خانه خبراخبار اقتصادی بررسی معاملات بازار محصولات پلیمری در هفته گذشته

بررسی معاملات بازار محصولات پلیمری در هفته گذشته

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: درجریان معامله های هفته گذشته شاهد بودیم که حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالا 6.7 درصد کاهش یافت و بیش از 55 هزار و 800 تن انواع گریدها و گونه های پلیمرها مورد داد و ستد قرار گرفت. این کاهش حجم معاملات در شرایطی محقق شد که حجم عرضه ها در بورس کالا تغییر چندانی نداشت یعنی دلیل اصلی افت حجم معاملات را باید در سمت تقاضا جستجو کرد. به عبارت ساده تر در بورس کالا به رغم وجود عرضه هایی نسبتاً مطلوب، شاهد بودیم که خریداران میلی به خرید نداشتند اگرچه رشد قیمت های پایه در بورس کالا نیز دلیل مهمی برای اتخاذ این رویکرد از سوی خریداران به شمار می رود.

محصولات پتروشيمي

در این میان با توجه به بالابودن حجم عرضه ها و مخصوصاً عرضه های سلف، بسیاری از خریداران ترجیح دادند که مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند که همین ویژگی مهم نیز نشان دهنده کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی به شمار می رود. به نظر می رسد با توجه به فرارسیدن روزهای سرد سال در کنار تعطیلی موقت برخی از واحدهای تولیدی، حجم تقاضای مواد اولیه کاهش یافته که نکته جالبی برای بازار نیست.

از سوی دیگر، شاهد دیگری از رکود نسبی در بازار را می توان ثبات نسبی قیمت ها به شمار آورد زیرا با وجود عرضه های کافی در بازار آزاد، تمایل چندانی به خرید وجود نداشته و حتی با وجود افزایش قیمت های پایه، بسیاری از گریدهای پلیمری حتی کاهش نرخ داشتند. این موارد در نهایت نشان می دهد که بازار وارد یک فاز رکود نسبی شده که البته در صورت ادامه رشد قیمت های پایه، این شرایط عمیق تر خواهد شد. به عنوان نمونه دیگری از این وضعیت می توان به معامله 84.22 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا اشاره کرد که کمترین نسبت معامله از پایان شهریورماه تاکنون به شمار آمده و نشان دهنده عقب نشینی نسبی خریداران است.

در خصوص محصولات شیمیایی نیز شاهد عقب نشینی حجم عرضه در بورس کالا بودیم تا جایی که کاهش 22.92 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و عرضه 26 هزار و 561 تن که کمترین حجم عرضه از ابتدای تیرماه تاکنون به شمار می رود را می توان مهمترین ویژگی معاملات هفته گذشته به شمار آورد. این در حالی بود که حجم معامله محصولات شیمیایی با 32 درصد کاهش به کمترین حد در 5 هفته اخیر رسید.

 از سوی دیگر با توجه به بالابودن حجم معامله محصولات شیمیایی در هفته های اخیر، این کاهش حجم عرضه چندان هم غیرمنطقی به شمار نمی آید زیرا کارخانه ها درگیر تولید و تحویل محموله های مورد معامله در هفته های اخیر هستند.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است