خانه خبراخبار اقتصادی تلاش آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها برای ورود به صنعت پتروشیمی ایران

تلاش آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها برای ورود به صنعت پتروشیمی ایران

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Iran petrochemical plant

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از نیپنا، حسین علی مراد مروز دوشنبه (24 آبان) در نشستی خبری، با اشاره به این که پس از فعال شدن خط اعتباری ژاپن سهم پتروشیمی و اولویت ها از این خط اعتباری مشخص می شود، گفت: به تازگی خط اعتباری 320 میلیون یورویی ژاپنی به صورت یوزانس کوتاه مدت و 2 ساله، برای هلدینگ خلیج فارس باز شده است.
وی افزود: از سوی دیگر با یکی از شرکت های دیگر ژاپنی برای باز شدن خط اعتباری 640 میلیون یورویی در حال مذاکره هستیم که شرایط بسیار بهتری نسبت به خط اعتباری 320 میلیون یورویی دارد.

ورود مدیران ارشد یک شرکت اروپایی به تهران تا یک ماه آینده
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ورود مدیران ارشد و عالی رتبه یک شرکت بزرگ اروپایی تا 30 روز آینده برای آغاز کارهای اجرایی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، خبر داد.
علی مراد با اشاره به توافق های صورت گرفته با این شرکت اروپایی در گذشته ، گفت: با ورود مدیران این شرکت، بررسی اقتصادی برای محدوده پروژه که مقرر است در عسلویه اجرا شود، صورت می گیرد.
وی با اشاره به ارزش سرمایه گذاری مورد بحث به میزان 6 میلیارد یورو، گفت: یک شرکت دیگر اروپایی نیز آمادگی خود را برای سرمایه گذاری 6 میلیارد یورویی اعلام کرده است و این شرکت نیز پروپوزال اولیه خود را همراه نامه تمایل به سرمایه گذاری ارسال کرده که اکنون در حال نهایی کردن محدوده سرمایه گذاری آن هستیم.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در بخش پتروشیمی نیاز به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این صنعت دارد.

Iran petrochemical plant

تلاش برای فعال سازی خط اعتباری 100 میلیون یورویی با پوشش بیمه هرمس
علی مراد با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال جذب سرمایه گذار، استفاده از خطوط اعتباری، فروش اوراق بهادار در خارج و داخل کشور و بهره گیری از اوراق صکوک داخلی و خارجی، است گفت: درصورتی که بتوانیم 100 میلیون یورو خط اعتباری را با پوشش بیمه ای هرمس فعال کنیم، می توانیم این مسیر را ادامه دهیم.
وی افزود: در صنعت پتروشیمی از اعتبار سازنده، اعتبار فروشنده تجهیزات و تکنولوژی به ایران، از گارانتی دولتی، گارانتی شرکت ها، بهره گیری از یوزانس و فاینانس کوتاه مدت تا بلندمدت و … برای تامین مالی پروژه ها استفاده خواهیم کرد.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر زمان بر بودن فرآینده جذب سرمایه گذار و تامین مالی پروژه ها، تصریح کرد: تلاش ما جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. سیاست NPC این است که با ورود سرمایه گذار خارجی به صنعت پتروشیمی، چندین محور تقویت شود.
علی مراد ادامه داد: در زمان تحریم تکیه بر توانایی های داخلی بود و پیشرفت های  مطلوبی داشتیم و پس از توافق برجام برای این که سریع تر به نتیجه برسیم، سرمایه گذاران را تشویق می کنیم تا با تکنولوژی نوین وارد صنعت پتروشیمی ایران شوند.
وی با تاکید بر توجه NPC بر تقویت توان سرمایه گذاری داخلی در کنار جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: یکی از محورهای استراتژیک شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایجاد شرکت های مشارکتی داخلی و خارجی است تا از این طریق نقاط ضعف پوشش داده شوند و طرح های پتروشیمی در زمان مقرر به نتیجه برسند.

NPC تنها متولی سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر ابلاغ شیوه نامه جدید وزارت نفت، از کاهش لزوم رجوع به ارگان های گوناگون برای سرمایه گذاری خبر داد و اظهار کرد: طرح های سرمایه گذاری در NPC تایید و سپس برای صدور مجوز اولیه به وزارت نفت ارسال می شود.
علی مراد با تاکید بر این که پایش سرمایه گذاران به  NPCواگذار شده است، تاکید کرد: این مساله پنجره ای واحد را در مقابل سرمایه گذار قرار می دهد به گونه ای که دیگر نیاز به مراجعه به چندین ارگان نیست و تنها، شرکت ملی صنایع پتروشیمی متولی امر سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی است.

