خانه اقتصادیگزارش و تحلیل گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری

گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم عرضه محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت افزایش یافته بود، اما این افزایش عرضه ها به گفته بسیاری از کارشناسان بازار در گریدهای رخ داد که تمایلی به آنها در بازار وجود نداشت. این در حالی است که افزایش قیمت دلار هم به بازار کمک کرد تا با وجود عدم کشش مصرف نهایی، حجم معاملات افزایش یابد.

البته با توجه به رشد نرخ دلار و ثبات قیمت ها در بازارهای جهانی متاثر از تعطیلات سال نوی میلادی، تقاضای برای برخی از پلیمرها مانند پی وی سی افزایش یافت. این در حالی است که شارژ سهمیه پروانه های بهره برداری در هفته اول ماه و ماهانه بودن سقف ثبت سفارش پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری سبب افزایش حجم تقاضا شد.

گزارش آماری

در همین حال در هفته ای که گذشت ۹۰ درصد محصولات عرضه شده توسط خریداران، معامله شد. در هفته قبل از آن هم ۷۴ درصد محصولات خریداری شد.همچنین ۴۲ گرید از ۸۰ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی از ۱ تا ۱۰ درصد مواجه شد.

به این ترتیب در هفته ای که گذشت حجم عرضه ها ۶٫۱۵۲ تن افزایش داشت و در هفته قبل کاهش حجم عرضه ها برابر با ۱۵۰۰۰ تن بود تا در مجموع دو بازار  همچنان کاهش عرضه ای بیش از ۹ هزار تن را تجربه کند که  قابل توجه است.

این در حالی است که بیشترین افزایش حجم عرضه مربوط به پلی پروپیلن های نساجی  با ۷٫۵۴۵ تن بود. این در حالی است که این گروه در هفته گذشته بیشترین کاهش عرضه را با بیش از ۶ هزار تن تجربه کرده بود. بعد از این گروه PVC و با ۳٫۷۳۴ تن بیشترین افزایش عرضه را داشت.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی متقعدند؛ پلی پروپیلن سازها با افزایش و کاهش حجم عرضه ها، بازار را کنترل کرده و اجازه افت قیمت را نمی دهند. به طوری که با کاهش عرضه ها، سبب افزایش نرخ در بازار آزاد می شوند. در هفته بعد هم با وجود افزایش عرضه، معامله گران ترجیج می دهند تحت تاثیر کمبود محصول و افزایش قیمت آن در هفته قبل، اقدام به رقابت برای این کالاها بکنند.

در همین حال در هفته ای که گذشت بیشترین کاهش حجم عرضه هم متعلق به گرید پلی اتیلن سنگین بادی با بیش از ۳ هزار تن کاهش بود، بعد از آن  پلی اتیلن های سنگین تزریقی با ۲٫۴۰۹ تن کاهش قرار داشت. پلی اتیلن های سبک فیلم نیز کاهشی نزدیک به ۲٫۲۷۰ تن را تجربه کرد که قابل توجه است.

از سوی دیگر تقاضا نسبت به دو هفته قبل بیش از ۸۸ هزار تن افزایش را نشان می دهد. به گفته معامله گران افزایش نرخ دلار و ایجاد انتظار افزایش نرخ های پایه و در درجه دوم شارژ شدن سهمیه های کالاهای جذاب مانند پلی پروپیلن های نساجی و PET گرید بطری سبب افزایش شدید تقاضا در این دو گروه شده است.

این در حالی است که حجم معاملات در هفته گذشته با افزایش  قابل توجه ۱۴٫۴۲۷ تنی نسبت به دو هفته قبل مواجه شد، که قابل توجه و برابر با ۳۶ درصد است. به گفته کارشناسان بازار، حجم معاملات داده بسیار بهتری نسبت به حجم تقاضا است زیرا تا حدودی نشان دهنده تقاضای واقعی است. عواملی همچون افزایش شدید نرخ دلار، افزایش انگیزه فعالیت های سوداگری و سود ناشی از افزایش قیمت های پایه، افزایش عرضه ها به خصوص در مورد گروه هایی مانند پلی پروپیلن های نساجی و  PVC  و همچنین چشم انداز افزایش قیمت های جهانی بعد از تعطیلات سال نوی میلادی سبب شد،که حجم معاملات با افزایش قابل توجهی مواجه شود.

با این حال در گروه پررونق ترین محصولات پلیمری؛ ۱۰ گرید از ۲۰ گرید برتر ر ا انواع گریدهای پلی پروپیلن نساجی تشکیل دادند، ۴ گرید را پلی پروپیلن های شیمیایی و ۵ گرید انواع PET و یک گرید هم سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم است که با کاهش شدید عرضه مواجه شده بود.

از سوی دیگر در گروه کم رونق ترین پلیمرها هم پلی اتیلن های سبک فیلم ۲۴۲۰ امیرکبیر، سنگین تزریقی ۵۲۵۰۵ جم، پلی استایرن معمولی ۱۵۵۱ تخت جمشید و … قرار داشتند، که تولیدکنندگان این گروه موفق به فروش همه حجم محصولات عرضه شده شان در تالار معاملات نشدند.

با این حال در بازار آزاد با توجه به عدم کشش کافی بازار مصرف نهایی در فصل سرد سال، حجم معاملات به شدت کم است و به نظر می رسد بازار دیگر کشش کافی برای افزایش بیشتر قیمت ها در زمان فعلی را ندارد و ممکن است با وجود افزایش مجدد قیمت های پایه بازار مصرف واقعی دچار رکود بیشتری هم شود.

همچنین در هفته ای که گذشت پلی اتیلن سبک خطی پتروشیمی جم بعد از مدت ها و به صورت سلف عرضه شده بود. عرضه پلی اتیلن سبک خطی شازند با وجود ثبت سفارش خریداران حذف شد. همچنین پلی استایرن معمولی پتروشیمی تخت جمشید بعد از افزایش عرضه تبریز معامله نشد. با این حال به گفته معامله گران رقابت برای پلی استایرن های پتروشیمی تبریز در حد معقولی رقم خورد.

البته در گروه پی وی سی ها، اگر چه حجم عرضه محصولات خود بود، اما عرضه گرید S57 انجام نشد، اما عرید S60 پتروشیمی بندرامام عرضه شد.

منبع: پترو تحلیل

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است