خانه اقتصادی توسعه صنعت بسته بندی گامی مهم در برون زایی اقتصاد

توسعه صنعت بسته بندی گامی مهم در برون زایی اقتصاد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
packaging

مرجع پلیمر در بازار ایران: شاید حفاظت ونگهداری از کالا اصلی ترین هدف از بسته بندی باشد اما این صنعت به عاملی تاثیرگذار برای جلب نظر مشتری ، ایجاد نام و نشان و حتی ارائه اطلاعات جانبی درباره کیفت و ویژگی های کالاست. بسته بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد.

packaging

این صنعت تنها با هزینه کرد 10 درصد ارزش کالای تولیدی قادر به ایجاد ارزش افزوده گسترده است. صنعت بسته بندی ریل گذار اصلی حرکت به سوی برند سازی و بازاریابی کالا در بازارهای صادراتی و تحقق برونزایی در اقتصاد ایران است .
علم طراحی بسته‌بندی شامل علم ، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری ، انبار ، انتقال و توزیع ، ذخیره ، فروش و استفاده از آن است به گونه ای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد شود.
از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته‌بندی مرتبط بوده و وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است.
بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می ‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است.
سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌های مهمی در تدوین استانداردهای بسته‌بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند.
طراحی بسته بندی شامل طراحی فیزیک بسته بندی و گرافیک آن است و در زمان حاضر به نظر می رسد طراحی بسته بندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد.
محمد رضا سپهری عضو شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی معتقد است: ایران عضو سازمان بسته بندی آسیایی و جهانی شده که قدم بسیار بزرگی است، امروز نیازمند بسته بندی مناسب منعطف، هستیم بسته بندی ما باید هوشمند و متناسب با شرایط محیط زیست باشد.
وی می افزاید : صنعت بسته بندی باید انعطاف پذیر ، هوشمند و متناسب با شرایط محیط زیست باشد ضمن اینکه اگر بسته بندی مناسب باشد حمل و نقل آن راحت تر و برای مشتری جذاب تر است و ایمنی و سلامتی را به همراه دارد.
عضو شورای سیاستگذاری صنعت بسته بندی می گوید : این صنعت نیازمند بهره گیری از تجارب جهانی است و در شورای سیاستگذاری بسته بندی تلاش می کنیم فرصتی را برای طراحان فراهم کنیم تا بتوانند طرح های خود را به جشنواره ها و مسابقات بین المللی ارائه و رتبه های خوبی را کسب کنند.
وی می افزاید : سبک زندگی تغییر کرده و خانواده ها کوچکتر شدند ، بخشی از زندگی خود را در وسایل نقلیه می گذرانیم از این رو نیازهای بسته بندی نیز تغییر کرده است به طور نمونه بچه ای به مدرسه می رود شاید نیاز داشته باشد شکلات ، خشکبار و خرمایی را در کیف خود به همراه داشته باشد، بنابراین بسته بندی ها باید به سمت ایمن شدن ، انعطاف پذیر شدن و کوچک شدن حرکت کند.
نقش بسته بندی
  • کاهش ضایعات مواد غذایی
  • حفاظت و نگهداری محتوی بسته

هدف اصلی بسته بندی است. این دو هدف اصلی تامین کننده رضایت مشتریان مدرن در خصوص تازگی غذا، غذای فرآوری شده و تضمین کننده سلامت و راحتی استفاده مواد غذایی فازغ از فصل و مکان است.بسته بندی علاوه بر عملکردهای اصلی؛ عملکردهای ثانویه از جمله اطلاع رسانی درباره محصول، سهولت استفاده، ارائه محصول، ارتباطات برند، ترویج و تبلیغ، مسئولیت اقتصادی و زیست محیطی را نیز برعهده دارد.

