خانه خبر تعداد پسماندهای پلاستیکی شناور از تعداد ماهی ها در اقیانوس پیشی می‌گیرد

تعداد پسماندهای پلاستیکی شناور از تعداد ماهی ها در اقیانوس پیشی می‌گیرد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بطری پلاستیکی اقیانوس

مرجع پلیمر در بازار ایران: هر سال نزدیک به هشت میلیون تن ضایعات پلاستکی در دریاها رها می شوند. گروهی از پژوهشگران با جمع آوری اطلاعات از اقیانوس آرام، مسیرهای زباله های پلاستیکی شناور در دریاها را شناسایی می کنند. هدف این گروه بین المللی دانمارکی با نام «تغییر پلاستیک»(Plastic Change) آگاهی رسانی درباره افزایش آلودگی پلاستیکی در اقیانوسها و خطرات ناشی از آن است. پلاستیک در طبیعت تجزیه نمی شود، تکه های بزرگ آن به قطعات کوچکتر شکسته شده و بوسیله حیوانات دریایی بلعیده می شوند.بطری پلاستیکی اقیانوس

کریستیان سایبرگ، زیست شناس زیست گروه با اشاره به انگیزه این پروژه می گوید: «هدف پژوهش ما پیدا کردن پاسخ این پرسش است: پلاستیکهایی که قاعدتا باید در سطح آب اقیانوس باشند کجا هستند؟ ما طی چند دهه گذشته اقیانوسهایمان را پر از ضایعات پلاستیکی کرده ایم و براساس محاسبات تقریبا دقیق ما آنچه که در سطح آب می بینیم تنها ذره اندکی از آن است.»

پلاستیک در طبیعت تجزیه نمی شود. ریزتکه ها اجزای تکه های بزرگتر هستند که با تابش خورشید و نیروی امواج شکننده و ریز می شوند. باد و جریانهای دریایی ضایعات پلاستیک را گرد آورده شده و سپس در اقیانوسها شناور می شوند. کریستیان سایبرگ در ادامه گفت: «در مورد بقیه ضایعات پلاستیکی که در سطح آب نمی بینیم چند نظریه وجود دارد. ممکن است در اعماق مختلف ستونهای آب و یا بعضی در بستر اقیانوس ته نشین شده باشند و بعضی دیگر وارد زنجیره غذایی موجوات دریایی شده باشند.»

ولی این تکه های کوچک تنها نوک یک کوه یخ است. اقیانوس مانند خرد کن، پلاستیکهای بزرگ را به قطعات کوچکتر خردمی کند. به گفته پژوهشگران، مقدار این ضایعات تا ده سال دیگر دو برابر می شود و درصدی از آن پس از هزاران کیلومتر سفر دریایی، دوباره به زمین بر می گردند. در این تصاویر هوایی، ساحل کامیلو (Kamilo) در جنوب شرقی جزیره هاوایی، یکی از معروفترین نقاط تلنبار شدن ضایعات دریایی مشاهده می شود. پسماند جمع شده نشان می دهد که این، یک مشکل با سرمنشا و پیامدهای جهانی است. کارشناسان در باره تاثیر آلودگی پلاستیکی بر زیست دریایی هشدار جدی می دهند.

تورهای ماهیگیری بی مصرف همچون تله موجب مرگ جانوران دریایی مانند لاک پشت و دلفین می شوند. تکه های کوچکتر مکررا در گلو و دستگاه گوارش جانوران دریایی گیر می کنند. مگان لامسون، مدیر بنیاد حیات وحش هاوایی می گوید: «وقتی که توده های پسماند دریاها به ساحل آورده می شوند و یا در دماغه ها گیر می کنند این مشکل زیست دریایی و هم سلامت انسانی است. بهترین راه، کاستن مشکل برای اجتناب از درگیری های آینده است. باید به ساحل بیاییم و تا جاییکه ممکن است پسماندها را جمع آوری کنیم.»

بنا به پیش بینی دانشوران بیش از پنج تریلیون تکه پسماند پلاستیکی به وزن بیش از ۲۵۰ هزار تن در آبهای دنیا شناور هستند. بیش از ۶۰۰ گونه دریایی مستقیم و غیر مستقیم از آین ضایعات آسیب می بینند و ۹۰ درصد پرنده هایی دریایی دنیا تکه پلاستیکی در معده دارند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰، یعنی ۳۴ سال دیگر، تعداد تکه های پلاستیک از تعداد ماهیها بیشتر خواهد شد.

منبع: یورو نیوز

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است