خانه خبراخبار اقتصادی نمایندگان با سازوکار جدید تعیین نرخ برای خوراک پتروشیمی ها مخالفت کردند

نمایندگان با سازوکار جدید تعیین نرخ برای خوراک پتروشیمی ها مخالفت کردند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از نیپنا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (شنبه) پارلمان و در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه، با پیشنهاد حذف ماده 53 این لایحه با 161 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از 214 نماینده حاضر در صحن علنی، موافقت کردند.

پتروشیمی

در ماده 53 لایحه برنامه ششم توسعه آمده بود: دولت مکلف است حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این قانون قیمت انواع خوراک گاز و مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی را با حفظ قابلیت رقابت پذیری و جاذبیت سرمایه گذاری به شرح ذیل تعیین نماید:

الف: قیمت خوراک گاز طبیعی پایه دو برابر متوسط تحویلی به سایر مصارف داخلی مشروط بر اینکه قیمت خوراک گاز طبیعی تحویلی از 85% قیمت این نوع خوراک گاز در کشورهای عمده تولیدکننده آن بیشتر نشود.
ب: قیمت خوراک گاز اتان بر اساس میانگین حسابی قیمت حاصله از ارزش حرارتی آن نسبت به گاز طبیعی پایه و قمیت خوراک گاز اتان در کشورهای عمده تولیدکننده آن تعیین می‌شود.

ج: قیمت سایر خوراک‌ها گازی بر اساس قیمت‌های گاز طبیعی پایه و اتان و به نسبت سهم اجزاء تشکیل‌دهنده آن تعیین می‌شود.

د: قیمت انواع نفت خام و خوراک مایع تحویلی به واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها توسط دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که در طول سال‌های اجرای برنامه از 90% قیمت فوب خلیج‌فارس بیشتر نشود. در راستای اجرای این بند وزارت نفت تخفیفات اعمال شده در این بند را متناسباً از محل اعمال تخفیف در قیمت فروش نفت خام به پالایشگاه‌های تأمین‌کننده خوراک مایع واحدهای پتروشیمی جبران می‌کند.

تبصره- آئین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر تعیین قیمت انواع خوراک گاز مایع، تخفیفات پلکانی و نحوه جبران خسارت، دامنه صنایع مشمول در چهارچوب قراردادهای بلند مدت و سایر ضوابط مربوطه،‌توسط وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت و صنعت، معدن و تجارت حداکثر ظرف یکماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس این گزارش، بیژن زنگنه وزیر نفت در این رابطه ضمن موافقت با پیشنهاد حذف ماده مربوط به تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در برنامه ششم، تصریح کرد: در سال 93 یک قانون دائمی برای نحوه قیمت‌گذای محصولات پتروشیمی تصویب و چارچوبی برای قیمت‌گذاری تعیین شد، ما نمی‌توانیم در عرض 2 سال چند بار قانون را تغییر دهیم، اگر هم کسی قرار باشد اقدام به سرمایه‌گذاری کند با قانون پنج‌ساله سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، این مصوبه با قیمت حداقل 50 دلار برای هر بشکه نفت، 16 میلیارد دلار بار مالی به دولت تحمیل می‌کند

وزیر نفت با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه به جز ایران گاز اضافه برای فروش ندارد، تأکید کرد: قیمت تمام‌شده گاز ما غیر از ارزش ذاتی آن بیش از 10 سنت در هر متر مکعب است، شرکت‌های خصوصی هم می‌گویند قیمت فعلی خوراک پتروشیمی خوب است و می‌تواند بالاتر هم باشد زیرا در این صورت خصولتی‌ها نمی‌توانند وارد این بخش شوند، اگر ما بخواهیم به این مصوبه کمیسیون تلفیق رأی بدهیم، بهشت مالی و پولی برای یک عده درست می‌شود و منابع دولت هدر می‌رود، لذا با حذف این ماده موافقت کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی این ماده، اظهار داشت: کسی که می‌خواهد در حوزه پتروشیمی برنامه‌ریزی کند، باید بداند با چه سیاستی مواجه است، در اینجا اختلاف نظری بین وزارتخانه‌های نفت و صنعت وجود دارد، وزارت صنعت می‌گوید که این مزیت نسبی کشور است لذا باید آن را ارزان‌تر بدهیم تا سرمایه‌گذاری انجام شود، اما از طرفی وزارت نفت و سازمان برنامه می‌گویند که تعیین قیمت پایین برای خوراک پتروشیمی‌ها درآمد کشور را کاهش می‌دهد، ما باید راه‌حلی پیدا کنیم که هم از این مزیت نسبتی استفاده شود و تشویق به سرمایه‌گذاری صورت گیرد و به درآمدها فشار نیاید.

وی افزود: ماده 53 گزارش کمیسیون تلفیق برنامه ششم هنوز پخته نیست و بهتر است به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و در جلسه‌ای با حضور وزرای نفت و صنعت و سازمان برنامه در این زمینه تصمیم‌گیری شود؛ زیرا وزیر نفت معتقد است که وزارت نفت باید در این‌باره تصمیم بگیرد و وزارت صنایع می‌گوید این موضوع باید به هیأت وزیران ارجاع شود، ما باید این فرمول را تعیین کنیم و ریزه‌کاری در اختیار خود آنها قرار گیرد.

سپس، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم پیشنهاد حذف ماده 53 از متن لایحه برنامه ششم را مطرح کرد و در این باره گفت: دولت معتقد است این مصوبه 88 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت به دنبال خواهد داشت، لذا بنده به عنوان عضو کمیسیون تلفیق پیشنهاد حذف این ماده را دارم زیرا مجلس و نمایندگان مهم‌تر از صنعت پتروشیمی هستند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است