خانه علمی پژوهشی افزایش استحکام پلی یورتان بر پایه نانوذرات ملانین طبیعی

افزایش استحکام پلی یورتان بر پایه نانوذرات ملانین طبیعی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

محققین دریافته‌اند که می‌توانند با اضافه کردن مقدار کمی از ملانین به عنوان یک زیست مولکول به پلی یورتان، باعث استحکام بیشتر این مواد شوند. این مطالعه در مجله Biomacromolecules به چاپ رسیده است.

محققان دریافته اند که پلی یورتان حاوی ۲٪ ملانین استخراج شده از کیسه ماهی جوهر ده پا، باعث بهبود استحکام کششی و چقرمگی آن می شود. این خواص در حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است ( افزایش از 6/5 مگاپاسکال و ۳۳ مگاژول در هر متر مکعب از جنس پلی اورتان ساده به 5/51 مگاپاسکال و ۴۱۳ MJ/m3 بوده است). پلی یورتان به خودی خود می‌تواند تا 770 درصد قبل از شکستن کشیده شود در حالیکه که نسخه ملانین تزریقی تا ۱۸۸۰ درصد قبل از گسیختگی کشیده می‌شود.

نانوذرات ملانین طبیعی

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، ملانین مولکول طبیعی در پوست، مو حیوانات و عنبیه چشم است که باعث رنگی شدن آنها و همچنین محافظت در برابر نور ماوراءبنفش می‌شود. به زودی می‌توان این رنگدانه را در مکان‌های غیر منتظره مانند بالشتک مبل یا لباس پیدا کرد، اما نه برای رنگ دهی به آن‌ها.

از صندلی فومی با دوام و عایق پوشش براق و منسوجات چسبناک، پلی یورتان در طیف عظیمی از محصولات استفاده می شود. دانشمندان تلاش کرده‌اند با اضافه کردن پرکننده‌هایی شامل سیلیس، نانولوله‌های کربنی و اکسید گرافن، دوام پلی یورتان‌ها را افزایش دهند. اما این تلاش ها تنها منجر به افزایش یک خاصیت فیزیکی یعنی استحکام کششی (اما نه چقرمگی) شده است.

دانلود کامل مقاله:

Superior Performance of Polyurethane Based on Natural Melanin Nanoparticles

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است