خانه علمی پژوهشی توسعه پلیمرهای نیمه هادی کشش پذیر و ترمیم شونده برای دستگاه‌های الکترونیکی

توسعه پلیمرهای نیمه هادی کشش پذیر و ترمیم شونده برای دستگاه‌های الکترونیکی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

محققین دانشگاه استنفورد موفق به توسعه فیلم نازک پلیمری نیمه هادی بسط یافتنی و خود ترمیم شونده شده‌اند. این مواد جدید شامل پیوندهای هیدروژنی درون مولکولی فعال می‌باشد که به آسانی شکسته و اصلاح مجدد گردیده و برای ساخت فیلم‌های الکترونیکی آلی پیشرفته که قادر به تقلید از پوست انسان می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیلم نازک ترانزیستورهای اثر میدانی، عناصر ضروری دستگاه‌های الکترونیکی کشش پذیر برای وسایل الکترونی پوشیدنی و  e-skin می‌باشد.

پلیمرهای نیمه هادی کشش پذیر

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، در این پژوهش محققین با استفاده از 2،6-دی پیریدین دی کربوکسامید (PDCA) باعث وارد کردن پیوندهای هیدروژنی به داخل بدنه انعطاف پذیر پلیمر نیمه هادی DPP توسط روش شیمی پویای ابر مولکولی شده‌اند. PDCA شامل دو گروه آمیدی می‌باشد که توسط پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل شده‌اند و از طریق پیوندهای هیدروژنی قوی باعث تشکیل پیوندهای عرضی و تشکیل شبکه در DPP می‌شود. این روش نه تنها باعث کشش پذیری بیشتر DPP بلکه انتقال سریع‌تر بارهای الکتریکی بر روی مواد را می‌گردد.

semiconducting-polymers-1

این تکنیک جدید، شبکه پلیمری را از هم گسیختگی محافظت می‌کند، اما اگر به شدت کشیده شوند، ترک برمی‌دارند. این ترک‌ها تقریبا به طور کامل از طریق استفاده از بخار حلال و گرما می‌تواند ترمیم یابد. ترانزیستورهای ساخته شده از این پلیمرها هنگامی که بر روی بازوی شخصی قرار می‌گیرد، همچنان پویایی بالای خود را هنگامی که شخص در حال حرکت است، حفظ می‌کند. بنابراین از این دستگاه‌ها برای وسایل الکترونیکی پوشیدنی می‌توان بهره برد.

دانلود کامل مقاله:

Intrinsically stretchable and healable semiconducting polymer for organic transistors

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است