خانه اقتصادیگزارش و تحلیل گزارشی از وضعیت تولیدکنندگان بخش پتروشیمی از نظر تولید و فروش

گزارشی از وضعیت تولیدکنندگان بخش پتروشیمی از نظر تولید و فروش

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: این روز ها صنعت پتروشیمی از نظر تولید و فروش و به تبع سود دهی در شرایط نسبتا قابل قبولی قراردارد اما کماکان با اهداف و سیاست گذاری انجام شده فاصله بسیاری وجود دارد چراکه برخی از تولیدکنندگان در شرایط زیان دِه بودن به کار خود ادامه می دهند.

پتروشیمی

در حال حاضر ؛ صنعت پتروشیمی کشور در کنار طرح های عظیم پالایشگاهی حاشیه خلیج فارس و در  منطقه پارس منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس در دو حوزه عملیاتی شامل 16 فاز فرآوری گاز و 15 مجتمع پتروشیمی و صنایع پائین دستی فعال است.

گفتنی است در این دو فاز با فرآوری محصولات ، ارزش افزوده آن ها ارتقا می یابد؛ اتان، گاز مایع، میعانات گازی، گوگرد و گاز طبیعی که از پارس جنوبی استحصال می شود با پالایش می تواند موجبات رشد و توسعه این صنعت را به دنبال داشته باشد.

در حاشیه بازدید از مجتمع ها و مناطق مختلف عسلویه سری به یک شرکت تولید کننده محصولات پلیمری پتروشیمی زدیم تا از آخرین وضعیت تولید آن ها مطلع شویم.

تولید کمتر از ظرفیت!

فرامرز پریزی سخنگوی این شرکت با اشاره به بیش از دودهه فعالیت شرکت مزبوردر این صنعت، اظهار داشت: فعالیت ما از سال 80 و با همکاری 50-50 با یک شرکت خارجی در قالب سه کارخانه تولید اتیلن، پلی اتیلن متوسط و سنگین و واحد پلی اتیلن سبک آغاز شد و در همان زمان نیز فعالیت در راستای صادرات 100 درصدی محصولات تولید شده در این واحد ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: این همکاری مشترک با اعمال تحریم های آمریکا متوقف و برنامه صادراتی تغییر کرد بطوریکه در حال حاضر کمتر از 75 درصد محصولات تولیدی صادر می شوند.

این مقام مسئول در خصوص ظرفیت تولید این شرکت، گفت: ظرفیت کل تولید یک میلیون و 600 هزار تن بوده که حدود 600 هزار تن برای خوراک پلی اتیلن در داخل شرکت مصرف می شود.

گفتنی است برنامه ظرفیت تولید این شرکت 78 درصد بوده که در حال حاضر تنها از 63 درصد آن استفاده می شود؛ این امر در حالی صورت می گیرد که مسئولان این شرک پلیمری پتروشیمی پاسخی در خصوص علت این کاهش 15 درصدی تولید به خبرنگاران ندادند.

رکورد زنی صادرات

وظیفه صادرات محصولات تولیدی مجتمع های مختلف  بر عهده بندر پتروشیمی  پارس است که صاذق حاجی پور کشیک ارشد و سرپرست بارگیری بندر پتروشیمی پارس در خصوص جزئیات فعالیت این بندر اظهار داشت: بندر پتروشیمی فارس با 15 اسکله شامل شش اسکله مایعات، دو اسکله مایعات گازی  و هفت اسکله جامدات فعال است.

وی افزود: ظرفیت کل بندر در بارگیری 35 میلیون تن بوده که شامل 29 میلیون تن مایعات و مایعات گازی و شش میلیون تن گاز می شود؛ همچنین قابلیت پهلودهی کشتی از ظرفیت هفت هزار تا 70 هزار تن  نیز می رسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر محصولی برای صادرات در اسکله به صورت فله ای وجود ندارد اما محصولاتی نظیر اوره، پلی اتیلن و LPG مشتریان دائمی خود را داند چراکه اوره برای محصولات کشاورزی و کود های شیمیایی مورد نیاز است.

حاجی پور در خصوص عمده کشورهای مقصد صادراتی گفت:مشکلی برای صادرات محصولات پتروشیمی به کشور های مختلف وجود ندارد اما بیشترین محصولات به امارات، هند و عراق صادر می شود.

کشیک ارشد و سرپرست بارگیری بندر پتروشیمی پارس با اشاره به راستی آزمایی کیفیت محصولات صادراتی نیز اظهار داشت: قبل از انجام عملیات بارگیری مخازن کشتی از حیث وجود هرگونه آلودگی بررسی می شوند همچنین در مراحل بعدی در انتهای خط لوله انتقال و اسکله نیز دو تست دیگر در خصوص کیفیت محصولات صورت می پذیرد.

وی با اشاره به رکورد زنی صادرات در سال 94، گفت: سال گذشته از نظر میزان صادرات رکورد دار بودیم، درسال جاری نیز این میزان برای ماه های مختلف متفاوت بوده اما بطورکلی روند قابل قبولی است.

افزایش ضریب ایمنی منطقه

محمد صفارئیان مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی و مسئول ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه، در خصوص فعالیت های صورت گرفته در حوزه ایمنی منطقه، اظهار داشت: پس از حادثه های اخیر در صنعت پتروشیمی جلسه مسئولان و  نشست کمیته بحران هر 14 روز برگزار می شود.

وی در پایان تاکید کرد: به بحث آتش نشانی توجه ویژه ای صورت گرفته بطوریکه ماشین های آتش نشانی با ظرفیت پرتاب آب تا 135 متر خریداری شده است؛ خودروهای قدیمی تنها توانایی پرتاب آب تا 75 متر را داشتند که این ضعف، عملیات اطفاء حریق را دشوار می کرد.

منبع: آفتاب نیوز

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است