خانه علمی پژوهشی لامپ‌های گرافنی در خیابان‌های چین

لامپ‌های گرافنی در خیابان‌های چین

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گرافن

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو: چین اقدام به نصب 28 تیر چراغ برق ویژه در بیجینگ کرده است. این سیستم‌های روشنایی با استفاده از فناوری مواد گرافنی تولید و در منطقه Tongzhou District در ایالت بیجینگ نصب شده‌است.
براساس اظهارات رسانه‌های چینی، با استفاده از این سامانه‌های روشنایی، مصرف انرژی نسبت به فناوری‌های رایج 20 تا 30 درصد کاهش می‌یابد. فناوری ساخت این چراغ‌ها در پارک فناوری Zhongguangcun به دست آمده است و مواد مورد استفاده در آن از خواص رسانایی و گرمایی ویژه‌ای برخوردار است. کارایی این لامپ‌ها به رقم 140 لومن در هر وات می‌رسد، در حالی که لامپ‌های خیابانی رایج 110 لومن در هر وات روشنایی تولید می‌کنند.
فضای داخلی این لامپ‌های گرافنی سیاه و خاکستری بوده و در آن از مواد کامپوزیتی استفاده شده‌است. بیشتر مواد مورد استفاده در این لامپ‌ها رسانای گرما بوده و تمام تراشه‌ها و چسب‌ها در آن از جنس گرافن است.
چن وی، بنیان‌گذار شرکت MS Technology که کار طراحی مواد پخش کننده گرما را به عهده دارد، می‌گوید که این لامپ‌های گرافنی برای اولین بار است که به‌صورت انبوه تولید می‌شود و فناوری آن از Zhongguancun در بیجینگ گرفته شده‌است.
برای ساخت این لامپ‌ها، گرافن گداخته شده و داخل چسب ریخته می‌شود تا کامپوزیت جدیدی به دست آید. این کامپوزیت از خواص هدایت گرمایی ویژه‌ای برخوردار است. ترکیب این چسب رسانای گرمایی با گرافن یکی از مشکل‌ترین بخش‌های این فناوری است.

گرافن
از آنجایی که گرافن رسانایی مناسبی دارد، موجب کاهش مصرف انرژی در لامپ‌های موجود می‌شود. این موضوع می‌تواند به‌صورت مستقیم موجب کاهش ابعاد پنل‌های گرمایی شود. کاهش پنل‌های گرمایی فرصت بیشتری به طراحان می‌دهد تا در تزیین لامپ‌های خیابان فضای بیشتری در اختیار داشته باشند.

در ابتدای سال 2016 یک شرکت انگلیسی اولین بار موفق به ساخت لامپ های گرافنی در مقیاس صنعتی شد. این لامپ‌ گرافنی از LEDها ارزان‌تر بوده و طول عمر بیشتری دارند. در حالی که با ظهور لامپ‌های LED و تجاری‌سازی این فناوری، آرام آرام لامپ‌های رشته‌ای رایج به دست فراموشی سپرده می‌شوند، رقیب جدیدی برای لامپ‌های LED پیدا شده است. اخیراً یک شرکت انگلیسی موفق به تولید لامپ گرافنی شده‌است. شرکت BGT که از دانشگاه منچستر منشعب شده اقدام به تولید این لامپ‌ها در چین کرده است.

به نظر می‌رسد که لامپ‌های گرافنی بتوانند صنعت روشنایی را تغییر دهند. شرکت BGT اعلام کرده که طول عمر این لامپ‌ها از لامپ‌های موجود در بازار بیشتر بوده و هزینه آن‌ها کمتر است. این شرکت با یک تولیدکننده در چین قراردادی امضاء کرده است تا لامپ‌های گرافنی را در این کشور تولید کند.

در حال حاضر کشور چین سرمایه‌گذاری سنگینی روی مواد جدید کرده است به طوری که در برنامه ۵ ساله سیزدهم خود ( ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) مواد جدید از اهمیت راهبردی قابل توجهی برخوردارند. در این راستا، چین ۷ پارک فناوری ویژه برای گرافن تأسیس کرده است تا صنعتی شدن این ماده را تسریع کند. در حال حاضر ۷۰ درصد ماده خام گرافن، گرافیت، در چین تولید می‌شود که این یک مزیت بزرگ برای این کشور در بخش تولید گرافن است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است