خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تحلیلی بر بازار پلی پروپیلن ها

تحلیلی بر بازار پلی پروپیلن ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: یکی از مهمترین دلایلی که اجازه نمی دهد تقاضای پلی پروپیلن ها در بازار همچنان در فضای بحرانی باشد، هماهنگی پلی پروپیلن سازها در حجم عرضه های هفتگی است، از سوی دیگر تغییر سهمیه های خرید و ماهیانه شدن آنها نیز در افزایش تقاضا برای پلی پروپیلن ها بی تاثیر نبوده است.

report and analysis

برخی از معامله گران هم به افزایش ارزش کدهای معاملاتی و کاهش تعداد کدها اشاره می کنند، این در حالی است که افزایش قیمت دلار هم توانسته به بازار محصولات پتروشیمی رخنه کند.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار هم به فصل مصرف پلی پروپیلن ها اشاره کرده و می گویند: تولید و عرضه پلی پروپیلن سازها مداوم و متناوب نیست، مثلا عرضه های جم مرتب نیست، پتروشیمی مارون هم حجم عرضه های خوبی دارد، اما عرضه مداوم ندارد، به این ترتیب همچنان بازار پلی پروپیلن ها با التهاب روبه رو است. به طوری که هفته گذشته خریداران پلی پروپیلن شازند به دلیل نگرانی از عدم عرضه این مجتمع کالای آن را با سقف قیمت معامله کردند، برخی از آگاهان بازار می گویند: خط تولید پلی پروپیلن جم به صادرات اختصاص یافته است.

به گفته معامله گران اختلاف قیمت در بازار آزاد پلی پروپیلن و بورس هم سبب می شود تا خریداران رغبت بیشتری به ثبت رقابت برای این کالاها داشته باشند.

با این حال روز گذشته ۱۰ هزار و ۷۸۲ تن پلیمر مورد معامله قرار گرفت که حجم بیشتر آن را پلی پروپیلن های نساجی و کوپلیمرها به خود اختصاص دادند. گر چه تعداد از پلی پروپیلن سازها مانند هفته های قبل عرضه محصولات خود را به سه شنبه انتقال دادند، با این حال نویدزرشیمی، پلی نار، رجال، مارون و یکی از گرید های پلی پروپیلن شازند در این روز عرضه شد. به گفته کارشناسان بازار اگر حجم عرضه پلی پروپیلن ها از سوی مجتمع های تولیدکننده پلی پروپیلن در یک روز انجام شود، احتمالا با ثبت رقابت کمتری از سوی خریداران روبه رو خواهیم شد.

با این حال روز گذشته پلی پروپیلن شیمیایی ZR230Cنویدزرشیمی با حجم عرضه ۴۲۰ تن ۲۴۹۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزارو ۲۷ تومان و نرخ خرید آن هم ۴هزار و ۴۲۹ تومان رقم خورد. پلی پروپیلن شیمیایی ZB332Cاین مجتمع هم با ۲۱۰ تن عرضه ۱۰۷۱ تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با نرخ ۴ هزار و ۴۲۹ تومان معامله کردند. همچنین پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L هم با حجم عرضه ۲۱۰ تن به میزان ۶۳ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۴ هزار و ۲۷ تومان معامله شد. پلی پروپیلن شیمیایی ZH500Mنویدزرشیمی هم با حجم عرضه ۱۲۶ تن به میزان ۴۶۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۰۶ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۸۵۷ تومان بود.

پلی پروپیلن نساجی ZH550Jاین مجتمع هم با حجم عرضه ۲۵۲ تن ۳۹۹ تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین قیمت ۳ هزار و ۶۱۳ تومان مورد معامله قرار گرفت. پلی پروپیلن نساجی ZH510L هم با حجم ۵۰۴ تن ۶۵۱ تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین قیمت ۳ هزار و ۶۳۳ تومان خریداری شد.

پلی پروپیلن نساجی SF060 پلی نار هم با حجم عرضه ۷۹۸ تن به میزان ۱۷۸۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۰۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۷۴۵ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی ۱۱۰۲L پتروشیمی رجال هم ۶۰۹ تن عرضه و ۱۱۱۳ تن تقاضا داشت و با میانگین قیمت ۳ هزار و ۶۱۱ تومان مورد معامله قرار گرفت.

پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی پتروشیمی مارون هم با تقاضایی بیش از عرضه روبه رو شده و با رقابت از سوی معامله گران خریداری شد. همچنین عرضه پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 پتروشیمی شازند هم با میانگین نرخ ۴ هزار و ۱۷۲ تومان مورد معامله قرار گرفت. پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AA این مجتمع هم با میانگین نرخ ۴ هزار و ۱۷۷ تومان خریداری شد.

برخی از معامله گران می گویند: حجم عرضه کوپلیمرها مخصوصا گرید ZR و MR اندک است و از این رو همواره این کالاها با سقف معامله می شوند. به گفته این گروه ۲۰ تا ۳۰ شرکت خریدار پلی پروپیلن در بهین یاب با ظرفیت های بالا ثبت هستند و از این رو تقاضای بالایی نیز بر سیستم بورس برای خرید این کالاها ثبت می شود.

در همین حال در هفته گذشته و پیش از اعلام قیمت های پایه جدید در روز دوشنبه  ۱۳ هزار و ۸۳۳ تن پلیمر معامله شد. به این ترتیب اکثر پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی عرضه شده با تقاضای نسبتا بالایی روبه رو شده و با رقابت مورد معامله قرار گرفتند. به طوری که پلی پروپیلن نساجی HP552R پتروشیمی شازند با حجم عرضه ۱۵۰۰ تن به میزان ۲۳۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۶۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۶۹۶ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن نساجی Z30S این مجتمع هم با حجم عرضه ۳۰۰ تن دوبرابر تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۶۶ تومان و میانگین نرخ آن هم ۳ هزار و ۶۸۴ تومان رقم خورد. پلی پروپیلن نساجی Z30S پتروشیمی مارون هم با حجم عرضه ۸۸۰ تن با ۱۵۴۰ تن تقاضا روبه رو شد، این کالا با قیمت ۳ هزار و ۷۰۳ تن مورد معامله قرار گرفت. گرید C30S هم با حجم عرضه ۳۰۳۶ تن ۴۷۳۰ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید این کالا توسط کارگزاران ۳ هزار و ۶۱۸ تومان بود.

پلی پروپیلن نساجی ۱۱۰۲L پتروشیمی رجال هم با حجم عرضه ۳۱۵ تن ۴۲۰ تقاضا داشت، این کالا با میانگین نرخ ۳ هزار و ۴۳۲ تومان مورد معامله قرار گرفت. پلی پروپیلن نساجی RG1102X این مجتمع هم با حجم عرضه ۲۹۴ تن ۳۱۵ تن تقاضا داشت، و با قیمت ۳ هزار و ۳۷۸ تومان معامله شد. در همین حال پلی پروپیلن نساجی ZH550J نویدزرشیمی هم با حجم عرضه ۵۰۴ تن ۸۱۹ تن تقاضا داشت، و با میانگین نرخ ۳ هزار و ۶۰۳ تن مورد معامله قرار گرفت. پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C هم با حجم ۶۳۰ تن عرضه ۴۷۴۶ تن تقاضا داشت، قیمت خرید این کالا ۴ هزار و ۲۴۹ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332L هم با عرضه ۲۱۰ تنی به میزان ۲۷۳ تن تقاضا داشت، این کالا با قیمت پایه یعنی ۳ هزار و ۸۸۶ تومان مورد معامله قرار گرفت.

منبع: پتروتحلیل

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است