خانه علمی پژوهشی تولید پلی کربنات عاری از فلز با عملکرد بالا

تولید پلی کربنات عاری از فلز با عملکرد بالا

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پلاستیک‌های پلی کربنات به دلیل ارائه شفافیت نوری استثنایی ارزش بسیار بالایی دارند. پژوهشگران دانشگاه KAUST موفق به کشف راهی ساده، تمیز و عاری از فلز برای تولید پلی کربنات از CO2 شدند.

گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ این روش سازگار با محیط زیست می‌باشد، در حقیقت استفاده از کربن دی اکسید به عنوان یکی از منومرهای تشکیل دهنده‌ آن راهی مناسب برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ناخواسته است. اما ساخت پلی کربنات با این روش نیازمند استفاده از کاتالیست‌های آلی فلزی پیچیده می‌باشد که در نهایت حذف باقی مانده‌های فلزی از پلاستیک نهایی دشوار است. این فلزات نه تنها سمی هستند بلکه باعث از بین بردن رنگ پلیمر یا لکه دار شدن آن می‌شوند و نیاز به مراحل اضافی تصفیه برای حذف این عیوب وجود دارد.

پلی کربنات عاری از فلز

پژوهشگران موفق به توسعه سیستم کاتالیستی صرفا آلی شده‌اند که بسیار موثر و ساده بوده و نیازمند مراحل اضافی خالص‌سازی نمی‌باشد.

تولید زنجیرهای پلی کربنات خطی از طریق کوپلیمریزاسیون CO2 با اپوکسیدها و استفاده از کمپلکس‌های آلی فلزی بدست می‌آید. نقش کاتالیست آلی فلزی گرفتن مولکول‌های اپوکسید از مخلوط و اتصال آن‌ها به زنجیر پلیمر در حال رشد می‌باشد. در صورت عدم استفاده از این نوع کاتالیست‌ها اپوکسیدها با خود واکنش داده و تشکیل ساختارهای حلقوی می‌دهند.

به جای استفاده از کاتالیست آلی  فلزی پژوهشگران از یک جفت آغازگرهای واکنشی استفاده نمودند: 1- ترکیب آمونیومی جهت گرفتن و فعال کردن CO2 2- ترکیباتی بر پایه بور جهت فعال کردن اپوکسید.

نمونه‌های پلی کربناتی که از این طریق بدست می‌آید به هیچ وجه رنگی نیستند و فعال کننده‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد از طریق شستن نمونه با آب حذف می‌شود.

تیم پژوهشی بر این باور است که این روش در آینده می‌تواند برای طیف وسیعی از پلیمرها مورد استفاده قرار بگیرد.

دانلود کامل مقاله:

Metal-Free Alternating Copolymerization of CO2 with Epoxides: Fulfilling “Green” Synthesis and Activity

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است