرایند یک فرایند ساده است. با این حال، تولید قطعات یک شکل نیازمند تجهیزات بسیار دقیق می‌باشد. در این روش، دو ورقه پلاستیک گرم شده و به طور جداگانه در چارچوب‌هایی با گیره محکم می‌شوند. دو قالب ماده مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورقه‌های حرارت دیده ما بین دو نیم قالب ماده بالایی و پایینی قرار داده می‌شوند. نیمه‌های قالب سپس به هم نزدیک می‌شوند و یک جریان خلا از قسمت بیرونی قالب‌ها اعمال شده و به طور همزمان با آن بین دو قطعه هوا وارد می‌شود تا ورقه‌ها به سمت قالب‌ها حرکت کنند و شکل آنها را به خود بگیرند، این عمل به خنک سازی آنها نیز کمک می‌کند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است