خانه اقتصادی گزارشی از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در صنعت پتروشیمی و وضعیت ظرفیت فعال

گزارشی از میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در صنعت پتروشیمی و وضعیت ظرفیت فعال

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی
مرجع پلیمر در بازار ایران: در حال حاضر ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی ایران 64 میلیون تن است که با توجه به گفته‌های مرضیه شاهدایی، معاون امور پتروشیمی وزارت نفت، قرار بر آن است طی 5 سال آینده ظرفیت نصب شده در این صنعت به 100 میلیون تن و در طی 10 سال این میزان به 140 میلیون تن برسد.
پتروشیمی
این در حالی است که بنا به گفته برخی از کارشناسان صنعت پتروشیمی به اندازه 85 تا 90 درصد ظرفیت اسمی به تولید محصول می‌پردازد. با توجه به آمار به دست آمده در سال گذشته میزان کل تولید صنعت پتروشیمی حدود 46.5 میلیون تن بوده که در هفت ماهه نخست سالجاری میزان تولیدات صنعت پتروشیمی 29 میلیون تن به ثبت رسیده که برآورد می‌شود این مقدار در پایان سال 1395 به 50 تا 51 میلیون تن برسد.
از سوی دیگر در هفت ماهه نخست سالجاری 11.6 میلیون تن از محصولات صنعت پتروشیمی صادر شده که انتظار می‌رود این حجم تا پایان سال به 20 میلیون تن برسد.
حال با توجه به آمار اعلامی می‌توان گفت در بهترین حالت که مد نظر مسئولان است، در پایان سالجاری صنعت پتروشیمی از 79.68 درصد ظرفیت اسمی خود استفاده خواهد کرد.
برای رسیدن به این میزان تولید طی پنج تا 10 سال آینده نیاز به سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی به شدت احساس می‌شود که بنابر بررسی‌های وزارت نفت و گفته وزیر نفت، در بخش پتروشیمی 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی احساس می‌شود.
حال با توجه به این تفاسیر جای سوال دارد با برخی بد اخلاقی‌های سیاسی از سوی غرب و به خصوص آمریکا که تا به امروز بد عهدی آن در زمینه اجرای برجام بارها رخ داده است، آیا دستیابی به برنامه‌های حوزه پتروشیمی عملی است؟
در این رابطه علیرضا صدری، کارشناس حوزه پتروشیمی به میزان، گفت: در حال حاضر صنعت پتروشمی به دلایل مختلف همچون مشکلات بازار، کاتالیست و پیری صنایع، به اندازه ظرفیت اسمی خود فعالیت ندارند و اگر به میزان 90 درصد ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی تولید صورت گیرد، اتفاق مثبت و خوبی رقم خورده است.
وی افزود: سرمایه گذاری به دو طریق مشارکت سرمایه گذاران خارجی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری داخلی انجام می‌پذیرد.
صدری با بیان اینکه، برای دستیابی به صنعت پتروشیمی قابل قبول باید نرخ خوراک را به قیمت‌های بین المللی رسانده، یادآور شد: اگر سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی کشور انجام شود، به برنامه‌های تدوین شده در صنعت پتروشیمی دست پیدا خواهیم کرد و در غیراینصورت باید از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود که این مورد مشکلاتی را به همراه دارد.
این کارشناس حوزه پتروشیمی در انتها، گفت: در حال حاضر صنعت پتروشیمی تنها از 80 تا 90 درصد ظرفیت اسمی خود استفاده می‌کند. با این شرایط می‌توان گفت که صنعت پتروشیمی ایران نیاز به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد که این مبلغ تنها از طریق سرمایه گذاری خارجی قابل وصول است.
از سوی دیگر صنعت پتروشیمی ایران تنها نیاز به ساخت پتروشیمی و پالایشگاه جدید ندارد بلکه باید چرخه پتروشیمی ایران تکمیل شود، زیرا پتروشیمی ایران تنها می‌تواند برخی از محصولات را که آنچنان ارزش افزوده برای کشور ندارد، تولید می‌کند.
منبع: میزان

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است