کریم نژاد کارشناس تولید و بسته بندی می گوید: بسته بندی ها که با اوزان و رنگهای متفاوت و با ارزشهای غذایی خاص عرضه می شود باید اطلاعات و آگاهی های تغذیه ای مورد نیاز روی آن درج شده باشد تا افراد بدانند چه مواد غذایی با چه میزان کالری و چربی مصرف می کنند.
وی می افزاید:بسته بندی در صنایع غذایی ارزشهای افزوده ای را برای محصول ایجاد می کند و محصول را از صدمات فیزیکی و صدمات ناشی از تاثیر آب و هوا ، اکسیداسیون و رطوبت حفظ می کند ، ضمن اینکه مانع از دست رفتن ارزش غذاییمی شود.
کارشناس بسته بندی می گوید : بیشتر محصولات غذایی مانند ماکارونی در معرض حمله انواع حشرات و آفات قرار دارد و بسته بندی باید محصولات را از گزند حشرات و آفات انبار ، محافظت و از تاثیر نور ، آنتی اکسیدانها و رطوبت بر مواد غذایی جلوگیری کند.
وی معتقد است : بسته بندی باید ارزش های بصری خاصی را برای مشتری ایجاد کند یعنی بسته بندی و طراحی باید به نوعی جذاب باشد و مشتری را جذب کند.
کریم نژاد می افزاید : 35 درصد ارزش افزوده هر محصول به طراحی، تحقیق و توسعه و 25 درصد نیز به ساخت مربوط است اما خروجی این تلاشها، وقتی به ثمر می نشیند که بازاریابی موفقی داشته باشیم ، بخشی که 55 درصد موفقیت آن در گرو تنوع شیوه های بسته بندی و عرضه کالاست.
افشین فخر از فعالان صنعت بسته بندی معتقد است : صنعت بسته بندی علمی بین رشته ای است اما در حوزه های مختلف مانند محیط زیست ، پست ماندها و صنعت بسته بندی فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم .  وی می گوید : 70 درصد صنعت بسته بندی در کشور ما در حوزه پلیمر و پلاستیک، 13 درصد در حوزه سلولز و بقیه در حوزه فلز و شیشه است ، ضمن اینکه طراحان هم صنعت بسته بندی پشتیبانی می کنند.
اگر چه 500 شرکت بسته بندی در کشورفعالند اما بخش عمده زغفران، خرما و پسته ایرانی به دلیل ضعف در بسته بندی با نشان دیگر کشورهاعرضه می شود، رویکردی که به هیچ وجه با سیاست های اقتصاد مقاومتی منطبق نیست.
سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران معتقد است : اگر قرار است کالایی به بازار عرضه شود ، شکل ظاهری کالا در انخاب مشتری اثرگذار است.
وی می افزاید : برای یک محصول از زمانی که تولید می شود تا زمانی که به دست مشتری نهایی و مصرف کننده می رسد ، ممکن است چندین بار تخلیه و بارگیری صورت گیرد از این رو ضمن رعایت شکل ظاهری کالا، بسته بندی کالا باید بگونه ای باشد که در حمل و نقل آسیب نبیند.
وی اضافه کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، تولید صادرات گرا برای گرفتن سهم بیشتر از بازارهای بین المللی باید در دستور کار باشد و یکی از مواردی که می تواند ارزش افزوده روی کالای ما ایجاد کند و بازار بین الملل هم طالب کالای ما باشد، بسته بندی کالا و رسیدن سالم کالا به مقصد است.
مقیمی گفت : بسته بندی از مواردی است که می تواند صنعت خاص خود را ایجاد کند و اشتغال بسیاری را به همراه داشته باشد .
تولید مواد بسته بندی و هم صنعت بسته بندی ؛ اشتغالزاست.
وی افزود: بسته بندی بسته به نوع کالا و بازار هدف در ابعاد و اشکال مختلف انجام می شود ، اگر توجه ویژه به صنعت بسته بندی داشته باشیم هم اشتغال و هم درآمد مازاد در بازار هدف به دست می آید و هم می توانیم سهم بیشتری از بازارهای بین المللی کسب کنیم.
مقیمی گفت: وقتی به قفسه فروشگاه ها مراجعه می کنیم یکی از مواردی که در لحظه نخست، مشتری را به خود جذب می کند رنگ آمیزی و نوع بسته بندی است ، پس از آن حجم و نوع کالا و قیمت آن مد نظر قرار می گیرد و تا 15 درصد جذب مشتری همین عامل رنگ و نوع بسته بندی است.
طراحی در یک جمله پاشنه اشیل صنعت بسته بندی است، صنعتی که سهم به سزایی از بازاریابی، فروش و جذب مشتری را به خود اختصاص داده است.
اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارافرینی امید هم درباره اعطای تسهیلات در جهت حمایت از صنعت بسته بندی و به ویژه طراحی بسته بندی می گوید : به طراحان برتر تسهیلات قرض الحسنه می دهیم تا در ادامه کار انگیزه بیشتری داشته و طراحی های خوبی ارائه کنند.
وی می افزاید : این تسهیلات تا سقف 50 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه و بازپرداخت آن 5 ساله است علاوه براین، 10 میلیون تومان تسهیلات برای حضور در دوره های اموزشی و تا سقف یکصد میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای خرید دستگاهها و ماشین الات بسته بندی در بخش کشاورزی پرداخت می شود.
منبع: خبر صدا و سیما

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است