خانه خبراخبار اقتصادی بانک ملی برای عرضه اسکناس پلاستیکی اعلام آمادگی کرد

بانک ملی برای عرضه اسکناس پلاستیکی اعلام آمادگی کرد

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از پایگاه خبری اخبار بانک، بانک ملی ایران در حوزه چاپ و نشر از جمله بخش هایی است که توانست تحریم ها را به فرصتی برای بومی سازی فناوری چاپ اوراق بهادار، اسکناس، کارت های امنیتی و پرورش نیروی انسانی متخصص فراهم کند. دکتر رضا منصوری، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی در گفت وگو با جام جم آنلاین درباره فعالیت این شرکت توضیاتی داده است.

آقای دکتر، سابقه چاپ در بانک ملی به چه سالی برمی گردد؟

چاپ و نشر در بانک ملی سابقه ای 85 ساله دارد. یعنی از سال 1310 ابتدا حق نشر اسکناس به بانک ملی واگذار و سپس چاپخانه این بانک با ورود نخستین دستگاه های چاپ به کشور راه اندازی شد.

تصور این است که چاپخانه بانک فقط پول چاپ می کند، غیر از این است؟

این تصور عام است اما در واقع چاپخانه بانک ملی بیش از سه هزار نوع خدمت چاپی اعم از چک پول و دسته چک بسیاری از بانک های دولتی و خصوصی، اوراق بهادار و سهام، شناسنامه، کارت ملی هوشمند، تعرفه های انتخابات وزارت کشور، کارت و سندخودرو، کارت سوخت، مجوزهای حمل سلاح، اسناد مالکیتی، کتاب های نفیس، قرآن معطر، کارت های هوشمند بانکی و اعتباری، هلوگرام، کارت های تردد امنیتی و ملاقات، کارت های اتباع خارجی و بسیاری دیگر را چاپ و تولید می کند.

این تعدادی که اشاره شد نشان از حجم و ظرفیت بالای تولیدات هم دارد، درست است؟

بله، تنها در یک نمونه مثال بزنم که در سال های اخیر بیش از 230 میلیون قطعه انواع کارت اعتباری، سیم کارت مخابراتی و کارت های هوشمند در این چاپخانه تولید شده است.

این واحد با توجه به شعار سال(اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل) چه عملکردی داشته است؟

Bank-Melli

بانک ملی، رییس شورای هماهنگی کل بانک های ایران است و به سبب نام و خط و مشی تعریف شده آن بیشترین طرح ها، برنامه ها و عملیات اجرایی را در بخش اقتصاد مقاومتی در دستور کار دارد. تا چند سال پیش صنعت چاپ و نشر ایران کاملاً وابسته به خارج بود. به این وابستگی باید تحریم های سال های اخیر را هم اضافه کرد. چاپخانه بانک ملی اولین و تنها چاپخانه ای بود که مورد تحریم قرار گرفت. در زمان تحریم، هیچ کشوری به ایران دستگاه، کاغذ و مواد مورد نیاز چاپ نمی داد، اما آنچه مهم است تبدیل تحریم ها و تهدیدها به فرصت بود.
تحریم ها سبب شد تا با پرورش نیروی انسانی متخصص به تولید دستگاه ها، انواع کاغذ و مرکب امنیتی، آن هم در طراز استاندارد جهانی برسیم. امروزه کاغذهای اعتباری با 18 پارامتر امنیتی در داخل تولید می شود. به این موفقیت باید خودکفایی در تولید مرکب های سه رنگ، مرکب های نامرئی و مرکب های مغناطیسی هم افزود. همچنین از سال 1393 نیز خط تولید کارت های هوشمند هم راه اندازی شده است.
از دیگر جلوه های اقتصاد مقاومتی، پیگیری حقوقی در مجامع بین المللی است که حقانیت ایران را در مالکیت ساختمان های بانک ملی در برخی شهرهای اروپایی اثبات شد و امروزه در بسیاری از پایتخت ها و شهرهای مهم جهان بانک ملی دایر و فعال است.

چهره امروز صنعت چاپ اوراق امنیتی و اسکناس ایران چگونه است؟

امروزه صنعت چاپ و نشر ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با رقبای خاورمیانه و آسیایی نیست. هر ساله رقابتی جهانی بین کشورها در صنعت چاپ بخصوص در تولید چاپ های امنیتی برگزار می شود که ایران در سال های اخیر همطراز کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس و عضو اتحادیه جهانی در صنعت چاپ و نشر قرار گرفته است. به علاوه امروزه هر شهروندی چندین کارت اعتباری، ملی و سند بهادار دارد که هرکدام مجهز به چیپ های هوشمند هستند. واردات چیپ های هوشمند مستلزم خروج ارز بسیار بود لذا با خودکفایی در ساخت چیپ های هوشمند، گام بلندی در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی برداشته شد.

در پی این توفیقات، برنامه های آتی چاپ و نشر بانک ملی چه خواهد بود؟

دنیا به سمت عصر فرا اطلاعات پیش می رود. بانک ملی با شرط فراهم شدن زیرساخت های لازم، قصد دارد فرآیند کشیدن کارت بانکی برای اخذ و یا جابجایی پول را حذف کند. به عبارتی دستگاه های( ATM) با شناسایی صاحب حساب از طریق صدا، رنگ چشم، صورت و حرارت دست، مبلغ را پرداخت و یا جابجا می کنند. در این حالت دیگر مسئله ای مانند فراموش شدن رمز، مفقود شدن کارت و یا هک شدن شماره حساب نخواهیم داشت.
همچنین بانک ملی در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم می تواند و قصد دارد اسکناس های هوشمند پلاستیکی را عرضه کند. اسکناس های هوشمند در صورت رمزگذاری (باردار شدن) تنها صاحب خود را می شناسند و چنانچه دست فرد دیگری به آن برسد آلارم خواهند داد. برای انتقال اسکناس ها باید از رمز خارج(بی بار) شوند. اسکناس های پلاستیکی مچاله می شوند اما به سرعت به حالت اول برگشته و هیچ اثری از تاخوردگی روی آنها نمی ماند. کثیف و یا خیس نمی شوند و عمری بسیاری طولانی دارند.

سخن پایانی؟

چاپ و نشر بانک ملی، جوایز ملی و بین المللی بسیاری با عناوین مختلف دریافت کرده اما بواسطه مقاومت در برابر تحریم ها و خودکفایی در امر چاپ های امنیتی، معتقد هستیم این جوایز در اصل تندیس اقتصاد مقاومتی است که به ملت شریف ایران به صورت عام و به بانک ملی بصورت خاص تعلق گرفته است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است