تامین منابع مالی در اولویت نخست
وی با اشاره به این که تامین منابع مالی نسبت به جذب سرمایه گذار اولویت دارد، اظهار کرد: تلاش می کنیم خطوط اعتباری برای طرح های پتروشیمی که توسط شرکت های خصوصی اجرا می شوند، ایجاد کنیم که البته این مساله زمان بر است.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: هم اکنون پس از برجام تمام تلاش ها برای این است که بانک های اصلی خارجی بتوانند کار تامین منابع مالی طرح های صنعت پتروشیمی را آغاز کنند.
علی مراد با اشاره به این که از توافق برجام تا کنون نتوانستیم شکوفایی خاصی را در ارتباطات بانکی به صورت مشهود ببینیم، گفت: چنین امری نیاز به زمان دارد. فرآیند سرمایه گذاری و تامین مالی طرح ها تابع سیاست و محیط سیاسی کشور است و در صورتی که بار منفی در این فضا داشته باشیم، تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به این که در گذشته برای برای گرفتن خط اعتباری نیاز به حدود 2 سال زمان بود، تصریح کرد: هم اکنون برای تامین منابع مالی با چندین کور اروپایی و آسیایی، چین، کره جنوبی و ژاپن درحال مذاکره هستیم.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: در همین راستا، آقای ماجدی، سفیر ایران در آلمان، از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ ها و مدیران طرح ها برای گفتگوی رودررو با بانک های آلمان و شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران دعوت کرد.
علی مراد افزود: مقرر شد در این دیدار، هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی، پروژه های خود را معرفی کنند؛ ما نیز اهداف خود را با توجه به پروژه های برنامه ریزی شده در مناطق مختلف کشور، معرفی کردیم.
وی افزود: تمام تلاش در این مذاکره، یافتن راهکارهای مناسب برای استفاده از خطوط اعتباری کشور آلمان بود و خوشبختانه نماینده بیمه اعتباری آلمان (هرمس) نیز حضور داشت و به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کردیم.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به عدم اطلاع کافی برخی از بانک های آلمانی از استراتژی NPC و طرح های توسعه ای صنعت پتروشیمی ایران، گفت: برگزاری چنین جلساتی می تواند به معرفی توانمندی های شرکت های خصوصی ایرانی و نقش دولت در پشتیبانی از طرح ها کمک کند.

علاقه بانک های آلمانی برای تامین مالی پروژه های وابسته به NPC
علی مراد با اشاره به ادامه دستاوردهای نشست برلین، گفت: بانک های آلمانی علاقه مند به تامین منابع مالی چند پروژه وابسته به NPC هستند چرا که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت دولتی برای در اختیار گذاشتن فاینانس مورد اعتماد بانک های آلمانی است.
وی خاطرنشان کرد: در نشست برگزار شده، NPC به صراحت اعلام کرد که از ارائه تضمین برای طرح ها اجتناب می کند چرا که پروژه های ایرانی و سرمایه گذاران توانمندی بازپرداخت و پشتیبانی طرح ها را دارند و نیازی به تضمین دولت نیست.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که NPC هر جا که نیاز باشد وارد عمل شده و بر اساس سیاست های کشور و اولویت ها تضامین لازم را می دهد، گفت:درحال حاضر تمرکز ما بر این است که از خطوط تامین منابع مالی کوتاه مدت بدون تضمین دولت استفاده کنیم چراکه NPC و وزارت نفت علاقه ای به گذاشتن بار مالی بر دوش دولت کنونی و دولت آتی ندارد.

الزام های بانک های خارجی
علی مراد همچنین با اشاره به الزامات بانک های آلمانی، یادآور شد: صورت های مالی شرکت های دارای پروژه و هلدینگ ها باید با استانداردهای شرکت های اروپایی تطبیق داده شود؛ از سوی دیگر لازم است که KYC (سرمایه گذار و پشتوانه آن) مشخص باشد.
وی افزود: بانک های خارجی می دانند که NPC شرکتی دولتی است و پشتوانه آن وزارت نفت هست بنابراین تمایل به اخذ تضمین این شرکت دارند.

اعلام آمادگی هرمس و بانک های آلمانی برای فعالیت در ایران
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بانک های خارجی برای تامین مالی  چند طرح ایرانی به طور مکتوب اعلام آمادگی کردند و شرکت هرمس نیز اعلام کرده است که آمادگی پوشش بیمه ای در ایران را دارد.
علی مراد در ادامه در پاسخ به پرسشی درمورد مشکل آفرینی پشتوانه برخی شرکت ها برای بهره گیری از خطوط اعتباری، گفت: لازم است که چنین شرکت هایی به گونه ای ساختارسازی کنند که ساختار آن ها با خطوط اعتباری سازگار باشد.
وی همچنین درمورد پتانسیل جذب سرمایه اروپایی در صنعت پتروشیمی گفت: هم اکنون خط اعتباری 3 میلیارد یوروریی پیگیری می شود و پیش بینی شده این جذب سرمایه تا سقف 6 میلیارد یورو قابل افزایش است اما NPC معتقد است می توان در صنعت پتروشیمی 9 میلیارد یورو خط اعتباری اروپایی دریافت کرد.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که NPC برای دستیابی سریع به ساختار تامین مالی خود را متکی به یک راه کار نمی کند، گفت: یکی دیگر از روش ها، بهره گیری از اعتبار فروشندگان تکنولوژی و تجهیزات بانک های خارجی است. به عنوان مثال یکی از شرکت ها 200 میلیون یورو اعتبار برای یکی ار پروژه های ایرانی گرفته است.

مزیت های ایران، سرمایه گذاران را جذب می کند
علی مراد با اشاره به شرایط صنعت پتروشیمی در منطقه و رقابت های موجود، گفت: به دلیل وجود گاز و سایر مزیت های موجود در ایران، سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند.
وی درمورد تاثیر فرمول جدید قیمت خوراک، اظهارکرد: این مساله تاثیری در جذب سرمایه گذار ندارد چرا که صنعت پتروشیمی در ایران دارای مزیت های فراوانی است. درصورتی که سرمایه گذاران پشتوانه محکمی برای نظرات خود داشته باشند و درخواست ها برخلاف سیاست های کشور نباشد ممکن است درمورد فرمول قیمت بازنگری صورت گیرد اما تا کنون فرمول مشخص شده مانعی برای سرمایه گذاری نبوده است.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: فرمول مشخص شده، قدرت چانه زنی را بالا می برد. مهم این است که ما بر اساس دستورالعمل های جاری سرمایه گذار جذب کنیم و تغییر دستورالعمل ها کار شایسته ای نیست.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است