خانه علمی پژوهشی توسعه چسب‌های هوشمند زیر آب

توسعه چسب‌های هوشمند زیر آب

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهشگران نیروی دریایی موفق به توسعه چسبی با الهام از طبیعت شده‌اند که در زمان مرطوب یا خیس شدن همچنان چسبنده باقی می‌ماند. آن‌ها با استفاده از پروتئین تولید شده توسط صدف موفق به ایجاد چسب سنتزی برگشت پذیری شده‌اند که نه تنها اتصالی ایمن در زیر آب دارد بلکه با جریان الکتریسیته روشن (فعال) و خاموش می‌شود.

چسب سنتزی

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، پژوهش در مورد روش‌های تقلید زیستی (Biomimetic) برای توسعه چسب‌های مرطوب در گذشته انجام شده است. اما جنبه منحصر بفرد این پژوهش توسعه چسب مرطوب الهام گرفته از طبیعت است که می‌تواند به سرعت و مکررا به سطوح مختلفی که به آن جریان الکتریکی اعمال شده است متصل یا جدا شود. این چسب‌ها دارای کاربردهای پزشکی و غیر پزشکی می‌باشند.

صدف‌ها با ترشح ترکیبی از چسب مایع طبیعی و الیاف چسبناک تحت عنوان byssal می‌توانند به سطوح سخت و نرم متصل شوند و به خوبی در آب شور و شیرین کار کنند و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط خشن دریایی دارند. راز موفقیت این نوع چسب‌ها آمینو اسیدی تحت عنوان دی هیدروکسی فنیل آلانین (DOPA) می‌باشد.

تیم پژوهشی با مخلوط کردن DOPA با پلیمرهایی نظیر پلی استر و لاستیک موفق به تولید چسب سنتزی شده‌اند که قابلیت اتصال به سطوح مختلف نظیر فلز، پلاستیک و حتی استخوان را دارد. یکی از ویژگی‌های با ارزش این چسب تطبیق پذیری و همه‌کاره بودن آن است. به طور مثال با تغییر خواص شیمیایی آن می‌توان آن را به یک چسب سخت یا انعطاف پذیر با توجه به نیاز تغییر داد در حالی که همچنان استحکام و دوام خود را حفظ می‌کند.

این چسب‌ها می‌تواند برای اتصال سنسورها و وسایلی که به بدنه کشتی یا زیر دریایی متصل می‌شود نیز به کار رود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است