خانه خبراخبار اقتصادی صنایع پتروشیمی را مصداق اقتصاد مقاومتی است

صنایع پتروشیمی را مصداق اقتصاد مقاومتی است

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: خبرنگاران ایرنا از منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه شامل سایت مثلثی شرکت عملیات غیر صنعتی پاسارگاد، سایت پایانه مخازن پتروشیمی، مجتمع پتروشیمی جم، پتروشیمی آریا ساسول، طرح های پتروشیمی صدف و بوشهر و دهکده گردشگری در حال ساخت پاسارگاد بازدید کردند.

پتروشیمی

در این بازدید، خبرنگاران ضمن آشنایی با صنایع پیشرفته و مجهز پتروشیمی ایران، با توان بسیار بالای متخصصان ایرانی آشنا شدند.

از دستاوردهای مهم این سفر این بود که بدانیم صنعت پتروشیمی که طلایه دار ایجاد ارزش افزوده در منابع نفت و گاز است و دارنده مقام نخست صادرات غیرنفتی، برای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری و توسعه صنایع پایین دستی ( تکمیلی) و اشتغالزایی نقش اساسی دارد.

اجرای پروژه های متعدد در برنامه های توسعه، باعت رشد قابل توجه تولید محصولات پتروشیمی شد به طوری که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از ۵٫۲ میلیون تن در سال ۱۳۷۶ به بیش از ۶۰ میلیون تن در پایان سال گذشته افزایش یافت و هم اینک ۵۵ طرح مصوب پتروشیمی در مراحل مختلف جذب سرمایه گذار و اجرا قرار دارد.

پیش بینی می شود با تکمیل و راه اندازی آنها ظرفیت تولید این صنعت به حدود ۱۰۵ میلیون تن برسد.

شرکت شیمیایی صدف با تولید سالانه ۱۳۶ هزار تن کائوچوی مصنوعی و با چشم انداز تامین خوراک برای بازار داخلی و جهانی تاسیس شده است. شرکت شیمیایی صدف از جدیدترین فناوری روز بهره مند است و محصول تولید شده طبق استانداردهای کیفی و زیست محیطی بین المللی است.

تولیدات این مجتمع شامل انواع لاستیک، قطعات لاستیکی خودرو و تجهیزات میکانیکی و کالاهای لاستیکی سخت و کاشی کف و زیره کفش است.

به گفته متولیان این بخش، هدف از طرح های پتروشیمی صدف، اشتغالزایی، ایجاد فرصت های شغلی و پاسخ به نیاز بازار و رقابت با تولیدکنندگان جهانی، افزایش درآمد ارزی کشور و خودکفایی است.

شرکت پتروشیمی بوشهر نیز یکی از بزرگترین طرح های تولیدی پتروشیمی در کشور است که تولیدات آن افزون بر پنج میلیون تن در سال شامل گوگرد، اتیلن، پلی اتیلن، متانول، اسید استیک، اتیلن کلایکول وینیل استات است که ۶۰ درصد سهام آن به شرکت سرمایه گذاری ساتا و۴۰ درصد آن به شرکت پتروشیمی مارون تعلق دارد.

به گفته کارشناسان این شرکت، سرمایه مورد نیاز طرح ۱٫۹ میلیارد یورو در بخش ارزی و ۲۵ هزار میلیارد ریال در بخش ریالی است. استفاده حداکثری از توان داخلی و تامین بخشی از منابع مالی از چین، استراتژی پتروشیمی بوشهر برای تامین مالی پروژه هاست.

بازدید از شرکت پلیمر« آریا ساسول» تولیدکننده پلی اتیلن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی، از دیگر برنامه خبرنگاران در عسلویه بود. این شرکت در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار در ساحل خلیج فارس ودر غربی ترین بخش فاز نخست طرح های پتروشیمی در کنار بندر صادراتی واقع شده است.

این شرکت دارای مجتمع های تولیدی اتان، پلی اتیلن سبک، متوسط و سنگین است و یکی از شرکت های سرآمد پتروشیمی کشور با داشتن بزرگترین واحد گازی در منطقه عسلویه و نخستین تولیدکننده پلی اتیلن سبک متوسط و سنگین به همراه فناوری گازی است.

آریاساسول تا سال ۲۰۲۰ به سازمانی سرآمد و یاد گیرنده و پیشتاز در کیفیت سودآوری پایدار در سطح خاورمیانه تبدیل خواهد شد. چندی پیش، کشورهای اروپایی در آخرین اجلاس پتروشیمی در مجارستان تمایل شدید خود به همکاری با ایران در زمینه های پتروشیمی را اعلام کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه پتروشیمی بهترین پتانسیل ها را دارد و به دلیل موقعیت آن در آبراه خلیج فارس و داشتن منابع گازی قیمت نهایی محصول برایش ارزان تمام می شود. نزدیکی به پنج قاره به ویژه آفریقا، اروپا و شرق آسیا موجب تسهیل در صادرات محصولات پتروشیمی به جهان است.

به گفته کارشناس شرکت پتروشیمی جم، این واحد بزرگترین تولیدکننده اتیلن و پروپیلن است. کشورهای آسیایی به همراه بلژیک و ترکیه از خریداران پلی اتیلن و گازها و میعانات آن هستند. شعبه دیگر شرکت پتروشیمی جم در حال ساخت در چاه بهار است که در آینده نزدیک افتتاح می شود.

بازدید از صنایع پتروشیمی پارس جنوبی در عسلویه و عظمت پیشرفت های متخصصان ایران نشان داد که ایرانیان با اتکا به اقتصاد مقاومتی، توان تبدیل شدن به قطب اقتصادی منطقه را دارند و می توانند با رقبای خارجی خود رقابت کنند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است