خانه خبر قیر اصلاح شده با استفاده از نانو کامپوزیت، هزينه نگهداری راه را کاهش می دهد

قیر اصلاح شده با استفاده از نانو کامپوزیت، هزينه نگهداری راه را کاهش می دهد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آسفالت پی وی سی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایسنا: قیر به عنوان پر مصرف ترین ماده چسبنده در صنعت راه سازی شناخته شده است .بااین حال  در فرآیند پالایش و تولید این ماده حیاتی در صنعت راه سازی محدودیت هایی است که از مهم ترین محدودیت ها می توان به کیفیت نفت خام اولیه و نیز عدم کنترل دقیق در تولید اشاره کرد . محمودرضا فواکه محقق و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران در رابطه با این طرح تحقیقاتی خود گفت : بر همین اساس اصلاح قیر به عنوان راه حل اساسی در حل این مشکل پیشنهاد شده است که در این میان اصلاح قیر نانو کامپوزیت مورد توجه این پژوهش بوده است.

آسفالت پی وی سی

به گفته وی،  آلیاژ نانو کامپوزیت SBR/ PE/nanoclay تهیه شده به روش پخت دینامیکی با بر هم کنش قوی ای که بین پلیمر و قیر ایجاد می­کند، مشکلاتی از قبیل سازگاری قیر و پلیمر و هم چنین مقاومت در برابر شیارشدگی و عمر خستگی را بهبود می­ بخشد، در نتیجه قیر با دوام و عمر بالا می­تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد .

فواکه با بیان اینکه اصلاح قیر و بهبود خواص آسفالت در سال های گذشته یکی از موضوعات جذاب تحقیقات بوده و در این راستا اقبال به قیرهای پلیمری در بسیاری از کشور های دنیا روز به روز پیشرفت چشمگیری دارد، ادامه داد: در داخل کشور به دلیل عدم دسترسی و قیمت بالای قیر اصلاح شده، اصلاح قیر و آسفالت با مشکل برخورد کرده و اقبال به آن کاهش یافته است . در این پژوهش ایده ساخت قیر اصلاح شده با خواص مشابه با نمونه های خارجی و یا حتی بهتر از آن ها با تکیه بر دانش و تولید داخل مطرح است .

این دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات به  نتایج این پژوهش اشاره کرد و  افزود: از این طریق قیمت قیر های اصلاح شده تقریبا به نصف قیر های مشابه تقلیل می یابد در حالی که از نظر کارایی و عملکرد مشابه قیرهای پلیمری SBS و یا حتی بهتر از آن ها است که  این مهم در آزمون شیارشدگی به روش  MSCR و همچنین به روش جاروب دمایی با افزایش چند برابری مقاومت آن نسبت به قیر پایه و مشابه به دست آمد.

وی تصریح کرد : این بهبود در خواص عملکردی قیر میتواند تقریبا  تا 50 درصد هزینه های تعمیر و نگهداری راه را کاهش دهد که با توجه به اهمیت صادرات و ارز آوری این نوع از قیرها  برای کشور می توان از صادرات آن نیز بهره برد.

به گفته فواکه، قیر های پلیمری ساخته شده در صنایع مختلفی کارایی دارند که از جمله این صنایع می توان به صنعت راه سازی کشور  اشاره کرد .

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، این پروژه تحقیقاتی توسط محمودرضا فواکه دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران-راه و ترابری واحد علوم و تحقیقات در قالب پایان نامه با راهنمایی دکتر سعید بازگیر و مشاوره دکتر علی عبدی صورت گرفته است .

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است