خانه علمی پژوهشی تولید داخلی کاتالیست‌های پتروشیمی

تولید داخلی کاتالیست‌های پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از خبرگزاری دانشجو: سعید شجاعی زاده، مدیر عامل شرکت نانو پارس اسپادانا و ارائه کننده محصول گاما آلومینا نانو حفره در خصوص جزئیات محصول ارائه شده خود گفت: شرکت ما حدود 12 سال است که در زمینه نانو ذرات، نانو پارت گل‌ها و نانو کاتالیست‌ها فعالیت می‌کند. در پنج سال گذشته که تحریم‌ها بر روی کشور فشار زیادی را وارد کرده بود و شرکت‌های نفت و پتروشیمی برای تامین کاتالیست‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده بودند ما به تولید کاتالیست‌های هیدروژن پرداختیم و تاکنون توانسته‌ایم 8 تیپ از کاتالیست‌های مورد مصرف صنعت نفت و پتروشیمی کشور را تولید کنیم و به صنعت ارائه دهیم.

Zeolith-Katalysatoren gehören zu den am häufigsten verwendeten Katalysatoren der Erdölindustrie. Links im Bild eine Darstellung ihrer mikroskopischen Struktur, in der Mitte Zeolithe in Pelletform.

عملکرد خوب کاتالیست گارد بنزن در پتروشیمی اراک

مدیر عامل شرکت نانو پارس اسپادانا ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو الی سه سال است که از مصرف این کاتالیست‌ها در صنعت نفت و پتروشیمی کشور می‌گذرد. آخرین محصول تولیدی ما در این زمینه کاتالیست گارد بنزن بود که حدود 70 روز پیش در پتروشیمی اراک شارژ شد و خدا را شکر آمار خوبی از عملکرد آن به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت نانو پارس اسپادانا توانسته است محصول نانو ذرات گاما آلومینا را نیز در جدول تولیدات خود جای دهد، خاطرنشان کرد: این نانو ذرات نقش اساسی در ساخت کاتالیست‌های هیدروژن که حدود 60 درصد کاتالیست‌های صنعت نفت را شامل می‌شود، دارند. این محصول به صورت صددرصد بومی سازی شده است و صفر تا صد کار را مهندسین داخلی انجام می‌دهند.

شجاعی زاده تاکید کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف کاتالیست را دارد به خاطر اینکه تولیدات نفتی ما تولیدات اصلی کشور محسوب می‌شوند بنابراین اگر ما بتوانیم در کشور نیاز داخل را تامین کنیم فصل صادرات مان نیز شروع خواهد شد.

علاقه‌ام به فناوری نانو باعث شد در این رشته تحصیل کنم

مدیر عامل شرکت نانو پارس اسپادانا در پاسخ به این سوال که راه یافتن شان به صنعت فناوری نانو و فعالیت در این زمینه از کجا نشات گرفته است؟ گفت: قبل از راه اندازی نانو پارس اسپادانا از سال 81 تا 83 شرکت دیگری داشتم و جزو برترین‌های صادراتی کشور بودم که در تولید محصولات شیمیایی از جمله کودهای شیمیایی، بیس خوراک دام و طیور و داروهای دامی فعالیت می‌کردم اما اینکه چه چیزی باعث شد وارد حوزه صنعت نانو شوم علاقه شخصی من به این حوزه بود که موجب گشت در این زمینه ادامه تحصیل دهم.

وی ادامه داد: من علاقه زیادی به ترویج تولید داخلی داشتم یعنی آفرینش و ایجاد محصولی که بومی سازی کشور خودمان شده باشد به واسطه همین تحصیلات تکمیلی‌ام را در این رشته ادامه دادم.

دانشجویان برای راه یافتن به حوزه نانو مطالعه فراوان کنند؛ راه دشوار است

شجاعی زاده به دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل و فعالیت در حوزه فناوری نانو هستند، توصیه کرد: از دانشجویان خواهش می‌کنم علم و سوادشان را برای ورود به عرصه فناوری نانو بیش از حد تصور خود بالا ببرند. مطالعه فراوان زیاد داشته باشند چرا که راه بسیار دشوار است. دانشجویان نباید به یک جزوه یا مقاله تخصصی در این حوزه بسنده کنند آنها باید کاری کنند که استاد سر کلاس تمام منابع را برای مطالعه به آنها معرفی کند و توصیه آخر اینکه سعی کنند بعد از ورود به این عرصه خوب نباشند بلکه بهترین باشند اگر به این باور برسند خود به خود ایده‌های آنها نیز براساس نیازهای روز جامعه به وجود می آید.

در پاسخ به این سوال که تاکنون ستاد نانو چه قدر حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو کرده است، گفت: حمایت ستاد نانو تاکنون با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده، اما خوب عمل کرده است. دید ما نباید این باشد که ستاد یک کیسه پول داشته باشد که به آن شماره حساب و اسم دهیم تا جیب مان را پر کند این باعث فساد اجتماعی صنعت ما می‌شود. باید بسترهایی را فراهم کنند که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو در کنار کمک‌های مالی خود برای رشدشان تلاش کنند. ستاد فناوری نانو تاکنون با ارائه وام‌های مختلف به شرکت‌ها به آنها کمک کرده است هر چند گاهی مبالغ آن کم بوده اما باز هم جای شکرش باقی است همچنین تدوین قوانین حمایتی و حمایت معنوی ستاد در این سال‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است