خانه خبر طرح پیشنهادی حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در آیین های مذهبی و ملی

طرح پیشنهادی حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در آیین های مذهبی و ملی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
plastic container

مرجع پلیمر در بازار ایران: ماندگاری 400 تا 500 ساله ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در طبیعت و آلوده کردن منابع آبی زیر زمینی و بروز بیماری در انسان ها برخی از مضرات این ظروف است که متاسفانه در چند سال گذشته مصرف آن در کشور به وفور دیده می شود. در این راستا و با هدف کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی طرح حذف و ساماندهی این ظروف در آیین های مذهبی و ملی در سال 87 از سوی انجمن کوهستان سبز به شورای شهر تهران ارائه و مورد موافقت اعضاء قرار گرفت.
حسین عبیری گلپایگانی مدیر انجمن کوهستان سبز و فعال محیط زیست در این باره گفت: بعد از ارائه این طرح به شورای شهر تهران کمیته ای متشکل از نمایندگان ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل شد.

plastic container
وی افزود: در سال اول کار دو منطقه 15 و 19 تهران را به عنوان پایلوت انتخاب و کار اجرایی این طرح را آغاز کردیم و بعد از آن در سالهای بعدی هر جا که مراسمی بود حاضر شده و از افراد درخواست می کردیم از ظروف یکبار مصرف استفاده نکرده یا حداقل کمتر استفاده کنند.
این فعال محیط زیست ادامه داد: ابتدا روی حذف ظروف یکبار مصرف کار می کردیم اما متوجه شدیم که کالای جایگزین مناسبی برای آن وجود ندارد ، اگر هم هست ظروف بر پایه گیاهی است که هم کم و هم گران است و یا ظروف قدیمی ملامین و استیل است که استفاده از آنها برای همه مقدور نیست.
وی با بیان اینکه بعد از آن وارد فاز ساماندهی شدیم گفت: چون پایه ظروف یکبار مصرف از ماده نفتی است از این رو ریختن غذای گرم به ویژه دمای بالاتر از 35 درجه موجب آزاد شدن مواد نفتی می شود و فردی که از آن غذا استفاده می کند این مواد وارد خونش می شود و در طولانی مدت فرد را دچار مشکل می کند.
عبیری افزود: این ظروف مدت 400 تا 500 سال در طبیعت باقی می مانند که در این مدت خسارات جبران ناپذیری بر طبیعت وارد می کنند، ضمن اینکه پایه اصلی آنها مواد نفتی است و نفت هم ماده ارزشمندی است در حالی که صرف تهیه محصولاتی می شود که در نهایت نیم تا یک ساعت و نیم ماندگاری دارند.
وی ادامه داد: بر این اساس تلاش کردیم تا از ظروف یکبار مصرف کمتر استفاده شود و تاکید ما بیشتر در نذری ها است.
عبیری تاکید کرد: همچنین درکنار آن بر روی نریختن این ظروف به عنوان زباله بر روی زمین هم کار کردیم تا اینکه به نظر می رسد تلاش ها نتیجه داد چون امسال مردم برخورد بسیار مناسب تری داشتند و سعی می کردند زباله کمتری بر روی زمین بریزند، هر چند سال های اول دشوار بود اما اکنون به نظر می رسد این تفکر در حال بلوغ است.
به گفته وی امروزه تعداد زیادی از انجمن های زیست محیطی وارد عمل شده اند و به ما در اجرای این طرح کمک می کنند.
طرح حذف و ساماندهی ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در مراسم دینی و ملی توسط انجمن کوشهات سبز انجام شد و در نخستین جشنواره تجربیات موفق سمن های محیط زیستی که چندی پیش در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، حائز رتبه شد، در این جشنواره 35 تجربه موفق معرفی شد که این طرح هم جزو برترین ها بود.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است